33-ból 19 irányítóközpont hibásodott meg, a vasúthálózat kritikus szakaszai érintettek.
Csütörtök hajnal óta rengeteg vonat késik, állt le útközben vagy el sem indult Lengyelországban
– írja a Gazeta Wyborcza. A lengyel államvasutak vasúti infrastruktúráért felelős cége, a PKP-PLK közlése szerint
33 Alstom/Bombardier berendezéssel felszerelt helyi irányítóközpontból 19 meghibásodott.
Ezek összesen 820 kilométernyi vasút kiszolgálásáért felelősek, ami bár csak töredéke a PKP-PLK által kezelt több mint 20 ezer kilométernyi vasútnak, de a meghibásodás a vasútvonalak kritikus szakaszait érintette.
A helyzeten egy különleges válságkezelő csapat igyekszik úrrá lenni. Azok a szerelvények, amik még járnak, speciális biztonsági eljárások betartásával üzemelnek jelentős késések mellett. Az utasoknak országszerte komoly nehézségekkel kell számolniuk. A PKP közlése szerint várható, hogy további járatokat törölnek, más járatok kerülőutakon közlekednek, vagy buszok helyettesítik őket. A cég egyelőre arról nem tájékoztatott, hogy mennyi időre becsüli a hibák elhárítását és a közlekedés helyreállását.
Arról sincs egyelőre hivatalos álláspont, hogy mi okozta a meghibásodásokat. A PKP korábbi elnoke, Jakub Karnowski azt írta a Twitteren, hogy
kibertámadás állhat a háttérben, ugyanis 2015 óta nem történt semmi a PKP-PLK biztonsági rendszereinek korszerűsítése érdekében.
A kibertámadásokról szóló híreket nem erősítte meg a PKP-PLK, de nem is zárta ki. A Rzeczpospolita nevű lap hírének címe orosz hackertámadásra utal, de a cikk nem közöl konkrétan erre utaló információt, mindössze annyit, hogy az irányítóközpontok meghibásodása után a PKP-PLK utastájékoztató honlapja is elérhetetlenné vált, aminek lehet heckertámadás az oka, de lehet az is, hogy rengetegen akarták megnézni, hogy mennyit késik vagy indul-e egyáltalán a vonatuk. Az Onet lap szerint a vasúttársaság vizsgálja, hogy kibertámadás történt-e, és a kormány kiberbiztonsággal foglalkozó munkacsoportja is rendkívüli ülést tart.
Andrzej Adamczyk közlekedési miniszter azt írja a Twitteren, hogy hasonló problémák voltak Indiában, Szingapúrban és valószínűleg Pakisztánban is azokban az irányítóközpontokban, amiket a lengyelekhez hasonlóan az Alstom/Bombardier cég szerelt fel.
Az ukrajnai háború kitörése óta a menekültek szállítása is a lengyel vasút kiemelt feladata, ezt a lehetőségekhez mérten igyekeznek továbbra is biztosítani.
NYITÓKÉP: Lengyelország legnagyobb vasútállomása Boroszlóban. FOTÓ: Jar.ciurus / Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0 PL)
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.