Az ukrán gabonaszállító hajónak elvileg azért kellett másik kikötőt keresnie a kirakodáshoz, mert az államcsőd szélén álló Libanon késésre hivatkozva elutasította az ukrán kukoricaszállítmányt. Elhisszük ezt?
Sikeresen áthaladt az orosz ellenőrzőponton.
Az, hogy hogyan került a rakomány a hajóra és miért kötöttek ki Libanonban, nem tisztázott.
Cem Özdemir zöldpárti agrárminiszter nem számít a gabonaexportról szóló tárgyalások sikerére.
Már az orosz agressziót megelőzően sem volt rózsás a helyzet az élelmiszerpiacon, eleve magas volt több termék ára. Ezek között van a gabona is, ami csak még drágább lett attól, hogy a világ egyik legnagyobb gabonaexportőre támadta meg a világ egy másik vezető gabonatermelőjét. Az áremelkedés valószínűleg nem áll meg, az év végéig minimum 10-20 százalékos általános drágulást jósolnak agrárpicai elemzők. Vajon ösztönzik-e az egyre emelkedő árak az embereket arra, hogy kiskertjeikben, erkélyeiken vagy ablakpárkányaikon termesszenek saját célra?
Egy egyelőre litván-brit kezdeményezés, amihez hamarosan Egyiptom is csatlakozhat, akár erővel is kikényszerítené, hogy az Odesszai kikötőből megindulhassanak a gabonával megrakott ukrán teherhajók.
Gondolták volna, hogy a brit kormányfőt mélységesen elszomorította, amit látott a kijevi látogatása során? De azért „legyetek büszkék magatokra” – írta Johnson az ukrán gyerekeknek.
Az ENSZ főtitkára szerint évekig tartó éhezés jöhet, ha így marad a helyzet.