Egészen meglepő módszert választottak az épp nyugatosodni vágyó országban a védőoltás népszerűsítésére: a fekete humort.
Egészen radikális módját választotta a koronavírus továbbra komoly veszélyeinek érzékeltetésére a moldovai kormány: helyi hírességek helyett egyszerűen fekete humorral támadják a nézőket. Az egyik videójuk üzenete ugyanis rövid ajánlás lett:
A szokatlan kormányzati hirdetést amúgy a WHO is támogatta, a célja pedig a védőoltások hirdetése mellett a Kelet-Európában különösen elterjedt témával kapcsolatos álhírekre való reagálás is.
Az egyperces rövidfilm egyszerre próbál hátborzongató és vicces lenni, amiről az ország egyik legismertebb színésze, az orvosként, temetkezési vállalkozóként és betegként is feltűnő Emilian Cretu gondoskodik, mindegyik szerepben azt javasolja a nézőknek, nem kell problémázniuk a covid miatt.
A film vigyázott rá, hogy nehogy bárki szó szerint értse az üzenetet: már az elején elhangzik, hogy annak ellenére sem kell aggódni, hogy covid miatt több, mint 7000 moldáv halt meg Európa legszegényebb országában.
De ha ez nem lenne elég, különösen jó hangulatú dal is készült a témában, ezt egyszerűen csak hallgatni érdemes.
A kisfilm azért készült a helyi Szabad Európa Rádiónak nyilatkozott a projektben résztvevő Valeriu Pasa civil aktivista szerint, mert „a klasszikus érvek már nem működnek, és az emberek elfáradtak”, ráadásul a régió kultúrájának alapvető része a fekete humor.
Mivel Moldova se nem gazdag, se nem EU-tag, a szegény országokra jellemzően tudja csak kezelni a járványhelyzetet: a márciusban elkezdődött oltási kampányban főleg akkor jutottak vakcinához, amikor a szintén rosszul álló Románia adományozott nekik, de kaptak Oroszországból és az Emirátusokból is, illetve egy ideje a kifejezetten kevésbé fejlett országoknak jutányos áron oltóanyagot szervező COVAX programon keresztül is jutott.
A 3,7 milliós országban mostanra nagyjából 927 ezren oltatták be magukat, ez 35 százalékos átoltottságot jelent, de az adatok azért lehetnek csalókák, mert nagyon sokan külföldön dolgoznak, és ott oltották be őket.
Az oltási kampány a humoros reklámokon kívül főleg az ország gyógyszertáraira épül, ott mindenhol plakátokon és matricákon promotálják a védőoltásokat, közben a gyógyszerészeket is felkészítették arra, hogy tudományosan igazolt válaszokat adjanak a felmerült kérdésekre.
Moldovában egyébként nyáron előrehozott választást is tartottak, amit a nagyon nyugatos jobboldalt képviselő erő nyert meg. Hogy ez miképp hathat az általában inkább orosz érdekszférának számító kis országra, azt ide kattintva elolvashatod.
KIEMELT KÉP: Ministerul Sănătăţii, Muncii și Protecției Sociale / Youtube
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.