Orbán szidása helyett az ellenzéknek politikai termékfejlesztésbe kellene fogni

Ésik Sándor

Szerző:
Ésik Sándor

2020.04.07. 11:20

A Fidesznél teljes szilencium van mindenkinek, egy terméket árulnak: Orbán Viktort. Erre kell reagálnia az ellenzéknek is, ha nem egy rakás belvárosi okoskodónak akarnak majd megfelelni, hanem a választóiknak.

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!

Ha valaki megtanult bármilyen hangszeren elfogadhatóan játszani, az utána minden olyan koncertet, ahol az adott hangszeren játszanak, csak úgy tud nézi, hogy figyeli a zenészt, hogyan csinálja. Ez elvesz a zene varázsából valamennyit, ugyanakkor kiválóan edzi az ember megfigyelőképességét. Melyik hangot hogyan fogja le? Hol vesz levegőt? Mekkora fúvókát használ? Milyen építésű az a cső?

Na, az ellenzék ott rontja el, hogy Orbán Viktor műsorát nem így nézi, pedig így kellene. Ugyanis

Orbán tervszerű showműsort csinál, amelyben rengeteg dolgot elárul magáról.

Ha valaki létfontosságú élelmiszerek vásárlása céljából felkeres egy budapesti kisboltot, álljon meg egy percre a sörhűtő előtt, és tegyen megfigyeléseket. Hazánkban jelen van majdnem az összes nagy sörmulti (az egyik nemrég kivonult, de jött helyette másik), így három-négy sört láthatunk kategóriánként. Nézzük meg a dobozokat!

+ Kicsit híg, kicsit savanyú, puliszkás, tipikus rossz magyar sör, valami egyszerű dobozban.

+ Prémium lager magyar és „import” kiadásban, cirkalmas csomagolásdizájn.

+ Alternatív sörök, APA, IPA, szűretlen, satöbbi, letisztult „hipszteres” csomagolással.

Hazaúton elgondolkodhatunk azon, hogy a marketing és a pozicionálás legegyszerűbb változatát láttuk, hiszen a fogyasztók 90 százaléka 18-55 éves férfi, tehát köztük kell keresni képzeletbeli átlagvásárlókat.

Amit most Orbántól látunk, az pontosan ugyanez.

Sokszor írtam már arról, hogy Orbán itthonról nagyon nagy hatalmúnak tűnik, bizonyos értelemben az is, mozgástere azonban alaposabban megvizsgálva nagyon kicsi. Az, hogy a nálunk termelő német cégek – akik szerintem olyan egymillió ember megélhetését adják közvetlenül – mit reagálnak, az rajtuk múlik, egyáltalán nem érdekli őket, mit csápol a kormány. A kiskereskedelmi láncokra kivetett harmincmilliárdos különadó a mostani árfolyam mellett olyan tízmillió euró, az ő forgalmuk mellett kb. észrevehetetlen, ennyit buknak, ha valamelyik beszállítónál egeret találnak a gyárban és le kell venni a schokobananét egy hétig a polcról.

A magyar GDP mellett az, hogy 2,7 százalékig elmegy a költségvetési hiány, szintén kb. a tökmindegy kategória, főleg a forint mostani árfolyama mellett. Forintot önteni a piacra nehéz is, hiszen az még további, akár már kezelhetetlen árfolyameséssel járna.

Hasonlóan kicsi a mozgástér a járvány kezelése terén.

A magyar rendőrség nem alkalmas tömeges és drasztikus intézkedésekre, a BRFK állományával nem lehet Budapestet „lezárni”, egyszerűen nincs annyi rendőr. Be lehet vetni a katonaságot, de azok meg nincsenek békeidős bevetésre, intézkedésre kiképezve, egy katona ilyen feladatra kb. egyharmad rendőrnek felel meg.

Orbán pontosan tudja, hogy mi lesz, lát valós adatokat, szakmai alapon készült becsléseket, 10-15 nap pontossággal tudja, mikor lesz a tetőzés és hasonló szórással azt is, hogy hány halott lesz. Megjegyzem, ezek nem titkos adatok, nagy részük elérhető nyilvánosan is. Orbán azt is tudja, hogy ezeken a számokon néhány tucat lélegeztetőgép vagy szájmaszk olyan nagyon nagyot már nem fog változtatni.

De nem is ez a lényeg.

Orbánnak ennél fontosabb dolga van. A halottakat majd eltemetik, a betegek majd meggyógyulnak, úgy általában Magyarország él majd, ahogy eddig.

Orbánnak egyrészt el kell kerülnie, hogy magyarok tömegeiben tudatosuljon az a nyilvánvaló tény, hogy a Fidesznek nagyon kevés köze van ahhoz, ami Magyarországon valójában történik, hogy ez az ország jól-rosszul, de a kormánytól teljesen függetlenül él.

