Nemrég egy fideszes honlap elővette kritikusan a négy visegrádi főváros polgármesterének 2019-es nyilatkozatát, amelyben bírálták azok a szuverenitás és az identitás fogalmát. Noha magyarul helytelenül lett lefordítva, én még a helytelen fordítás értelmével is egyetértek. A szuverenitás fogalmára semmi szükségünk, mert egy másik korban született, és ma inkább veszélyt jelent. A szuverenitás mégis az lett a jobboldalon, ami az identitáspolitika a baloldalon – megkérdőjelezhetetlen dogma.
Az egyik fideszes médiafelület publicisztikájában kritikusan idézte azon nyilatkozatot, amit a négy visegrádi főváros polgármesterei – köztük Karácsony Gergely – írt még 2019-ben.
A honlap szerint ebben az állna, hogy „[n]em ragaszkodunk a szuverenitás és az önazonosság idejétmúlt fogalmaihoz; ellenben hiszünk a nyílt társadalomban, amely szabadság, az emberi méltóság, a demokrácia, a fenntarthatóság, az egyenlőség, a jogállamiság, a társadalmi igazságosság, a tolerancia és a kulturális sokszínűség által fémjelzett közös értékeken alapul”. Ezt aztán kritikusan Schiffer András ügyvéd, az LMP egykori társelnöke is átvette – de aztán a visszajelzések kapcsán ő is megjegyezte, hogy a magyar fordítás inkább ferdítés, elvégre az angol eredetiben
a polgármesterek nem a szuverenitás fogalmát nyilvánítják idejétmúltnak, hanem a szuverenitás fogalmának idejétmúlt koncepcióját utasítják el
– amiből egyszerű nyelvtani értelmezéssel is következik, hogy lehetséges a szuverenitásnak nem idejétmúlt értelme is, amit nem vetnek el.
Ez azonban elég baj.
Én sokkal jobban örültem volna, ha a Mandinernek és Schiffer Andrásnak igaza van, és Varsó, Prága, Pozsony és Budapest polgármesterei eleve idejétmúltnak – azaz feleslegesnek – nyilvánítják a szuverenitást.
A fogalom nagyon kedvelt az európai szélsőjobboldal – és pár helyen szélsőbaloldal – politikai, valamint a német közjog etatista köreiben. A szuverenitás fejezné ki azt, hogy egy adott területen, egy adott nép felett egyetlen politikai és jogi hatalom létezik – amely egyaránt lehet érv a gazdasággal vagy a nemzetközi joggal szemben.
A fogalom eredete azonban pontosan megmutatja, hogy nem csupán számos tekintetben veszélyes – mert egyetlen hatalom abszolutizálását jelenti –, hanem felesleges is a koncepció, mert egy olyan korban született, amelynek nem sok köze van a maihoz.
Veszélyessége éppen abból adódik, hogy az abszolutista kor elvárásait hozza át szubtilis módon a mai korba.
A szuverenitás fogalma Jean Bodinnel született meg, a francia abszolút királyi hatalom legitimációját jelentette. A szuverenitás korlátozhatatlan, egységes és mindenek feletti hatalmat jelent – ami megszületésének idejében az abszolút uralkodó érdekét fejezte ki a nemességgel szemben. Tegyük hozzá persze, hogy már Bodinnél se teljesen totális ez a hatalom, mert legalábbis az isteni eredetű természetjogot még az uralkodónak is be kell tartania – persze a természetjog mindig is ideologikus, a mindenkori hatalmat megtámogató célokat szolgált, ennyiben valódi korlátként ez kevéssé érvényesült.
A szuverenitás fogalma megjelenik a tételes joggal szembeni politikai erőszak szinonimájaként is. Ez már a Bodinnél pár századdal későbbi Carl Schmitt műve, aki már nem is a szuverenitást, hanem a szuverént határozta meg: azt a politikai hatalmat (konkrét személyt), amely képes egy vélt vagy valós rendkivüli helyzetre hivatkozva felszámolni (időlegesen vagy örökre) a jogrendet, hogy a puszta önkényét érvényesíthesse.
A nemzetközi jogban pedig arra szolgált a fogalom, hogy az államokat lehessen a középpontba helyezni – azaz a nemzetközi jog nem az állam felett helyezkedik el eszerint, hanem az adott állam akaratából része (ha része) a saját jogának. Hegel ezért nevezte az egész nemzetközi jogot „külső államjognak” – azaz a nemzetközi jog annyiban és addig érvényesül csak (azaz létezik), amennyiben és ameddig az adott államok elfogadják.
Hans Kelsen – de különösen a neves bécsi nemzetközi jogász, Alfred Verdroß – mutatta ki ezzel szemben, hogy így semmi értelme nincs az egész nemzetközi jognak, elvégre ha az nem más, mint az egyes államok külön-külön akarata, akkor gyakorlatilag egységes nemzetközi jog nincs is.
Ennek két következménye van. Az elméleti az, hogy így jogtudományt se lehetne művelni, elvégre a jog tárgya teljesen szétaprózódik, minden országban más és más. A fontosabb, gyakorlati következmény viszont az, hogy
ezen szuverenista látásmódban nemcsak nemzetközi jog, de még a másik állam se létezik.
Ha a szuverenitás nem más, mint a legfelső, kizárólagos hatalom – márpedig az –, akkor az egyik állam nézőpontjából a másik nem lehet szuverén és vele egyenrangú, azaz minden állam egy saját zárt, autisztikus világos alkot, amiben ő van mindennek a középpontjában.
A szuverenitás fogalma tehát felesleges, ha értelmesen akarunk nemzetközi jogról, jogtudományi megismerésről és a többi állam létéről beszélni. De befelé is veszélyes, mert azt jelenti: a hatalom kizárólagos, egyedi és korlátozhatatlan. Egészen mindegy, hogy milyen jelzővel látjuk el a szuverenitást – nép- vagy uralkodói szuverenitásról beszélünk-e –, az mindenképpen diktatúrát (a népszuverenitás szó szerinti értelmében a többség – vagy a magát többségnek hazudó kisebbség – diktatúráját) jelenti.
Amennyiben a szuverenitással csak annyit akarunk azonban kifejezni, hogy egy adott területen, adott jogalanyok felett van bizonyos hatalom, akkor
a szó felesleges, elvégre erre ott van a jogrend kifejezése.
A jogrend jelenti egy adott területen egy adott személyi kör feletti hatalmat – amúgy nemcsak nemzetállami, de afeletti vagy azalatti értelemben is. Használhatjuk persze innentől kezdve egy adott területen érvényes önkormányzati rendeletektől a nemzetközi jogig valamennyi szintre külön-külön a szuverenitást – ennyiben Budapest ugyanúgy szuverén lenne, mint Magyarország vagy az Európai Unió –, csak ennek olyan sok értelme és hozzáadott értéke nincsen.
Persze nagyon is politikai célok húzódnak meg amögött, hogy egyesek a jogrend egyes szintjeiből rendszeresen a nemzetállamit választják ki, és nevezik el szuverénnek.
Ezzel egyszerre lehet minden lokális törekvést – szevasz, erdélyi autonómia – és minden szupranacionális együttműködést kizárni. Aki a szuverenitásra esküszik, az ne csak az Európai Uniót utasítsa el, de vonja le a másik következtetést: egy adott nemzetállamon belül semmilyen más részjogrend (autonómia) nem létezhet. Ennyiben számos szélsőjobboldali vagy szélsőbaloldali – kezdve az egységes és oszthatatlan román vagy spanyol nemzetállamot védő nacionalistáktól a francia szélsőbaloldal centralista-jakobinista vonulatáig – következetes. De az újszerű lenne – bár nem túl meglepő –, ha
kiderülne, hogy a magyar szuverenisták is tehát ellenzik mondjuk a Székelyföld autonómiáját.
A szuverenitás fogalma az lett a szélsőjobboldalon azonban, ami az identitáspolitika a baloldalon: megkérdőjelezhetetlen dogma, amelynek jelentésével vagy nincs mindenki tisztában, vagy eleve az eredeti értelmet elfedve használja.
Ahogy a szélsőjobboldali szuverenizmus, úgy a szélsőbaloldali identitáspolitika is a kizárólagosságra törekszik:
a szuverenitás ugyanolyan zárt társadalmat eredményez, ahogy az identitáspolitika is egy-egy identitásba (azaz a sok lehetséges tulajdonság egyikébe) zárná be az embert.
Igazuk van a visegrádi fővárosok polgármestereinek, ha ők ezzel szemben a nyílt társadalmat támogatják. A nyílt társadalom lefelé és felfelé is nyitott – azaz lehetségesek az autonómiák és a szupranacionális együttműködések –, de ugyanúgy – és ezt pedig az identitáspolitikák fanatikusainak kéne belátniuk – az egyént se akarja egyetlen safe space gettójába bezárni.
A szuverenitás a hatalom safe space-ét akarja megteremteni – ahol egyetlen akarat mindent és korlátlanul ural –, az identitáspolitika pedig a vitanélküliségét,
ahol egyetlen érzékenység zárja ki a kritika és ellentmondás lehetőségeit.
Éppen ezért használjuk csak a kissé unalmasabb jogrend kifejezést – és teremtsünk vele nyílt társadalmat. Azaz safe space helyett szabadságot.
Olvass még Techet Pétertől az Azonnalin!
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.