A változó felszállási rend a sofőrök kárára megy az Egységes Közlekedési Szakszervezet szerint.
Járművezetők és utasok is kiakadtak: totális káoszt teremtett a fővárosi közlekedésben a Budapesti Közlekedési Központ ötlete, a „térben és időben eltérő”, ám folyton változó elsőajtós felszállás előírásával - állítja az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ).
A szervezet szerint a módszer miatt egyre több a konfliktus a vétlen sofőrök és a dühös utasok között, akik nem tudják követni, hol, mikor és meddig lehet minden ajtón felszállni, s mikor csak a sofőrnél. Az EKSZ a tarthatatlan helyzet mielőbbi rendezésére, a logikátlan utasítások visszavonására szólítja fel a BKK illetékeseit.
A közlekedési központ most az elsőajtós felszállási előírás folyamatos változtatásával próbálja megfékezni a bliccelőket, s ezzel több bevételhez jutni. A módszer lényege: senki ne tudja előre és lehetőleg ne szokja meg, hogy hol, hány megállón keresztül és mikor lehet minden ajtón és melyik megállóban kötelező a sofőrnél felszállni és bemutatni az érvényes jegyet, bérletet.
"Teljes a káosz, hiszen ezt a járművezetők sem tudják követni"
– állítja Naszályi Gábor, az EKSZ vezetője.
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke emlékeztet: az „elsőajtózás” ellen már a sok évvel ezelőtti bevezetéskor is tiltakozott a zömében buszvezetőket képviselő szakszervezet, mert halmozott felelősséggel terheli a sofőröket: a járművezetés mellett a felszálláskor bemutatott bérlet, jegy és nagyjából 300 féle utazásra jogosító okmányból a pillanat töredéke alatt kell kiszűrni a hamisat, a lejártat vagy a hivatalosan egyáltalán nem is létezőt.
Igaz, ezért a feladatért ma már kapnak némi plusz pénzt a sofőrök, de sokan mondják, nem éri meg az a havi pár ezer forint plusz az idegeskedést, a bliccelőkkel való összetűzést és azt a naponta rájuk zúduló, nem is ritkán tettlegességig fajuló atrocitást, ami ezzel jár – olvasható az EKSZ közleményében.
Az szakszervezet kiemelte: elsőajtós felszállási rend totális megkavarásával, a „térben és időben eltérő” módszerrel azonban tarthatatlan és veszélyes helyzetet teremtett a BKK. Az újítás ugyanis azt jelenti, hogy bizonyos járatokat kiszámíthatatlan időszakokra – például hétvégére – átmenetileg felmentenek az első ajtós felszállási kötelezettség alól, majd pár nap múlva visszaállítják a korábbi rendet.
Az utasok nem értik, mi történik, idegesen rohangálnak a buszok mellett ajtótól ajtóig, és a dühüket „természetesen” a sofőrön vezetik le – magyarázza Naszályi Gábor.
Az EKSZ elnöke szerint azonban még ennél is
rosszabb a helyzet azokon a busz- és troli járatok, amelyeken szakaszonként változó lehet vagy éppen tilos a hátsó ajtókat is felszállásra használni.
Naszályi példaként a 9-es busz vonalát emeli ki, ott ugyanis most rendelt el változtatást a BKK: a kőbányai végállomástól elindulva egy szakaszon csak az első ajtón lehet felszállni, a belvárosba érve – egy konkrét megállótól – már mindegyik ajtót nyithatja a járművezető, míg Budán megint csak elől lehet felszállni. Az elnök szerint nincs az az ember, aki a megállónként változó renden eligazodik.
Az EKSZ türelmet kér az utasoktól, s azt, hogy lássák be, ezt a helyzetet nem a járművezetők teremtették, de még csak ki sem kérték a véleményüket. A BKK vezetésétől pedig azt várja a szakszervezet, hogy szüntesse meg az áldatlan állapotot, amit az elsőajtózás „térben és időben” való megosztásával teremtett.
NYITÓKÉP: bkk.hu
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.