Időnként valami kivénhedt náci kitalálja, hogy a gyerekeknek ütemre kell masírozni, majd a tanári kar fogja magát, bezárkózik a tanterembe, és próbál a maga szakmai becsülete alapján embert faragni a gyerekekből. Időnként be akarnak tiltani valamit vagy valakit, aki ennek ellenére utána kiválóan elvan, csak nem kap központi pénzt egy darabig. De az a pénz már egyébként is olyan kevés, hogy egyre kevesebben mennek le kutyába érte.

Egy ilyen járvány, amikor otthon varr magának maszkot a nép, amikor mindenki otthon süt-főz és túlél, Orbán Viktor számára azt a veszélyt rejti, hogy tömegek jönnek rá, hogy ez a táskás szemű, elhízott fószer az ő életükben valójában semmilyen szerepet nem játszik, de főleg nem segít. Ha jön valami szimpatikusabb, akkor már csak unalomból is megválasztják. Nem a szokásos két doboz sört veszik le a polcról, hanem ezt a másikat, amelyikre az van írva, hogy igazi cseh komló van benne.

A másik dolog, amire az ellenzéknek figyelnie kellene, hogy amit Orbán csinál, egyáltalán nem misztikus dolog.

Egy jó marketinges team, reverse engineering módszerrel órák alatt visszafejti, hogy kik azok a képzeletbeli vásárlók, akiknek az Orbán Viktor nevű terméket árulják. Mert ezt árulják, ez jól látszik.

Teljes szilencium van mindenkinek, nincs Rezsiszilárd, nem büfög be ízes bazmeget Bayer Zsolt, nem gyanakszik világösszeesküvésre Kövér László. Egy terméket árulnak, Orbán Viktort.

Én csak érintőlegesen tanultam ilyesmit, de szerintem nem annyira bonyolult feltárni Orbán célközönségét. Meg lehet határozni azokat az imaginárius „vásárlókat”, akiknek a műsor szól. Katonaviselt Kálmán, Agresszív Aranka, Önigazoló Ödön, és így tovább. Nem több, mint 6-8 ilyen karakter van. Történelmi esély ez, hogy megtalálja az ellenzék az egyik folyton emlegetett Szent Grált, a „Fidesz-árvák tömegét”, akikről oly sokat szokás okoskodni. Hiszen a 6-8 képzeletbeli karakteren kívül van ám ott rengeteg más. Az Orbán-show annyira avítt, annyira semmi nincsen benne, amit a médiában 1995 után találtak fel, hogy nem nagyon nehéz alternatívát csinálni neki.

Csak szakember kell hozzá. Meg kell határozni az ellenzéknek is azt a 6-8 embert, akihez szólni akar. Független Ferit, Családapa Csanádot, Vállalkozó Vilit, Gyerekféltő Rozit, Öntudatos Timit és társait. Meg kell velük ismerkedni. Életkor, iskolázottság, életmód, lakás mérete, autó évjárata, hiteltörlesztés összege, hobbik, gyerekek száma, nyelvtudás, jövedelem, satöbbi. Utána pedig terméket kell fejleszteni.

Olyan kérdésekre kell válaszolni, hogy ez a 6-8 ember inkább one man showt akar nézni vagy inkább teamet. Milyen legyen a férfi és a női karakter, aki beszél hozzá? Milyen helyszínen? Akar-e járványügyi tanácsadást hallgatni? Érdemes mindenre külön embert felépíteni, vagy inkább érdemes 8-10 jó influenszert keresni, és azt mondani, hogy kedves szavazó, itt van ez a YouTube-állatorvos, tök jókat mond, egyetértünk vele? Milyen szókincs, kommunikációs regiszter használandó? Vegyünk-e nyakkendőt, üljünk vagy álljunk?

Én úgy gondolom, hogy Orbán úgy számol, hogy ez a járványtéma nem tart ki június végénél tovább. Addig kell neki a show-t tolni. Van neki egy worst case forgatókönyve is, ha a budapesti intenzív osztályok elkezdik nagyban termelni a koronavírus-halottakat. De alapvetően ő úgy gondolja – és számok, szakvélemények alapján gondolja úgy –, hogy a járvány súlyos lehet, de tragikus nem lesz, ezért a választóira koncentrál.

Az ellenzék pedig, ha nem akar ugyanúgy árnyékra vetődni, mint a felhatalmazási törvény idején, erre úgy reagálhat, hogy maga is elkezdi a terméket fejleszteni és maga is előadja, amit egy politikusnak elő kell. Azt, hogy ez igényel-e komplett árnyékkormányt, azt nem tudom. De azt biztosan igényli, hogy meghatározott célközönségnek, meghatározott és megtervezett tartalmat szolgáltassanak.

Ez azzal a kellemes mellékhatással is járni fog, hogy

nem egy rakás belvárosi okoskodónak akarnak majd megfelelni, hanem a választóiknak.

Ez a magyar ellenzék életében legalább akkora újdonság lenne, mint a koronavírus...

Ésik Sándor írása megjelent a Diétás Magyar Múzsán is.

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek