Valószínűleg szlovák, lengyel vagy bolgár Mig-29-eseket ad az EU az ukránoknak

Szerző: Aradi Péter
2022.02.28. 12:08

Bár jelen helyzetben nem biztos, hogy az adott országok megválnának tőlük, ám még mindig ezek jöhetnek leginkább szóba.

Valószínűleg szlovák, lengyel vagy bolgár Mig-29-eseket ad az EU az ukránoknak

Az Európai Unió február 27-én, vasárnap döntött arról, hogy fegyvereket fog vásároni Ukrajnának, Josep Borrell külügyi főképviselő pedig azt is kijelentette, hogy

vadászgépeket is küldenek az ukrán légierőnek.

Az Aviationist nevű szaklap sorra vette, milyen vadászok jöhetnek szóba, és hogy azok honnan érkezhetnek az ukránokhoz.

A lap rögtön azzal kezdi, hogy egy vadászpilóta kiképzése se nem olcsó, se nem rövid folyamat, úgyhogy észszerű azt feltételezni, hogy olyan típust fognak küldeni, amilyen az ukrán légierőnél már alapból szolgál. Ez pedig azt jelenti, hogy az alábbi három típus jöhet szóba: MiG-29 Fulcrum, Szu-25 Frogfoot vagy Szu-27 Flanker. Igen, igen, mindhárom orosz gép.

Ezekből Bulgáriában, Szlovákiában és Lengyelországban állnak még olyan példányok, amik bevethetőek,

a lap szerint a bolgárok 14-15-tel, a szlovákok 13-mal, a lengyelek pedig 30 vadásszal rendelkeznek.

Ezek közül ráadásul mindet modernizálták is, szóval megfelelnek a NATO/ICAO szabványainak.

Azt is lehet már tudni, hogy Bulgária, ha minden jól megy számukra, legkésőbb 2024-ig lecseréli a MiG-29 Fulcrumot amerikai F-16-okra, azt is lehet tudni, hogy a lengyelek 2020 januárjában 32 F-35A Lightning II típus gépet vásároltak – szintén az amerikaiaktól –, amik viszont csak 2025 és 2030 között érkeznek meg.

A szlovákok pedig már 2018-ban megvásárolták már a 14 darab F-16 Block 70/72 típusú gépeiket, amiket 2023-ig kell leszállítania az Egyesült Államok.

A lap azt írja, hogy a csere tehát mindhárom országban jól halad, bár jelen helyzetben azért valószínűleg számítanának a MiG-29 Fulcrumjaikra is, igaz,

a szlovák darabok közül állítólag már csak néhány röpképes

és a szakértők arra sem fognának nagy tétben, hogy a bolgárok közül mind fel tudna emelkedni.

Szu-25 Frogfootja és Szu-27 Flankerje viszont már csak Bulgáriának van, előbbiből 14 darab áll rendelkezésre, utóbbira az Aviationnál sem tippeltek. A lap szerint még az is egészen valószínű, hogy ezek a gépek bevethető állapotban vannak.

Az Aviation azt írja egyébként, hogy jelen helyzetben valószerűtlennek tűnik, hogy a gépeket az adott légierők át tudnák adni, hiszen az önvédelemben számítanának rájuk, ám

még mindig ezek jöhetnek leginkább szóba.

A Magyar Légierőnél is szolgáltak MiG-29-esek, de azokat 2010-ben kivonták a forgalomból. Az utolsó hírek szerint Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. 2019-ben megpróbált 19 darabot árverésre bocsátani belőlük, de hogy mi lett velük, azóta sem tudni.

Ahogy a Jetfly című szaklap írja: a Fulcrum a hidegháború utolsó időszakának ikonikus vadászgépe volt (...). Közismert tény, hogy

a közeli légi harcban a „nagyvas” kiemelkedő adottságokkal rendelkezett,

de a nyugati vadászgépek lokátoraival és levegő-levegő rakétáival nem vehette fel a versenyt.

NYITÓKÉP: ho7dog / Pixabay

Aradi Péter
Aradi Péter Az Azonnali újságírója

Szeret futni, írni, olvasni, utazni. Mindenhol és mindenben leginkább az érdekli, ami így vagy úgy, de nagyon csúnyán elromlott.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek