776 külföldi tulajdonú repülőgépet államosíthatnak Oroszországban

Szerző: Kósa András
2022.03.16. 18:49

Az Airportal.hu repülési szaklap szerint a legtöbb gépet Bermudában és Írországban jegyezték be, a két ország légügyi hatósága már jelezte, hogy felfüggeszti a járművek alkalmassági engedélyét, mert nincs rálátásuk az állapotukra.

776 külföldi tulajdonú repülőgépet államosíthatnak Oroszországban

Egy újabb lépéssel írhatja ki magát a nemzetközi kapcsolatokból Oroszország, ha alkalmazni fogják azt a jogszabályt, amely lehetővé teszi, hogy az orosz légitársaságok az eddig külföldi cégektől lízingelt gépeiket saját lajstromba vegyék – írta az Airportal.hu.

A repülési szakportál szerint mintegy 10 milliárd dollár értékben, összesen 776 repülőgép van külföldi lajstromban Oroszországban. Ezeket a szankciók értelmében március végéig vissza kellene szolgáltatni a tulajdonosaiknak, de erre szinte semmi esély sincs. Nem csak azért, mert a repülési tilalom miatt a gépek be sem léphetnek az európai légtérbe, hanem azért is, mert

orosz részről szándék sem mutatkozik a visszaadásukra.

Sőt, az új törvénnyel gyakorlatilag orosz kézbe vehetik a gépeket, amivel megsértik a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet szabályait, azok ugyanis tiltják, hogy egy gépet két országban is lajstromba vegyenek. Átregisztrálni is csak úgy lehet őket, ha előbb az egyik ország lajstromából törlik a gépeket – természetesen az eredeti tulajdonos engedélyével.

Az orosz légügyi hatóságok most úgy érvelnek, hogy csak ezzel a lépéssel tudják fenntartani a belföldi légiforgalmat.

A megoldás még így is csak ideiglenes lehet, hiszen a külföldi – jobbára az Airbus illetve a Boeing által gyártott – gépekhez alkatrészt sem kapnak az oroszok a szankciók miatt. Emiatt Bermuda és Írország, ahová a legtöbb külföldi gépet bejegyezték, már jelezte is, hogy felfüggeszti a légi járművek alkalmassági engedélyét, mert semmilyen rálátásuk nincs arra, hogy jelenleg éppen mi történik velük.

NYITÓKÉP: Az orosz nemzeti légitársaság, az Aeroflot által használt Airbus A320-as. FOTÓ: Markus EigenheerWikimedia Commons (CC BY-SA 2.0)

Kósa András
Kósa András Az Azonnali főszerkesztője

A belpolitikán kívül külpolitikával és uniós ügyekkel is szívesen foglalkozik, de természetesen a focihoz is ért. Beszélni legalábbis szeret róla.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek