Egy kiszivárgott kongresszusi levél szerint az NSA és a CIA is használ reklámblokkolót, hogy kiszűrje a veszélyes hirdetéseket

2021.09.23. 18:55

Az oregoni szenátor kiterjesztené a többi kormányügynökségre is a szigorú szabályokat, hogy így védekezzenek a támadások és a külföldi titkosszolgálatok adatgyűjtései ellen.

Egy kiszivárgott kongresszusi levél szerint az NSA és a CIA is használ reklámblokkolót, hogy kiszűrje a veszélyes hirdetéseket

Az idehaza is egyre többek által használt – és a médiacégek stabil működését nem éppen segítő – reklámblokkolókat az idegesítő hirdetések mellett sokan azért telepítik fel a böngészőjükre, mert félnek, hogy kártékony, az eszközt megfertőző hirdetésekkel találkoznak. Egy, a Vice-hoz kiszivárgott kongresszusi levél szerint

az Egyesült Államok titkosszolgálatai is hasonló megfontolásból tiltják a hirdetések megjelenítését az általuk használt számítógépeken.

Az USA Hírszerző Közössége (IC), amely többek között az NSA-t és a CIA-t, az FBI-t és a drogügyi szervet magában foglalja, a levél alapján széles körben alkalmaz reklámblokkoló technológiát, amely azt jelezheti, hogy a reklámokon keresztül érkező fenyegetéseknek lehet komoly alapja.

A levélben Ron Wyden oregoni szenátor Clare Martorana szövetségi információs főtisztnek címezve arról ír, hogy az IC által használt reklámblokkoló technológia több szinten gyűjt adatokat, többek között szűri a nemkívánatos domainneveket, hogy így blokkolja a kéretlen és kártékony reklámokat.

A szenátor arra kéri a dokumentumban a főtisztet, hogy az Igazgatási és Költségvetési Hivatalon (OMB) keresztül a szigorú szabályokat terjesszék ki más kormányügynökségekre is, átvéve a szolgálatok „nulla bizalom” elvét,

ezzel megvédve a szövetségi hálózatokat az idegen kémektől, és a hirdetési rendszerekkel visszaélő hackerektől.

Wyden felidézi az NSA és a kibervédelmi ügynökség korábban közzétett ajánlásait, amelyben szintén hirdetésblokkolók használatát javasolja. A Vice megkeresésére az OMB szóvivője azt közölte: várják a visszajelzéseket a biztonsági rendszerüket megerősítő stratégiájukról, amelyet a következő hetekben véglegesítenek. Ez tartalmaz mások mellett erős többfaktoros hitelesítést és titkosított adatforgalmat is. 

Hálózatos terjedés és helyadatok a liciten

A kártékony hirdetéseket az azokat létrehozó hackerek általában olyan hirdetési hálózatokra teszik fel, amelyek sok nagy weboldal felületeire be vannak kötve. Ilyenek a Google, a Facebook, a Microsoft és más techóriások úgynevezett „display” hálózatai, melynek lényege, hogy nagy portálok – köztük például jelentős médiumok – a saját maguk által értékesített hirdetési felületek mellett ezekről a hálózatokról is befogadnak reklámokat. Így került be öt éve például egy kártékony hirdetés a brit Daily Mail portáljának reklámfelületére is.

Ha nem is kerül kártevő a hirdetések közé, érzékeny adatok még kiszivároghatnak onnan. A display-hálózatok felületeiért a hirdetők ugyanis – ahogyan a közösségi oldalakon – valós időben licitálnak, ehhez pedig adatokat kapnak a felhasználókról, akik megnézik az oldalt, például a tartózkodási helyéről.

Ezeket az adatokat akkor is megkapják, ha végül nem ők nyerik a licitet, azaz nem az ő hirdetésük kerül a szemünk elé.

Ezek között a cégek között külföldi székhelyűek is vannak, nem kizárt, hogy bekerüljenek közéjük olyanok, melyek mögött idegen szolgálatok állnak, érthető tehát, hogy a titkosszolgálatok berzenkednek még ennek a lehetőségétől is.

CÍMLAPKÉP: A CIA George Bush után elnevezett központja Virginia államban, FOTÓ: Central Intelligence Agency / Wikimedia Commons (public domain)

Tarnay Kristóf Ábel
Tarnay Kristóf Ábel az Azonnali újságírója

Újságíró, jobboldali liberális gondolkodó, volt diákaktivista. Szereti a szabadságot, az alternatív rockot és a jó kraftsöröket.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek