Izrael-vita
Techet Péter
Nem kell ellátnunk a Közel-Keletig

Az Azonnalin folyó Közel-Kelet vita erős érzelmeket váltott ki mindkét táborból. Mindkét véleménynek igaza van. Ehhez nem kell ellátni a Közel-Keletig se, elég a zsidó humor bölcsességét megfogadni. Vitazáró.

Tóth Csaba Tibor
Az Izrael-párti cikk, ami a legjobb érv az Izrael-párti cikkek ellen

Annak hangoztatása, hogy izraeli állampolgárok milliói évtizedekig szavazhattak egy sor olyan pártra, amely az állam kolonialista elnyomó projektjében azért egyetért egymással, még nem bizonyít semmit.

Robert C. Castel
Tessék eljönni a Közel-Keletre metanarratívák gyártása helyett!

A közel-keleti neandervölgyieknek fel kell ismerniük, hogy a „kirekesztő nacionalizmus” egy patológia, ami nyolc napon túl gyógyul. Legalábbis Laczó Ferenc szerint. Én is javaslok neki valamit.

Novák Attila
Izraelt nem megérteni, hanem félremagyarázni lehet a posztkolonializmussal

A nyugat-európai baloldali politikai aktivizmus történettudományi álcába csomagolva folytat háborút Izrael ellen, amikor az ország kapcsán a gyarmati narratívát használja. Izrael azonban egyrészről nem (csak) a holokausztra adott válasz, másrészről a politikáját nem jellemezte sohasem a kolonizáció. Ehhez elég a történelmet ismerni.

Laczó Ferenc
Ne a tettest keressük, hanem az áldozatokat értsük meg!

Az izraeli-palesztin konfliktusban megjelennek olyan európai narratívák is a harcoló felek oldalán, mint a holokauszt (zsidó) és a gyarmatosítás (arab) áldozatisága. Ennek hangsúlyozása azonban se nem tagadja a konfliktusok okait, se nem akarja az áldozatokat tettessé tenni.

Novák Attila
Nem narratívák, emberek feszülnek egymásnak a Közel-Keleten

Nem csak a holokauszt miatti félelem szülte Izrael államát, ahogy megalakulását sem lehet gyarmatosításnak tekinteni. Aki ilyen európai fogalmakkal akarja a helyzetet leírni, az nem veszi figyelembe a helyi sajátosságokat, és annak tényét, hogy a helyi arab lakosságon belül is egyre többen már Izraellel azonosulnak, nem palesztinnak tartják magukat.

Laczó Ferenc
A palesztinok az áldozatok áldozatai

A holokauszt és a gyarmatosítás történelmi emlékei a jelenben élnek tovább az izraeli-palesztin konfliktusban – és főleg annak értelmezésében. A holokauszt miatti felelősség azonban nemcsak Izrael jelenlegi etnicista államiságának támogatását jelentheti, hanem kritikusabb hozzáállást: az emberi jogokat, az áldozatok áldozatainak védelmét is. Különben Izraelből éppen állítólagos védelmezői csinálnak egy új Spártát.

Techet Péter
Lehet-e bírálni Palesztinát?

Az Izrael-kritikát is sokan be akarnák tiltani, mintha egy ország politikáját nem lehetne bírálni. Az Izrael-kritikus köröknél hasonló egyoldalúság látható, amikor a Palesztinát antidemokratikusan uraló szervezetekkel szemben megengedőek.

Novák Attila
Nincs egyetlen magyarázat a jelenlegi közel-keleti konfliktusra

Nem lehet a mostani közel-keleti konfliktust az arabok egyetlen történelmi sérelmére visszavezetni. Egyrészről történelmi sérelmeket mindkét fél kapott és adott. Másrészről a palesztínok maguk is felelősek azon helyzetért, hogy Izraellel szemben egy totalitariánus rezsim alakult ki Gázában. Harmadrészről pedig ne a jobb- vagy baloldali propagandára, hanem a helyi civilekre figyeljünk. A történelmet nem leegyszerűsíteni kell valamelyik fél javára, hanem összetettségében megismerni és elfogadni.

Tóth Csaba Tibor
Az a meglepő, hogy eddig nem tört ki lázadás az izraeli arabok között, nem az, hogy most igen

Lod és Ramle, az Izraelen belüli legsúlyosabb arab lázadások és erőszak színhelyei a palesztinok számára 1948 óta ügyük megalázásának jelképe, bár erről az izraeli társadalom ma is keveset tud. Az izraeli arabok a járvány alatt és után újra megtanulták, nincs igazi, döntő különbség köztük és gázai, ciszjordániai társaik között, most együtt keltek fel.