A város, amit az útikönyvek se nagyon szeretnek

Szerző: Bukovics Martin
2021.07.03. 10:25

Minden rosszat magába foglal, amit egy kikötőváros nyújtani tud. Éjszaka jobb nem mászkálni egyedül. A kilátás a város fölött sokkal szebb, mint maga a város. Az útikönyvek igazán meghozták a kedvünket Genovához, meg is néztük, milyen!

A város, amit az útikönyvek se nagyon szeretnek
Genova az egyik legkisebb olasz régió, a francia Riviérától a toszkán Maremmáig végig a tengerparton elnyúló Liguria központja, és kis túlzással, Liguria fele itt, ebben a hatszázezres kikötővárosban lakik. 

Genova az egyik legkisebb olasz régió, a francia Riviérától a toszkán Maremmáig végig a tengerparton elnyúló Liguria központja, és kis túlzással, Liguria fele itt, ebben a hatszázezres kikötővárosban lakik. 

Fotó: Bukovics Martin / Azonnali
Ez a Földközi-tenger második legnagyobb kikötője, Genovánál csak Marseille nagyobb. Trieszt és bizony még Athén (Pireusz) elbújhat mögötte.

Ez a Földközi-tenger második legnagyobb kikötője, Genovánál csak Marseille nagyobb. Trieszt és bizony még Athén (Pireusz) elbújhat mögötte.

Fotó: Bakó Bea / Azonnali
Noha még a magyar középiskolákban is előjött a városállamként a köztársasággal már Szent István idején sikeresen próbálkozó, egészen 1797-ig, Bonaparte Napóleon megérkezéséig azt fenntartani tudó, közben Velencével, Pisával vetekedő, a pestist Európában akaratlanul elterjesztő, a Habsburgokat hitelező Genova neve, az Olaszországra kíváncsi tömegturizmus messze elkerüli a várost.

Noha még a magyar középiskolákban is előjött a városállamként a köztársasággal már Szent István idején sikeresen próbálkozó, egészen 1797-ig, Bonaparte Napóleon megérkezéséig azt fenntartani tudó, közben Velencével, Pisával vetekedő, a pestist Európában akaratlanul elterjesztő, a Habsburgokat hitelező Genova neve, az Olaszországra kíváncsi tömegturizmus messze elkerüli a várost.

Fotó: Bukovics Martin / Azonnali
A belváros kikötőhöz közeli részét a helyiek az olasz-francia-arabnyelvű tájékoztató felirataikon gettónak is nevezik a rendkívül szűk utcák miatt. Eleve: az utcák fele inkább sikátor, nemhogy köz vagy utca lenne, bizonyos részük ráadásul még zárható is, hogy csak az ott lakók tudjanak bemenni. 

A belváros kikötőhöz közeli részét a helyiek az olasz-francia-arabnyelvű tájékoztató felirataikon gettónak is nevezik a rendkívül szűk utcák miatt. Eleve: az utcák fele inkább sikátor, nemhogy köz vagy utca lenne, bizonyos részük ráadásul még zárható is, hogy csak az ott lakók tudjanak bemenni. 

Fotó: Bukovics Martin / Azonnali
Nem ez az olasz idill, amit elképzelnek sokan, de ez is Olaszország.

Nem ez az olasz idill, amit elképzelnek sokan, de ez is Olaszország.

Fotó: Bakó Bea / Azonnali
A Genovába ellátogató turistákat elsőként a Via Garibaldira szokás küldeni: ez a belvárosi utca ugyanis azon bankár- és kereskedőcsaládok szebbnél szebb palotáiból áll, akik a pestisjárványból kikecmergő városállamot lábra állították azzal, hogy elkezdték finanszírozgatni különböző európai nagyhatalmak, főleg a spanyolok hadjáratait. A 16-17. században ez elképesztő gazdagságot hozott Genovának, a helyi arisztokrácia ebből a pénzből át is szabta egy kicsit az addig középkori várost.

A Genovába ellátogató turistákat elsőként a Via Garibaldira szokás küldeni: ez a belvárosi utca ugyanis azon bankár- és kereskedőcsaládok szebbnél szebb palotáiból áll, akik a pestisjárványból kikecmergő városállamot lábra állították azzal, hogy elkezdték finanszírozgatni különböző európai nagyhatalmak, főleg a spanyolok hadjáratait. A 16-17. században ez elképesztő gazdagságot hozott Genovának, a helyi arisztokrácia ebből a pénzből át is szabta egy kicsit az addig középkori várost.

Fotó: Bukovics Martin / Azonnali
Noha a gyakran mai napig középkorias olasz városokban eleve nagyon kevés park és zöldfelület van, Genovában oda tesznek zöldet, ahova csak tudnak, így nem véletlen, hogy a 36 fok elől ilyen kávézókba menekülnek a helyiek.

Noha a gyakran mai napig középkorias olasz városokban eleve nagyon kevés park és zöldfelület van, Genovában oda tesznek zöldet, ahova csak tudnak, így nem véletlen, hogy a 36 fok elől ilyen kávézókba menekülnek a helyiek.

Fotó: Bukovics Martin / Azonnali
A gyönyörű belvárosi tető- és egyéb teraszokról nem is beszélve.

A gyönyörű belvárosi tető- és egyéb teraszokról nem is beszélve.

Fotó: Bukovics Martin / Azonnali
Firenzében, Budapesten, Zágrábban, Pécsett viszonylag könnyű dolga van az embernek, ha felülről ránéz a városra, az ugyanis ki van találva és valamennyire logikusan van elrendezve. A dombok és a tenger között szabályosan hömpölygő Genova nem ilyen: láthatóan az első középkori skiccek óta sosem volt elég hely a tenger és a néhol meredek hegyoldalak között, a város és vele a kikötői dokkok szinte a végtelenségig hömpölyögnek a parton.

Firenzében, Budapesten, Zágrábban, Pécsett viszonylag könnyű dolga van az embernek, ha felülről ránéz a városra, az ugyanis ki van találva és valamennyire logikusan van elrendezve. A dombok és a tenger között szabályosan hömpölygő Genova nem ilyen: láthatóan az első középkori skiccek óta sosem volt elég hely a tenger és a néhol meredek hegyoldalak között, a város és vele a kikötői dokkok szinte a végtelenségig hömpölyögnek a parton.

Fotó: Bukovics Martin / Azonnali
Vannak olyan fórumok, amik szerint a kilátás eleve szebb, mint maga a város.

Vannak olyan fórumok, amik szerint a kilátás eleve szebb, mint maga a város.

Fotó: Bukovics Martin / Azonnali
Ők valószínűleg nem ezeket az épületeket nézték.

Ők valószínűleg nem ezeket az épületeket nézték.

Fotó: Bakó Bea / Azonnali
Egy ilyen épületért már megéri bankot alapítani. Szardínia északnyugati része sokáig a genovaiakhoz tartozott, az egyik legnépszerűbb komp innen indul a strandjairól híres szigetre, és eleve rengeteg szárd éttermet látni a városban.

Egy ilyen épületért már megéri bankot alapítani. Szardínia északnyugati része sokáig a genovaiakhoz tartozott, az egyik legnépszerűbb komp innen indul a strandjairól híres szigetre, és eleve rengeteg szárd éttermet látni a városban.

Fotó: Bukovics Martin / Azonnali
A Ferrari-téren találkozik a középkori Genova a 19. századival: a szűk sikátorokból álló középkori belváros, a Via Garibaldi palotáinak környéke, valamint az igazán nagyvárosi hangulatot tükröző helyi Andrássy út, az elegáns árkádok alatt sétálható bevásárlóutca, a Via XX Settembre. És a képen egy viszonylag eldugott, a covidjárvány miatt nem épp élettel teli kincsesdoboz: tiszta Milánó!

A Ferrari-téren találkozik a középkori Genova a 19. századival: a szűk sikátorokból álló középkori belváros, a Via Garibaldi palotáinak környéke, valamint az igazán nagyvárosi hangulatot tükröző helyi Andrássy út, az elegáns árkádok alatt sétálható bevásárlóutca, a Via XX Settembre. És a képen egy viszonylag eldugott, a covidjárvány miatt nem épp élettel teli kincsesdoboz: tiszta Milánó!

Fotó: Bukovics Martin / Azonnali
A bevásárlóutca, a Via XX Settembre a tőzsdepalotától egészen egy városi autópályáig halad, gyakorlatilag minden releváns világmárka megtalálható itt. A képen egy templom alagsorába beköltözött cipőbolt.

A bevásárlóutca, a Via XX Settembre a tőzsdepalotától egészen egy városi autópályáig halad, gyakorlatilag minden releváns világmárka megtalálható itt. A képen egy templom alagsorába beköltözött cipőbolt.

Fotó: Bukovics Martin / Azonnali
Itt látszik is a templom. A másik felét a spanyol Inditex-csoport népszerű brandje, a Zara bérelte ki magának.

Itt látszik is a templom. A másik felét a spanyol Inditex-csoport népszerű brandje, a Zara bérelte ki magának.

Fotó: Bukovics Martin / Azonnali
Az utca az egykorvolt mérhetetlen gazdagság jelképeinek kiállítása is egyben, az árkádsorokat egy utca fölött összekötő kapura Genova címerét faragták bele.

Az utca az egykorvolt mérhetetlen gazdagság jelképeinek kiállítása is egyben, az árkádsorokat egy utca fölött összekötő kapura Genova címerét faragták bele.

Fotó: Bukovics Martin / Azonnali
Genovában metró is közlekedik, egy vonal, nagyjából a tengerparttal párhuzamosan. A belvárosi San Giorgo állomásnál a lépcsők rögtön a kikötőt üzemeltető vállalat gyönyörű központjához vezetnek. Egy szépséghibája van csak: a kikötői promenád fölött autópálya is elhalad, alatta ugyancsak van egy hatsávos út, igaz, cserébe bőven van hely a part mellett is éttermeknek, óriáskeréknek, egy gigaakváriumnak és még sok másnak.

Genovában metró is közlekedik, egy vonal, nagyjából a tengerparttal párhuzamosan. A belvárosi San Giorgo állomásnál a lépcsők rögtön a kikötőt üzemeltető vállalat gyönyörű központjához vezetnek. Egy szépséghibája van csak: a kikötői promenád fölött autópálya is elhalad, alatta ugyancsak van egy hatsávos út, igaz, cserébe bőven van hely a part mellett is éttermeknek, óriáskeréknek, egy gigaakváriumnak és még sok másnak.

Fotó: Bukovics Martin / Azonnali
Sőt, vannak olyan egykorvolt dokkok is a belváros körül, amiket kiépítettek társasházaknak, a földszintekre pedig éttermeket, bárokat költöztettek.

Sőt, vannak olyan egykorvolt dokkok is a belváros körül, amiket kiépítettek társasházaknak, a földszintekre pedig éttermeket, bárokat költöztettek.

Fotó: Bukovics Martin / Azonnali
Itt, a belvárosi kikötőben található Genova legizgalmasabb múzeuma: a város és különösen annak tengeri múltját körbejáró Galata. Életnagyságban felépítették például azt a hajótípust, ami a pestis előtt naggyá tette Genovát: épp hogy befért!

Itt, a belvárosi kikötőben található Genova legizgalmasabb múzeuma: a város és különösen annak tengeri múltját körbejáró Galata. Életnagyságban felépítették például azt a hajótípust, ami a pestis előtt naggyá tette Genovát: épp hogy befért!

Fotó: Bukovics Martin / Azonnali
Akit az ilyesmi nem érdekel, az felmehet a múzeum tetőteraszára, ahonnan belátja fél Genovát. Azt a kilátást direkt nem rakom be ebbe a fotóriportba, azért el kell oda menni, cserébe mutatom, mi a felelős azért, hogy csak izzadtan lehet a múzeumból távozni: a gigantikus üvegfelületek.

Akit az ilyesmi nem érdekel, az felmehet a múzeum tetőteraszára, ahonnan belátja fél Genovát. Azt a kilátást direkt nem rakom be ebbe a fotóriportba, azért el kell oda menni, cserébe mutatom, mi a felelős azért, hogy csak izzadtan lehet a múzeumból távozni: a gigantikus üvegfelületek.

Fotó: Bukovics Martin / Azonnali
A kikötő miatt érthetően nincsenek se jó, se rossz strandok Genova belvárosa körül, az igazán jó, a turisták által még nem annyira használtakért 15-20 kilométert kell délnek autózni, például ide, Soriba. A strand bejáratánál tábla figyelmeztet arra, hogy a járványügyi távolságtartás itt is érvényben van: az 1 métert tessenek a tengerben és törülközőügyileg is tartani!

A kikötő miatt érthetően nincsenek se jó, se rossz strandok Genova belvárosa körül, az igazán jó, a turisták által még nem annyira használtakért 15-20 kilométert kell délnek autózni, például ide, Soriba. A strand bejáratánál tábla figyelmeztet arra, hogy a járványügyi távolságtartás itt is érvényben van: az 1 métert tessenek a tengerben és törülközőügyileg is tartani!

Fotó: Bukovics Martin / Azonnali
Hiába tűnik nagynak, Genovának csak egy kis részét teszi ki a történelmi belváros. A modern épületek miatt sem kell szégyenkezniük.

Hiába tűnik nagynak, Genovának csak egy kis részét teszi ki a történelmi belváros. A modern épületek miatt sem kell szégyenkezniük.

Fotó: Bakó Bea / Azonnali
Az olaszok paneljei. Tengeri kilátással. Nem értem a hülye útikönyveket.

Az olaszok paneljei. Tengeri kilátással. Nem értem a hülye útikönyveket.

Fotó: Bakó Bea / Azonnali
Bukovics Martin
Bukovics Martin az Azonnali főszerkesztője

Terenzuola Vigne Basse Colli di Luni 2019.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek