Karácsony kabinetfőnöke az Azonnalinak: Vizsgáljuk az első ajtós felszállás kiterjesztését

2021.07.16. 15:13

Erre a csökkenő jegyárbevételek miatt lenne szükség. Balogh Samu szerint a felújításokat muszáj volt elkezdeni akkor is, ha így több helyen zajlanak munkálatok egyszerre, ám három kormányzati beruházás „el van fuserálva”, dugódíjjal pedig egyedül a kormány számol.

Karácsony kabinetfőnöke az Azonnalinak: Vizsgáljuk az első ajtós felszállás kiterjesztését

„Egy átlagos 2019-es naphoz képest jóval alacsonyabban maradt a közösségi közlekedés használata” – mondta pénteki sajtótájékoztatóján Balogh Samu arról, hogy a tömegközlekedés még „nem heverte ki a koronavírus okozta sokkot”. Karácsony Gergely kabinetfőnöke szerint ez azzal együtt is igaz, hogy nem jelent kiemelt járványügyi kockázatot a használatuk. Ezzel szemben elmondása szerint a gépjármű-forgalom növekedett a fővárosban a két évvel ezelőtti helyzethez képest, egyes általuk mért helyeken akár 15 százalékkal is.

Emellett Balogh „kerékpáros boom-ról” is beszámolt: júniusban másfélszeresére nőtt a kerékpáros forgalom 2019-hez képest, bár még így is elmarad a tömegközlekedés és az autózás számaitól. 

„Nem lehetett tovább halogatni”

A Blaha Lujza tér, a Lánchíd és a pesti alsó rakpart jelenleg is zajló felújításáról azt mondta: ez a három projekt évek óta váratott magára, az előző városvezetés korábban megígérte, hogy még az ő regnálásuk alatt befejezik őket

„Sok kritika érte, hogy miért kell ezeket egyszerre elkezdeni. Azt hiszem, nem kell azt taglalni például a Lánchíd esetén, ahol önök is látják a BKK által megosztott képeket, hogy nem lehetett tovább halogatni ezt a felújítást. Ha még tovább húzódik, akkor még nagyobb lett volna a baj, még drágább lett volna a beruházás”

- fogalmazott Balogh a három párhuzamos munkafolyamat miatti közlekedési dugókkal kapcsolatban. Hozzátette, hogy mindhárom projekt részben kormányzati támogatásból készül, amelyek egy részével idén év végéig el kell számolniuk, így ennek megfelelően kellett ütemezni a munkálatokat.

Balogh Samu szerint az önkormányzat annyit tudott tenni, hogy a három projektet néhány hét különbséggel kezdte el, hogy ne egyszerre jelentsenek sokkhatást a Budapesten közlekedőknek, illetve évtizedes gyakorlat alapján nyárra igyekeznek tenni az ilyen lezárásokkal járó munkákat. 

„Elfuserált” kormányzati beruházások 

A kabinetfőnök három kormányzati beruházást is megemlített. Balogh a Nyugati Pályaudvar felújításával kapcsolatban úgy fogalmazott, azt „megengedőbben kezeli”, mert régóta szükségszerű és ütemterv szerint halad.

„Azonban mind az M0-s híd újbóli részleges lezárása, mind a H7-es csepeli HÉV a folyamatosan húzódó lezárása olyan kormányzati beruházások, amelyek el vannak rontva, el vannak fuserálva és nagymértékben rontják a Budapesten közlekedők lehetőségeit”

– fogalmazott a politikus. Az M0-s déli hídjának felújítása tavaly szerinte rossz minőségben készült el, ezért többször kellett rajta korlátozni a forgalmat, az itt keletkezett torlódások pedig befelé tolják a forgalmat a városba.

A H7-es HÉV felújításának Balogh elmondása szerint decemberben véget kellett volna érnie, tudomásuk szerint véget is ért, ám az atlétikai stadion építése miatt továbbra is le van zárva a vonal, így a csepeliek átszállásra kényszerülnek és sokan emiatt inkább az autót választják.

Véleménye szerint ezek tovább rontják a főváros közlekedését.

Segítettek a buszsávok

Felidézte, hogy mikor a mikor az M3-as metró középső szakaszának felújítása megkezdődötta, a Bajcsy-Zsilinszky úton a külön buszsávokat alakítottak ki a metrópótló buszok számára, ám a rakpartfelújításhoz kapcsolódó lezárások okozta fennakadások ezeket a Nyugati Pályaudvar és a Deák tér között közlekedő pótlóbuszokat is akadályozták. Először a lámpaciklusok átalakításával igyekeztek ezen segíteni: több zöldidőt adtak az ott közlekedőknek, végül elmondása szerint a buszsávok részleges meghosszabbítása oldotta meg a helyzetet.

Emellett Balogh szerint a Hegyalja úti buszsáv is érdemben javított a Blaha Lujza tér felújítása miatti rossz forgalmi helyzeten. A tér autósforgalmáról Balogh szerint még nincs elég friss adat, de egyelőre a hétfői számokban nem látnak nagy különbséget az egy héttel korábbihoz képest, emellett az eddigi tapasztalataik szerint a csúcsidőn kívüli átlagsebesség sem csökkent a helyszínen a munkálatok megkezdése óta. Bejelentette azt is, hogy

az M3-mas metró hosszabb szakaszán, Kőbánya-Kispesttől egészen a Göncz Árpád városközpontig pótlóbuszok fognak közlekedni július végétől augusztus végéig, hogy ne csak éjszaka tudjanak a metróalagúton keresztül építési anyagokat szállítani a felújítandó szakaszra, és így gyorsabban tudjanak haladni a munkálatokkal,

Vizsgálják az első ajtós felszállást

Újságírói kérdésre válaszolva Balogh elmondta: idén nyáron nincs szükség a 4-6-os vonal felújításra. A dugódíjról Balogh azt mondta, „szellemes felvetésnek” tartja, hogy azért újítanak fel, hogy az annak kapcsán keletkezett torlódások után bevezessék a dugódíjat.

Szerinte az elmúlt időszakban egyetlen szereplő, a kormány számolt a dugódíjjal, amikor a Galvani-híd beruházásánk megtérülését ezzel támasztották alá, de a fővárosnak jelenleg nincs terve a bevezetésére.

Az Azonnali arról kérdezte Balogh Samut, meg tudja-e erősíteni a Magyar Nemzet azon értesülését, hogy a BKV járatain kiterjesztenék a kötelező első ajtós felszállást.

„Az utasforgalom mellett ami elmarad még, az a bevétel. Nagymértékben hiányoznak a bevételek a közösségi közlekedésben. A BKK vizsgálja, hogy melyik vonalakon lehet megvalósítani az első ajtós felszállást, most például a csepeli vonalakat érintően volt ilyen döntés. Folyamatosan vizsgálni fogjuk ennek az eredményeit, ez korábban is bevett gyakorlat volt, ahol nem akadályozza a közlekedés lefolyását, ott ez legitim és hasznos eszköz”

- válaszolta a kabinetfőnök az Azonnalinak. Közben a BKK a hivatalos Facebook-oldalán is arról ír: az első ajtós felszállási rend a fővárosi busz- és trolijáratok mintegy kétharmadán olajozottan működik, ezért azt fokozatosan kiterjesztik más vonalakra is, de csak olyanokra, ahol nem okoz fennakadást vagy nem növeli a menetidőt.

NYITÓKÉP: Tarnay Kristóf Ábel / Azonnali

Tarnay Kristóf Ábel
Tarnay Kristóf Ábel az Azonnali újságírója

Újságíró, jobboldali liberális gondolkodó, volt diákaktivista. Szereti a szabadságot, az alternatív rockot és a jó kraftsöröket.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek