Helyi civilek szerint a rossz bicikliút okozott tragédiát Szegeden, az alpolgármester az Azonnalinak felülvizsgálatot ígért

2021.07.13. 15:55

Fának csapódott és meghalt két hete egy biciklis Szeged-Szőregen. A baleset egy üres pizzázó parkolójában történt, ahol kitér az út jobbra, de egy helyi közösség szerint ez nem látszott rendesen. Nagy Sándor alpolgármester az Azonnalinak azt mondta: újrafestik a szakaszt és felülvizsgálják a kerékpárutat.

Helyi civilek szerint a rossz bicikliút okozott tragédiát Szegeden, az alpolgármester az Azonnalinak felülvizsgálatot ígért

„A szóbeszéd szerint egy húszas éveiben járó fiatal élete ért véget a pizzázó előtti parkolós szakaszon. A fa tövében virágok és mécsesek emlékeztetnek a tragédiára”  írja a Szegedbicaj nevű oldal a múlt előtti héten vasárnap hajnalban a város Újszeged utáni külső részén, Szőregen történt halálos közlekedési balesetről. A Csongrád-Csanád Megyei Rendőr-főkapitányság hivatalos tájékoztatása szerint hozzájuk éjjel fél 2-kor érkezett a bejelentés, hogy egy kerékpáros egy fának ütközött és leesett a bicikliről. Annyira súlyosan megsérült, hogy a helyszínen belehalt a balesetbe. A rendőrség annyit közölt még, hogy vizsgálják az eset körülményeit.

A Facebook-oldal szerkesztői szerint azonban a baleset bele volt kódolva a városrész rossz bicikliutaiba, amely, ahogy fogalmaznak, „kacskaringós, halálos csapdákkal teli biciklisgettó”.

Követőiknek ezért azt javasolják, ne használják a szerintük szabálytalan és veszélyes kerékpárutat, hanem „menjenek az egyenes, jó állapotú, és prímán megvilágított úttesten”. Hozzáteszik, hogy szerintük a család akár kártérítést is követelhet a közútkezelőtől vagy feljelentést tehet. 

Üres parkoló és az útpadka

A helyi kerékpáros civilek bejegyzésükben igyekeztek rekonstruálni a végzetes baleset körülményeit. Mint írják, a helyszínen látottak alapján az áldozat Szeged felé indulhatott a rosszul kivilágított úton, azon a részen, ahol egy pizzázó előtt az út belefut egy parkolóba. Ez szerintük ekkor üres lehetett és vélhetően az étterem fényei sem éghettek. Bár a hivatalos biciklisáv itt jobbra kitér, hogy elkerülje a parkolót, a lekopott festés miatt a fiatal egyenesen haladhatott tovább, ahol viszont ki kellett kerülnie egy villanyoszlopot.

A poszt szerint ezt követően egy padkának ütközhetett és ez lehetett a szerencsétlenség közvetett okozója.

„A nyomok alapján balra kerülte ki, ott azonban a homályban láthatatlanul húzódott egy kb. 20-25 centi magas szegélykősor, aminek a bicajos nekihajtott. Ez már kisebb sebességnél is brutális taknyolást okozhatott volna, az áldozat valószínűleg itt elvesztette az uralmát a jármű felett és a kb. 4 méterre lévő fának csapódva állhatott meg” – írják. Felidézik, hogy a több környező település közös projektjeként elkészült kerékpárút sok helyen rossz minőségű, nincs rendesen kivilágítva.

Újrafestik és felülvizsgálják

Megkerestük a szegedi önkormányzatot, tervezik-e felülvizsgálni a szőregi bicikliutak állapotát, illetve összességében mennyire tartják azokat kielégítőnek. „Ez egy elég régi kerékpárút, nyilván megfelelő terv és engedély alapján készült és a megfelelő forgalomba helyezési eljárás is lezajlott rá. Amit rövid távon tudunk csinálni, hogy a pizzázó előtti részen a festést újrafestetjük a kollégákkal. Mivel volt rá kritika, hogy célszerű lenne nem a parkoló autók mögött, hanem az épület oldalán vezetni a kerékpárutat, ezért csináltatunk rá egy tervet, hogy ez a változtatás jó lenne-e, szükséges-e” – közölte az Azonnali megkeresésére Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester.

Hozzátette, hogy amennyiben az az eredmény születik, hogy igen, a terv elkészülte után az engedélyezésekkel együtt szerinte a megvalósítás már jövőre csúszik. Azt is elmondta, hogy ennek kapcsán a tervező meg fogja vizsgálni azt is, hogy megfelelő-e a megvilágítás.

Nagy elmondása alapján „picit elöregedtek” a szőregi kerékpárutak.

Az alpolgármester szerint az úthálózat egy régi, de működőképes konstrukció. Hozzátette, hogy annak idején az önkormányzat vizsgálta, hogy a kerékpárutat a közút szélesítésével oldják meg, ám a Magyar Közút ehhez nem járult hozzá és az ő kérésük volt az, hogy ezt külön vezessék, ám szerinte kevés a keresztező forgalom, így ezt nem érzi annyira problémásnak. 

Nyílegyenesen a póznának

Bár nem tudjuk kijelenteni biztosan, hogy a megelőzhető lett volna-e a tragédia, mert nem tudjuk, pontosan mi történt, de Szeged környékén sok olyan kerékpárút van, amely már építésekor és azóta sem felel meg az előírásoknak, illetve karbantartási hiányosságokkal küzd – mondta az Azonnali kérdésére Csüllög Imre, a Magyar Kerékpárosklub szegedi területi szervezetének vezetője. Szerinte a baleset helyszíne is ilyen kevéssé jól karbantartott szakasz.

Ezen a szakaszon egy parkolót kerül ki a bicikliút, amelyet festéssel jeleznek csak, ez a festés elég erősen lekopott. Ha valaki nem tudja, merre vezet a nyomvonal, akkor nyílegyenesen egy telefonpóznának fut, amit ha kikerül, könnyedén a padkának hajthat – erősítette meg a baleset rekonstrukcióját kérdésünkre Csüllög.

Az út máshol is rosszul van kialakítva: „Valahol gyeptéglás szakaszra vált az aszfalt minden előzmény nélkül, van, ahol egy esővíz elvezető árkocskát vezetnek keresztbe az úton, valahol pedig egy oszlopot feszítő sodrony nyúl be az űrszelvénybe.” Ez utóbbi miatt már tudhatóan történt korábban baleset.

Halálos alföldi szerpentin

Arra a kérdésünkre, hogy hogyan lehetne jobbá tenni a szőregi kerékpárutakat, Csüllög Imre felidézi: az egész útvonalat egyben érdemes nézni, amit a helyiek által gondozott parkosított sávon vezetik át.

„Nagyon sok a növény ezeken a területeken és a póznákat is kikerülgeti a bicikliút. Tulajdonképpen egy szerpentint építettek az Alföldön. Ezt egészében kellene felülvizsgálni”  emeli ki. Szerinte meg kellene vizsgálni, hogyan lehetne a közvilágítás alatt irányhelyesen átépíteni, tehát úgy, hogy a kerékpárosok mindig a menetirány szerinti jobb oldalon tudjanak közlekedni.

Nagy Sándor a szerpentines utak kritikájára kérdésünkre azt reagálta, hogy annak idején egy egyeztetett, jóváhagyott terv alapján épült a kerékpárút. „Azóta eltelt sok év és ma már nem azok a tervezési elvárások, amik tizenévvel ezelőtt, az egy természetes folyamat, de a városban minden kerékpárutat nem tudunk átépíteni hirtelen a legfrissebb tervezési szabványok szerint, nyilván a szőregire is igaz ez. Elég hosszú ideje működik, eddig nem volt probléma, ez volt az első baleset, ahol baleseti helyszín van, ott be fogunk avatkozni” – mondta Szeged alpolgármestere.

A bicikliutak helyett az úttesten közlekedést sem Nagy, sem Csüllög nem javasolja kérdésünkre, hiszen ellenkezik a KRESZ előírásaival, miután van bicikliút. Még ha olyan is, amilyen.

CÍMLAPKÉP: Szegedbicaj / Facebook

Tarnay Kristóf Ábel
Tarnay Kristóf Ábel az Azonnali újságírója

Újságíró, jobboldali liberális gondolkodó, volt diákaktivista. Szereti a szabadságot, az alternatív rockot és a jó kraftsöröket.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek