Persze nem a híradójában, és csak az M5-ön, de megtörtént a csoda a koronavírus miatt: a kifejezetten iskolásoknak szóló oktatási műsoraikban még a történelemóra rendszerváltásról szóló részében sem hazudtak!
Amikor a köztévé bejelentette, hogy az iskolák bezárása miatt az M5-ön oktatási műsorok lesznek, azonnal rettentő rosszindulattal ugrottam a lehetőségre, hogy életemben először ne csak focit nézzek a köztévén: bár nem tudtam pontosan, mit lehet várni egy többek közt érettségire készítő műsorfolyamtól, biztos voltam a kiváló szórakozásban, a tonnányi híradó-összefoglalóban a gyerekgyilkos és betegséghordozó migránsokról, és persze a történelemérettséginek épp a rendszerváltásos tételére felkészítő részben Orbán Viktor dicsőítésében.
Ha innen nézem, akkor óriási csalódás volt: a köztévé délelőtti oktatóműsorai tényleg alkalmasak arra ránézésre, hogy oktassanak a tananyagból. Sőt, sokszor inkább az a kérdés merült fel, hogy tulajdonképpen miért kell iskolában végigszenvedni az órákat, amikor ezek a tévéműsorok sokszor a szokásos zöldtáblás szerencsétlenkedésnél sokkal jobb vizuális körítéssel járnak körbe egy-egy témát?
Az oktatási műsor a mostani rendszerben három részre oszlik
1. Először reggel az általános iskola felső tagozatának anyagait dolgozza fel főleg beszélgetős műsorokkal. Itt a műsorvezetők jellemzően szintén gyerekek, akik egymásnak magyarázzák el a tudnivalókat a rétek élővilágáról, beszélgetnek kicsit ezzel foglalkozókkal Tinódi Lantos Sebestyénről vagy Händel életművéről.
úgyhogy ebből gyártottam a fent látható kiemelt képet!
Az egész valamiféle furcsa szerelemgyereke az RTL Klub reggeli műsorának és egy tanteremnek: még ismétlődő zene is szól. Amikor az ember azon kapja magát, hogy egy világos stúdióban beszélgetnek olyan hangsúllyal George Friedrich Händelről, mint ahogy máshol a mosipelusokról vagy a legjobb nyaralási célpontokról szoktak, akkor kicsit testen kívüli élménnyé változik ez az egész.
Arról elképzelésem sincs, hogy a műsort vezénylő gyerekek mennyit keresnek ezen, de nagyjából mindent megtesznek, amit a köztévén meg lehet: néha még vlogokkal is próbálkoznak, ami ugye attól vlog, hogy a tévében egy telefon látható, amin róluk megy videó.
2. A nyelvtanulás, konkrétan angol és német. Ezek egymástól szinte teljesen elütő stílusú videók:
amin amúgy nem fogyasztott kokaint.
A teljes pszichedélia akkor áll össze, amikor kicsit jobban megnézzük a pólóját:
A német a nemzethez illően sokkal szigorúbb hangvételű volt, viszont mivel ezek mindössze párperces videók, ezért sokat adtak le egymás után. Ettől igazából maximum ismétlésnek volt jó, hiszen egyetlen nyelvtani trükkbe sem volt idő kicsit is belemélyedni.
3. Az érettségi. Nos, itt a legsúlyosabb tapasztalatom az volt, hogy soha a büdös életben nem tudnék leérettségizni. Vagyis felkészülni fel tudnék a nagyrészére, de amint előkerült a matematika és a másodfokú egyenlet használata a gyakorlatban, azonnal elém kerültek azok a kilátástalan idők a 2000-es évek elejéből, amikor csak halványan tudtam reménykedni benne, hogy legalább elvi szinten jó, amit csinálok a számokkal. Általában nem volt az.
Ettől függetlenül kénytelen vagyok elfogadni, hogy nem a műsorral volt a baj, hanem én vagyok már teljesen alkalmatlan mindenféle reál dolgokra.
A hőbörgést a délutáni zárásra voltam kénytelen teljesen feladni: bár a történelem, különösen a rendszerváltás témája tökéletes alap lehetett volna a hazafias neveléshez, valójában teljesen szárazan mondták el, amit mindenképp el kellett mondani: szó volt Kádárról, Pozsgay Imre rádióinterjújáról, a négyigenes népszavazásról, de még a parlament tetején lévő vöröscsillag történetét is tálalták. Sőt, abban az országban, ahol a rendszerváltásról még 2019 nyarán is Orbán Viktor beszédének kellett eszünkbe jutnia, itt egyrészt a történeti hűségnek megfelelően Cserhalmi György legendás beszéde került bevágásra,
Ha ehhez hozzátesszük, hogy nyelvtanórán például többször is elhangzott a gender szó azzal kapcsolatban, hogy micsoda mázlink van a magyar nyelv gendersemlegességével, szinte lázadóvá is válik a műsor azzal, hogy nem próbál manipulálni senkit. Sőt, tulajdonképpen
Abban egyáltalán nem vagyok biztos, hogy ez így tényleg leköti a gyerekeket, de abban teljesen, hogy a legtöbb szülőnél jobban összefoglalnak ezek a tévéműsorok bizonyos tudnivalókat. Néha persze hiányzik az interakció lehetősége, de legyünk őszinték: iskolában is csak elvétve volt kedvünk beleszólni az órába még akkor is, ha egyáltalán nem értettünk semmit.
A köztévé oktatási műsorát minten hétköznap reggel 8 és délután 2 között adják az M5-ön.
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.