A céges rendszerek felé terjeszkedne a Facebook, uniós vizsgálat deríti ki, hogy megteheti-e

2021.08.02. 20:17

Az osztrák hatóságok kérelmezték, hogy az Európai Bizottság vizsgálja felül, nem torzítja-e a versenyt, hogy a techóriás megvenne egy ügyfélkapcsolati alkalmazást. Attól tartanak, kizárná belőle a konkurens chatalkalmazásokat és a plusz adatgyűjtéssel tovább nőne a piaci erőfölénye a netes reklámpiacon.

A céges rendszerek felé terjeszkedne a Facebook, uniós vizsgálat deríti ki, hogy megteheti-e

Az Európai Bizottság vizsgálódik a Kustomer nevű ügyfélkapcsolati (CRM) rendszer Facebook általi felvásárlása kapcsán – közölte a testület weboldalán. A Bizottság arra kíváncsi, vajon az EU cégek egyesülésével kapcsolatos rendelete szerint a tranzakció nem korlátozza-e a piaci versenyt az ilyen jellegű szolgáltatások között. Emellett aggódnak, hogy az egyesülés tovább növeli a Facebook amúgy is erős pozícióját az online hirdetési piacon.

„Fontos közelről megvizsgálni az olyan cégek esetlegesen problémás felvásárlásait, amelyek már amúgy is dominánsak egyes piacokon. A digitális szektorban a Facebook vezető pozícióban van mind az online hirdetések, mind az olyan üzenetküldő alkalmazások terén, mint a WhatsApp, a Messenger és az Instagram”

– utalt nyilatkozatában három, a techóriás tulajdonában lévő kommunikációs appra Margrethe Vestager, a Bizottság versenyjogért felelős ügyvezető alelnöke. Hozzátette, vizsgálják, nem torzítja-e a versenyt, hogy a felvásárlás után még több adat fog a céghez befutni.

Kizárás és túlerő a reklámpiacon 

A Bizottság egyik félelme, hogy a Facebook megakadályozza, hogy az említett három közvetlen üzenetküldő appot a Kustomeren kívül más hasonló szoftverrel összekössék. Ez az ügyfélkapcsolati rendszereket kiszolgáló piacon lévő versenyt korlátozná, amely magasabb árakhoz és rosszabb minőségű szolgáltatásokhoz vezetne – írják.

Emellett attól is tartanak, hogy még tovább nőne a Facebook erőfölénye az online hirdetési piacon, ha hozzájutna azoknak az ügyfeleknek az adataihoz, akikkel a Kustomeren keresztül tartják annak céges ügyfelei a kapcsolatot. Ilyen a vásárlók neme, korábbi vásárlásaik, böngészési előzményeik, webshopok termékeiből összeállított kívánságlistáik, vagy az, hogy mely üzleteket látogatták meg.

Kiemelik, hogy ennyi adat birtokában az internetes reklámpiacon a konkurensek az eddiginél is nehezebben vennék fel a versenyt a közösségi médiás nagyvállalattal, amely szintén visszavetné a szabad versenyt álláspontjuk szerint.

Ausztria kezdeményezte 

Az Európai Bizottságnak június 25-én jelentették be a tervezett felvásárlást, így 90 munkanapon belül, december 22-éig döntenek róla. A tranzakció nagyságrendje önmagában nem érte volna el azt a küszöböt, ami felett az uniós testület hivatalból vizsgálódni kezd, az osztrák jogszabályok plafonját viszont igen.

Ausztria pedig áttételi kérelmet nyújtott be, innentől a Bizottsághoz került az ügy, amelyhez annak májusi elfogadása után csatlakozott Belgium, Bulgária, Franciaország, Izland, Írország, Hollandia, Portugália és Románia is.

Így ezek az országok nem vizsgálják saját hatáskörben az egyesülést, azt átadták a Bizottságnak, amely megvizsgálja annak hatásait a csatlakozó országok piacaira nézve.

A közelmúltban egyébként a német legfelsőbb bíróság elkaszálta a Facebook módszerét arra, ahogyan a gyűlöletkeltő posztokat törli, mert nem tájékoztatták megfelelően azok közzétevőjét és nem volt jogorvoslat.

CÍMLAPKÉP: Annie Spratt / Unsplash

Tarnay Kristóf Ábel
Tarnay Kristóf Ábel az Azonnali újságírója

Újságíró, jobboldali liberális gondolkodó, volt diákaktivista. Szereti a szabadságot, az alternatív rockot és a jó kraftsöröket.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek