Azért, ha kell, Romániában is nagyon tudnak még

Szerző: Aradi Péter
2022.05.14. 17:25

A románok is szeretnék fejleszteni a hadiiparukat, és nagyon szeretnének egy saját gyártású gépet is, de egyelőre nem állnak túl jól.

Azért, ha kell, Romániában is nagyon tudnak még

Florin Spătaru román gazdasági miniszter május 13-án, pénteken látogatást tett craiovai repülőgépgyárban, ahol arról beszélt, hogy szeretné, ha a közeljövőben

teljes egészében Romániában gyártott

repülőgépek repülnének az országban.

Ahogy a Főtér emlékeztett, nemcsak Magyarországon próbálják valahogy feléleszteni a hadiipart – Várpalotán például lőszergyárat, Zalaegerszegen pedig gyalogsági harcjárműveket készül gyártani a német Rheinmetall, – hanem a szomszédos Romániában is.

Florin Spătaru gazdasági miniszter februárban például egy puskaporgyár felépítését jelentette be. A beszédében azt mondta, hogy 2022-ben rekordméretű összeget különítettek el a hadiiparra, és hogy az ágazat motorjainak újraindítása egész Románia számára hasznos lenne.

Hozzátette továbbá, hogy ez a hadiipar újraindítása nem lesz könnyű, de bízik abban, hogy a sokszor mellékvágányra szorított román védelmi ipar előbb-utóbb versenyképes és profitot termelő iparág lesz.

Amikor viszont május 13-án, a craiovai repülőgépgyár látogatásakor arról kérdezték az újságírók, létezik-e konkrét terv arra is, hogyan lesz az országnak saját gyártmányú katonai repülőgépe,

a miniszter inkább terelte a témát.

A digi24.ro cikkéből az is kiderül, hogy román gépgyártás jelenleg ott tart, hogy a Nemzetvédelmi Minisztérium egy 275 millió lejes szerződést kötött Avioane Craiova (AVIO) légiközlekedési vállalattal, miszerint korszerűsítenek nekik 10 darab IAR-99-es Sólyom becenevű gépet.

A Sólymokat egyébként még 1975-ben kezdtek tervezni, 1985-ben mutattak be, és 1987-ben kezdtek gyártani.

Bár a gépet eredetileg tényleg a románok tervezték,

a frissítéseket már többnyire amerikai cégek végezték

rajta, szóval – és ahogy a Főtér cikke is próbálta kikövetkeztetni, – Spătaruék első célja az lehet, hogy a Sólymot újra csak román alkatrészekkel lássák el.

A korszerűsített IAR-99-es gépeket egyébként azoknak a pilótáknak a kiképzéséhez szeretnék használni, akik majd később az amerikai F-16-os Fighting Falconokat fogják vezetni.

Na, de az egész történetben nem is ez volt a legszebb, ha nem az, hogy a gazdasági minisztert látványos légibemutatóval fogadták a craiovai repülőgépgyárnál, amihez

a repülőgépeket szintén a fővárosból rendelték oda.

NYITÓKÉP: Cătălin Cocîrlă / Wkipédia

Aradi Péter
Aradi Péter Az Azonnali újságírója

Szeret futni, írni, olvasni, utazni. Mindenhol és mindenben leginkább az érdekli, ami így vagy úgy, de nagyon csúnyán elromlott.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek