Elhunyt az olasz ikon, aki a hatvanas évektől testesítette meg és provokálta kissé Olaszországot

Szerző: Techet Péter
2021.07.05. 19:08

Raffaella Carrà énekes, színész, táncos, televíziós műsorvezető is volt egyszerre. Az 1960-as évektől amerikai és olasz filmekben is szerepelt, dalai pedig az olasz könnyedség sokszor nagyon is mély kifejeződései voltak. Július 5-én, 78 éves korában hunyt el.

Elhunyt az olasz ikon, aki a hatvanas évektől testesítette meg és provokálta kissé Olaszországot

Hétfő délután érte el az olasz sajtót Raffaella Carrà halálhíre. Egykori élettársa, Sergio Iapino küldte ki a rövid közleményt:

„Raffaela ma elhagyott bennünket. Egy jobb világban van, ahol az emberiessége, az összetéveszthetetlen mosolya és a fantasztikus tehetsége örökké ragyogni fog.”

A 78 éves Raffaella Carràval az olasz zene, film – és eleve az olasz életérzés – egyik hatalmas ikonja távozik.

A Bolognában még Raffaela Pelloni név alatt születt énekesnő az 1960-as években jelent meg az olasz televízió képernyőjén, de már az 1950-es években gyerekszínészként is ismert volt. Az 1960-as évektől pedig nem csak olasz, de amerikai és spanyol produkciókban is szerepelt.

Igazán sikeressé azonban nem a filmjeivel vált, hanem azzal, hogy

ő volt az olasz életérzés showgirl-je.

Raffaela Carrà a hatvanas években lett az olasz életérzés showgirlje.

Raffaela Carrà a hatvanas években lett az olasz életérzés showgirlje.

Fotó: Antonello Saiz / FB

Carrà a 60-as évektől zenés műsort kapott az olasz közmédiában, a RAI-on – ezekben könnyed erotikával átszőve énekelt, táncolt. Különösen a spanyolnyelvű országokban lett hazáján kívül nagyon népszerű – több ismert dalát nemcsak olaszul, hanem spanyolul is énekelte, ami miatt a spanyol közszolgálati tévén is kapott egy műsort. A dél-amerikai kontinensen pedig a Barbara c. filmmel lett népszerű, amiben stílszerűen egy olasz énekesnőt alakított, aki egy argentinba szeret bele, és találja meg a boldogságot új hazájában.

Noha dalai a könnyed szerelmet, erotikát hirdették, nem voltak politikai üzenetek nélküliek.

Egyrészről az 1960-as, 1970-es Olaszországában már önmagában ez politikai kiállást is jelenthetett – elvégre az országban a válást is 1974-ben vezették be népszavazással a Vatikán ellenkezésére. Másrészről a dalaiban egyfajta feminizmus is kihallható, amennyiben nem csupán a férfit esetleg az ujja köré csavaró olasz nőről, de a férfinek eleve nemet is mondani tudóról énekelt. Egyik legismertebb számában – a „A far l´amore comincia tu“ címűben is – arra szólítja fel a nőket, hogy tudják, mit akarnak, és ne engedjenek annál többet:

„mutasd meg neki [a férfinek], hogy ez nem egy játék / értesd meg vele, hogy te mit akarsz / a szerelmeskedést te kezdjed”.

A Tanti auguri című számában pedig egyszerre jelenik meg a szabad szerelem baloldalisága és az olaszoké lett Trieszt feletti öröm: „De szép szerelmeskedni Trieszttől lefele” – azaz egész Olaszországban, holott a szexualitás témája (amint arról Pasolini híres dokumentumfilmje is tanúskodik) tabutémának számított a kereszténydemokraták uralta országban.

Raffaela Carrà

az olasz dal és show ikonja volt – ami a fellépései során is használt ruháinak csillogó, extravagáns esztétikájában is megmutatkozott.

Ahogy a Repubblica írja róla: mindent tudott, és mindent jól csinált – éppen ezért nem pusztán énekesként, hanem gyakorlatilag Olaszország első számú showgirljeként lehet rá emlékezni. Enrico Letta, a balközép Demokraták főtitkára pedig „Olaszország egyik legelegánsabb és legokosabb ikonjának” nevezte.

NYITÓKÉP: Raffaela Carrà egyik show-ja / Matteo Trapani, FB

Techet Péter
Techet Péter az Azonnali főmunkatársa

Doktori jogból és történelemből, külpolitika érdeklődésből, Közép-Európa hobbiból. Münchentől New Yorkig sok helyen volt otthon. Többet élt Triesztben, mint a NER-ben.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek