Júliustól már magán- és államvasúttal is utazhatunk az Adriára

Szerző: Illés Gergő
2021.06.17. 17:54

A cseh magánvasút után a MÁV is újraindítja dalmáciai nyaralóvonatait, ráadásul újonnan beszerzett hálókocsikkal. De melyik társasággal éri meg jobban Dalmáciába utazni? Megmutatjuk!

Júliustól már magán- és államvasúttal is utazhatunk az Adriára

A RegioJet cseh magánvasút-társaság már május 28-a óta üzemeltet Prágából Budapesten keresztül az adriai nyaralóhelyekre éjszakai vonatokat, mostanra viszont megérkezett a magyar konkurencia: a MÁV csütörtökön jelentette be, hogy július 2-től a nyári főszezonban ők is üzemeltetnek éjszakai nyaralóvonatokat Dalmácia fővárosába.

A járat önmagában nem volna újdonság, ugyanis az államvasút a koronavírus-járvány előtt rendszeresen továbbított közvetlen kocsikat Koperbe, Fiumébe és Splitbe, azonban 2020-ban a járvány kitörése miatt nem indítottak Adriára nyaralóvonatokat. A felszabaduló piaci résre csapott le aztán tavaly a RegioJet, amely akkor még Csornán keresztül Fiumébe, idén viszont már Budapesten át Fiumébe és Splitbe szállítja a cseh, szlovák és magyar turistákat az Adriára.

A MÁV azonban egy év kihagyás után komoly fejlesztésekkel tért vissza: a korábbi nyaralójárataik öreg, légkondi nélküli kocsikkal közlekedtek, ugyanis a vasúttársaságnak akkor még csupán tizenöt légkondis, modern fekvő- és hálókocsija volt, amelyet a Nyugat-Európába tartó járatain használt.

Tavaly ugyanakkor huszonkét, Szlovákiából használtan beszerzett légkondis kocsi érkezett az államvasúthoz,

amelyek az Adria mellett az Erdélybe és a visegrádi országokba tartó éjszakai járatokon állnak hadrendbe. Az adriai járaton mindez étkezőkocsival is kiegészül.

A nyaralóvonat kedden, pénteken és vasárnap közlekedik, a Keleti pályaudvart 18:45-kor hagyja el, Splitbe pedig 8:46-kor, 14 órányi utazás után érkezik. A MÁV tehát más közönségre lőtt, mint a cseh rivális RegioJet: a magánvasút sárga vonatai csak 0:05-kor hagyják el Budapestet, és kora délután, 13:44-kor érkeznek Splitbe – de cserébe a főszezonban minden nap közlekednek.

FEKVŐHELYES KOCSI A MÁV (BALRA) ÉS A REGIOJET (JOBBRA) ADRIAI JÁRATÁN.

A MÁV vagy a RegioJet éri meg jobban?

Ha már két különböző társasággal is el lehet jutni Dalmáciáig, lássuk a legfontosabb különbségeket.

+ A MÁV járata mellett szól, hogy közlekedik benne külön étkezőkocsi, míg a RegioJet esetében a fülkékbe lehet csak frissítőket rendelni. Az államvasúti járaton továbbá hálókocsik is üzemelnek, a csehek megoldásán csak ülő- és fekvőhelyes kocsik.

+ A RegioJet előnye a kerékpárszállítási lehetőség, illetve az ár: a MÁV-val ellentétben a RegioJet járatán ülőhelyes kocsi is közlekedik. Ez nem valami kényelmes éjszakára, de a legolcsóbban így lehet vonattal az Adriára jutni – Budapestről a legolcsóbb ülőhely 38 euró.

A fekvőhelyes kocsik áraiban már nincsenek óriási különbségek: a MÁV-nál hatágyas fülkébe 48, négyágyasba pedig 54 eurótól lehet irányonként fekhelyet foglalni. A RegioJet rendszerében jelenleg a legolcsóbb fekhely négyágyas fülkében 53 euró, hatágyas fülkéket ők nem közlekedtetnek.

A MÁV-járatokon hálókocsik is járnak, háromágyas fülkébe 61, kétágyasba 74, egyágyasba pedig 104 euróért lehet irányonként helyet foglalni.

A MÁV járatára egyelőre csak a jegypénztárakban, június végétől pedig már az interneten is vehetünk jegyet, a RegioJet járatára pedig kizárólag online, itt lehet jegyet venni.

Kényelmesebb, de drágább az autónál

Első blikkre az ár borsosnak tűnhet, de autóval sem lehet olcsón megúszni egy dalmáciai kiruccanást. Budapestről Splitbe autópályán keresztül oda-vissza 21 ezer forintnyi kuna az autópályadíj, az oda-vissza körülbelül 1500 kilométeres útra pedig a benzinköltség is – magasra, 7 literes fogyasztás mellett – csaknem 50 ezer forintra rúghat.

Ilyen árak mellett akármelyik vasúttársasággal is utazunk, két személyre már megfontolandó alternatíva lehet a tömegközlekedés.

Igaz, három vagy több személyre még mindig az autózás a pénztárcabarátabb megoldás, a vonatozás viszont 8-10 órányi vezetéstől és a dugóban ácsorgástól is megkíméli az utazót.

BORÍTÓKÉP: MÁV Facebook

 
Illés Gergő
Illés Gergő az Azonnali újságírója

Európai politikáról, Közép-Európáról ír. Magyar belpolitikáról pedig akkor, ha ideges.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek