A MÁV-Volán összevonásra készen lenne Budapest, de ez Orbán Viktoron fog múlni, nem azon, hogy Tarlós miről ír levelet, mondta az Azonnalinak Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes, akit a volt főpolgármester többi közlekedési ötletéről is megkérdeztünk.
„Az, ami Tarlós István leveléből kitűnik, bizonyítja, a budapestiek jól döntöttek, mikor nyugdíjba küldték őt” – mondta az Azonnali megkeresésére Dorosz Dávid klímavédelmi és fejlesztési főpolgármester-helyettes az írásról, amelyet a volt főpolgármester jegyez, és részleteit a Népszava közölte. Tarlós István a levélben azzal kapcsolatban tesz javaslatot, hogy milyen közlekedési tárgyú döntéseket kellene meghozni a kormánynak a koronavírus-járvány alatt.
Tarlós egyébként – miután elvesztette a tavalyi főpolgármester-választást Karácsony Gergellyel szemben – miniszterelnöki megbízott lett, akinek a feladata egészen pontosan a „személyes tanácsadás az országos közlekedési és közszolgáltatási infrastruktúra fejlesztése vonatkozásában”.
Dorosz Dávid viszont arra emlékeztett: a volt főpolgármester megígérte, nem fog Budapest ügyeibe beleszólni, mert az nem lenne elegáns,
De mit tenne Tarlós?
Tarlós a levelében többek között arról ír, hogy a MÁV-ot és a Volánt össze kéne vonni, időben elcsúsztatható, de akár véglegesen elhagyható a Széchenyi-hegyre járó fogaskerekű felújítása és meghosszabbítása, mert kicsi az utasforgalma, bezárható a Llibegő, mivel „megszűnőben az érdeklődés iránta”. Emellett szerinte elvethető az M2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése, mert nagyon drága és nem gazdaságos, halasztható az M3-as metróvonal Káposztásmegyerig történő meghosszabbítása, de a 2-es villamos vonalának felújítása is.
Az Indexnek egyébként azt mondta Tarlós a levélről, hogy két hónappal ezelőtt írta és nem kapott rá hivatalos választ. Egyébként számára prioritás lenne a P+R parkolók építése, a Körvasútsori körút építése, az M0-s nyugati szakaszának építése, a kisföldalatti felújítása. A libegővel kapcsolatban pedig úgy fogalmazott: „talán erős kifejezés volt a libegő megszüntetése, de vannak fontosabb dolgok nála”, hiszen „költsünk 3 milliárd forintot a libegőre, a Lánchíd meg közben rohad?”
Mit gondolnak az exfőpolgármester ötleteiről a városházán?
Arra, hogy a fővárost hogyan érintené a MÁV és a Volán összevonása (igaz, a cégek az államhoz tartoznak), úgy válaszolt Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes az Azonnalinak: az, hogy regionálisan nézzük Budapesten és az agglomerációban élők közlekedését, alapvető szükség, és minden szakmai szempontból követendő irány.
vagy hogy a volt BKK-vezető, a most a kormányzati Budapest-politika szakmai műhelyeként jellemezhető Budapesti Fejlesztési Központot irányító Vitézy Dávid mit posztol a közösségi oldalára. Dorosz szerint ugyanis ebben a kérdésben a Fidesz-kormány semmit nem tett az elmúlt tíz év kormányzása során, szerinte pedig vannak olyan lobbiérdekek, ami miatt ezt nem is fogja fontosnak tartani a jövőben sem. „Nyilván a MÁV meg a Volán államok az államban” – mondta, vagyis összevonásuk sok érdeksérelemmel járna.
Egyébként a MÁV és a Volán összevonásának ötlete, mint az Azonnali megírta, a Palkovics László vezette innovációs minisztériumban is felmerült, ők úgy képzelték el azt, hogy a jelenleg tárcájukhoz tartozó MÁV mellé kapnák meg a Volánt is, ami a nemzeti vagyon kezeléséért felelős Bártfai-Mager Andrea tárca nélküli miniszter portfóliójához tartozik. Az ötletből azóta se lett semmi.
Eddig nem kértek tanácsot Tarlóstól
A fogaskerekű kapcsán Dorosz arról beszélt, az egy kötöttpályás közlekedési eszköz, és neki klímavédelmi politikusként a kötöttpálya
fejlesztése alapvető érdek. „A kötöttpálya-ellenesség, ami kiviláglik Tarlós István soraiból, finoman fogalmazva minimum 1975 óta kiment a
divatból.”
Dorosz Tarlós többi ötletének kommentálását arra hivatkozva hárította el, hogy egyrészt nincsen bennük koncepció, azok Budapest fejlődésével ellentétesek, másrészt a levélből azt is hiányolja, hogy egy szót sem szól arról Tarlós, hogy frontális támadást indítottak Budapest ellen „azok, akiket szolgál”.
Egyébként mint kérdésünkre Dorosz Dávid elmondta, eddig nem kértek tanácsot Tarlós Istvántól, igaz, a főváros átadás-átvétele kapcsán néhányszor beszélt vele Karácsony Gergely főpolgármester.
Mit kellene megvalósítani a koronavírus ellenére is?
Dorosz Dávid szerint a járvány a már eleve nehéz helyzetben lévő, „kormány által kivéreztetett Budapestet” még rosszabb helyzetbe sodorta, például jelentősen le fog csökkeni a legfőbb bevételükként szolgáló iparűzési adó, nemcsak idén, de várhatóan a jövő évben is, nem is beszélve a BKK jegybevételének jelentős kieséséről.
Ennek ellenére mindenképp idén meg fog valósulni a pesti fonódó villamoshálózat egy fontos szakaszának kivitelezése, a Haller utcai deltavágány szakasza, aminek már elindult a megvalósítása. „Ezzel az a célunk, hogy ez a szakasz már a metrópótlásban tudjon segítséget nyújtani novembertől kezdve” – magyarázta.
És hogy mi az, ami csúszhat? A főpolgármester-helyettes szerint a Lánchíd felújítását – amely kapcsán eleve vitájuk volt a felújítási költségek fedezése kapcsán a kormánnyal – „alapvetően újra kell gondolni”. A felvetésre, hogy Tarlós István is azt vette fel, hogy a libegőre hárommilliárdot költünk, miközben rohad a Lánchíd, úgy válaszolt: igen, csakhogy ez a kettő nem ilyen összefüggésben van egymással, és ezt szerinte Tarlós is tudja.
NYITÓKÉP: Bakó Bea / Azonnali, Bukovics Martin / Azonnali
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.