A Tudatos Vásárló Egyesülete vizsgálta meg az ökotsztítószerek piacát. Az örvendetesen növekvő keresletet a minősítés nélküli, megtévesztő termékek tarolják le.
2019-ról 2020-ra Magyarországon 42 százalékkal nőtt az öko mosó- és tisztítószerek forgalma, és mintegy 27 százalékkal a választék is bővült ebben a szegmensben
– írja a szerkesztőségünknek eljuttatott közleményében a Tudatos Vásárlók Egyesülete a Nielsen piackutatóval végzett felmérésükre hivatkozva.
Ez nem csoda – mutat rá az egyesület –, hiszen az Eurobarometer felmérése szerint a magyarok 88 százaléka aggódik a termékekben lévő vegyi anyagok egészségi, 87 százalékuk pedig a környezeti hatásuk miatt.
A környzetebarát tisztítószerek iránti kereslet bővülésére azonban nem feltétlenül valóban környezetbarát termékek piacra dobásával reagáltak a gyártók, hanem azzal, hogy
ellenőrizhetetlen vagy megtévesztő állításokkal tették vonzóvá a termékeiket
– hívja fel rá a figyelmet az egyesület.
Vagyis az egyre terjedő greenwashing ebben a szegmensben is terjed. A Tudatos Vásárló Egyesülete szerint aki szeretne öko tisztítószert venni, az az alábbi esetekben kezdjen gyanakodni:
Akármit is mond magáról a termék, a Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint
mindig keressük meg a terméken a hiteles öko-minősítés címkéjét, az EU Ecolabelt.
Ez az EU hivatalos ökocímkéje, amit azok a termékek vagy szolgáltatások kaphatnak meg, amiknek a kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célt szolgáló termékeké és szolgáltatásoké. Mint az egyesület írja, az EU Ecolabel további előnye sok más ökocímkével szemben, hogy
a kritériumokat jogszabályban rögzítik, és független szakértők folyamatosan ellenőrzik, vagyis a védjegyezésért nem a gyártó felel.
„Éppen ezért a kritériumrendszer szigorú, és a termékek egy része nem tud vagy nem akar ezeknek megfelelni, így a gyártók különböző trükkökkel, többek közt ál-öko ismérvek kiemelésével, a csomagolás »zöldítésével« vagy akár öko-címkére hasonlító ikonokkal próbálják öko-terméknek beállítani a kínálatukat” – fogalmaz az egyesület.
Aki pedig a vegán minősítéssel szeretne biztosra menni, a minősített, hiteles vegán logók listájában ellenőrizheti le, hogy a kezében lévő termék megfelelően minősített-e.
Az odafigyelésre már csak azért is szükség van, mert az egyesület szerint a 2020-as magyar trendek azt mutatják, hogy
minden termékkategóriában az öko-minősítés nélküli termékek forgalma és választéka nőtt gyorsabban, mint a hiteles minősítéssel rendelkező – például az EU ökocímkés – öko-szereké.
Míg a minősített öko mosó- és tisztítószerek forgalma átlagosan 18-74 százalék között nőtt az egyes kategóriákban – azaz meg sem duplázódott –, a minősítés nélküli termékekből akár 10-szer több bevétele is volt a gyártóknak.
Ezzel a legtöbb kategóriában a minősítés nélküli termékek szegmense vált uralkodóvá.
Bár a nagy gyártók – mint a Henkel, az Unilever vagy a Reckitt Benkiser – is egyre több terméküket minősíttetik, ez jobb esetben egy-egy márkájukra, de sokszor csak a márka egy variánsára vonatkozik, így „megint csak a vásárlóra hárul a feladat, hogy kellő éberséggel válasszon az azonos márkanevű és hasonló természetességet sugalló csomagolású termékek között, és a hiteles öko-variánst tegye a kosarába” – fogalmaz az egyesület közleménye.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete azt is kiemeli, hogy a kereskedelmi láncok sajátmárkás termékei közt is akadnak öko-színezetűek, de kevésnek van öko-minősítése, leggyakrabban például
az újrahasznosított csomagolásra hivatkozva sorolják magukat a zöld termékválasztékba, és kihasználva helyzetelőnyüket, az öko-minősítéssel rendelkező versenytársak mellé helyezik őket a polcon.
A teljes anyag a Tudatos Vásárlók Egyesületének oldalán is elolvasható.
NYITÓKÉP: Fortepan / Fortepan
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.