Élelmiszerválság fenyegeti a legszegényebbeket, de egyelőre nincs valódi megoldás

Szerző: Cserdi Dóra
2022.06.01. 21:10

Újabb és újabb problémák vetődnek fel.

Élelmiszerválság fenyegeti a legszegényebbeket, de egyelőre nincs valódi megoldás

Brüsszelnek és Kijevnek szembesülnie kellett azzal, hogy a fekete-tengeri korridor megnyitása nélkül lehetetlen exportálni a hatalmas mennyiségű ukrajnai terméseket – írja a Politico.

Élelmiszerválság

A háború kitörése óta komoly élelmiszerválság fenyegeti a világot. Az Európai Bizottság májusban mentőakciót indított a probléma megoldására, viszont a lap most azt írja, megrekedt az EU terve, ami alapján több millió tonna gabonát juttatna Ukrajnából

a világ legszegényebb országaiba.

A helyi export 90 százalékát Odessza és Mariupol kikötőiből szállították az orosz invázió kezdete előtt. A tengeri teherforgalom újraindítása jelenleg viszont nem, vagy csak nehezen lenne megoldható, így az unió a tervek szerint abban segítene Kijevnek, hogy az ország ne tengeri folyosókon, hanem az EU-n keresztül közúton és vasúton szállítson élelmiszereket.

Brüsszel tervének középpontjában többek között olyan javaslatok szerepelnek, mint magánszektorból származó szárazföldi járművek beszerzése, továbbá felvetetődött az is, hogy gabonatárolókat építenek az uniós tagállamok határain belül.

Nem megoldás

Mikola Gorbacsov, az Ukrán Gabonaszövetség elnöke egyelőre nem látja megoldottnak a problémát a Politico szerint.

"Korábban havonta akár 7 millió tonnát is exportálhattunk az ukrán tengeri kikötőkből, most a legjobb esetben is... Remélem, hogy elérjük a másfél millió tonnát"

– jelentette ki.

Hozzátette, úgy véli, a szárazföldi útvonalak "soha" nem tudják pótolni a tengeren szállított gabona mennyiségét.

A szárazföldi szállítással is vannak problémák

Az EU által kitűzött cél szerint júliusig 20 millió tonna gabonát kell elszállítani Ukrajnából. Olekszandr Kamisin, az állami tulajdonú Ukrán Vasutak elnöke arról beszélt a Politicónak, hogy lehetetlennek tartja a terv megvalósítását. Kamyshin hozzátette, hogy csapata akár havi 5 millió tonna gabonát is el tudna szállítani az országon belül,

de a szabályozási, a vasúti és kikötői kapacitásproblémák visszafogják az exportlehetőségeket.

Az elnök csapata jelenleg alternatív teherszállítási útvonalakat használ, amelyek a szárazföldön át Lengyelországba és Romániába vezetnek. Viszont ez a megoldás is kivitelezési problémákba ütközött, mivel az ukrán vasúti nyomtávolság nem egyezik meg az európaival.

Kamisin elmesélte azt is, hogy emellett további fennakadásokat jelent az újabb gabonát szállító vonatok beszerzése, a technikai kihívásokon túl pedig a határellenőrzés is gondot okoz.

A cikk szerint valós alternatívaként az szolgálna, ha sikerülne rávenni Oroszországot, hogy egy nemzetközi megállapodás keretében engedélyezzék az ukrán gabonahajók közlekedését a Fekete-tengeren,

Moszkva azonban azt követeli cserébe, hogy a Nyugat enyhítse a rájuk rótt gazdasági szankciókat.

Egy ilyen egyezségre jelenleg nincs sok esély, ráadásul ez sem jelentene azonnali megoldást az élelmiszerválságra. Ahogy a cikkben megjegyzik: ha Oroszország már ma úgy döntene, hogy kivonja erőit Ukrajnából, a gabona szállítását csak a Fekete-tengeren ledobott tengeri aknák eltávolítása után lehetne megkezdeni.

NYITÓKÉP: Wikipedia Commons

Cserdi Dóra
Cserdi Dóra újságíró

Szerkesztő-újságíró.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek