Összeszerelő ország? Temesváron nyit új kutatás-fejlesztési telephelyet a Porsche

Szerző: Renczes Ágoston
2021.06.16. 08:19

Szokatlan a lépés: az autóipari multinacionális cégek inkább a gyártást szokták a közép-kelet-európai országokba telepíteni, ahogy az Magyarországon is jellemző. Mostanáig.

Összeszerelő ország? Temesváron nyit új kutatás-fejlesztési telephelyet a Porsche

Kutató-fejlesztő központot nyit Temesváron a Porsche Engineering, a Porsche tervező és fejlesztő cége – írja a cég médiaportálja. A Porsche tulajdonában lévő, de nem csak a Porschénak dolgozó cég új temesvári telephelye már a második ilyen központ lesz Románában: a cég 2016-ban nyitotta meg Kolozsváron a K+F központját, ahol 250 alkalmazott dolgozik „különféle high-tech autóipari projekteken”. 

A temesvári telephelyre 2021-ben 50 embert terveznek felvenni, középtávon 200 alkalmazottal – elsősorban szoftverfejlesztőkkel és tesztelési szakemberekkel – számolnak. 

Miért éppen Temesvár?

Dirk Lappe, a Porsche Engineering technológiai igazgatója szerint a cég romániai tevékenysége eddig egy sikertörténet, ami egy másik telephely nyitására ösztönözte őket.

 

Temesváron az üzleti és az akadémiai környezet is egyaránt „high-tech” az igazgató szerint,

 

ezért döntött a cég a bánsági város mellett. A temesvári telephely a Porsche globális innovációs hálózatának újabb sarokköve lesz a németországi, csehországi, olaszországi és sanghaji telephelyek mellett – írja a cég honlapja.

 

A romániai leányvállalat új funkciókat és szolgáltatásokat fejleszt egyedi márkák számára, kihasználva a legújabb technológiákat és a saját ötleteinket követve, a koncepciótól egészen a piacig – mondta a cég romániai leányvállalatának ügyvezető igazgatója, Marius Mihailovici, aki szerint

 

ez meglehetősen szokatlan a Romániában működő autóipari vállalatok számára.

 

A német kapcsolat

A közleményben megszólal Temesvár polgármestere, a németországi német Dominic Fritz is. „Amikor hivatalba léptem, azt mondtam: Temesvárnak van mit kínálnia a tiszta és tartós technológiákba fektetni akaró vállalatok számára”. Fritz örül, hogy a Porsche Engineering meghallotta ezt az üzenetet, és várja, hogy az új K+F telephely működésbe léphessen. 

DOMINIC FRITZ, TEMESVÁR NÉMET POLGÁRMESTERE. KÉP: DOMINIC FRITZ / FACEBOOK

Hogy a Porsche Temesvárt választotta, abban szerepet játszhatott a város németországi német polgármestere is, aki korábban a németországi politikában is kipróbálta magát – az Azonnali interjút is adott a megválasztása előtt. Többek között az ilyen kapcsolati tőkére alapoznak a cégek üzleti döntéseket is, amint azt Azonnalinak egy interjúban elmondták Lakatos Péter, Szendrői Gábor és Dervalics Ákos üzletemberek.

 

Egy autóipari K+F központ nyitása Románia azért is – ahogy a román leányvállalat vezetője fogalmazott – szokatlan, mert

 

az autóipari multinacionális cégek inkább a gyártást szokták a közép-kelet-európai országokba telepíteni, ahogy az Magyarországon is jellemző.

Elmozdulhat a régió autóipara a gyártástól a K+F felé

 

Ez azonban trenddé változhat, ugyanis a német autóipar az utóbbi években alábecsülte az elektromos autók térnyerését és az olyan újítások, mint az önvezető technológiák jelentőségét, majd elkezdte gőzerővel ledolgozni a lemaradást. Ez pedig lehetőséget nyit az autógyártásra szakosodott közép-európai cégeknek – legalábbis erre jutott a McKinsey tanácsadó cég 2020 eleji tanulmányában, amit a G7 járt körbe részletesen

Ha a nyugat-európai autógyártók fel akarják venni a versenyt az új technológiákban az amerikai és ázsiai versenytársakkal, akkor komoly összegeket kell innovációra költeniük,

 

és ezt pont a közép- és kelet-európai országokban tudják hatékonyan megtenni.

Ezekben az országokban ugyanis az autógyáraik már jelen vannak a hozzájuk kapcsolódó kiépített infrastruktúrával, ugyanakkor a K+F piac még nem annyira telített. Miközben a nyugat-európai autóipar észbe kapása azzal járt, hogy nyugaton megugrott a szoftverfejlesztők iránti kereslet és így munkaerő-hiány alakult ki, a közép- és kelet-európai országokban még mindig van tartalék a műszaki területen dolgozók vagy a műszaki tanulmányaikat hamarosan befejezők között. Így a nyugati cégek olcsóbban találnak alkalmazható mérnököket, illetve az utóbbi évek emelkedésnek induló bérszínvonala is csak a nyugat-európai fizetések 60 százalékát éri el.

 

Másrészt a kutatás-fejlesztést Ázsiába már csak azért sem szeretnék kiszervezni a nyugati cégek, mert ott alacsabb a szellemi tulajdonjogok védelmének szintje, és az is fontos szempont, hogy az új cég fizikailag közel legyen a központhoz.

 

Ezeket a folyamatokat figyelembe véve nem is annyira meglepő, hogy a Porsche Temesváron nyit új kutatás-fejlesztési központot. Temesvár és más magyar határhoz közeli romániai városok, mint Arad és Nagyszalonta, a magyar munkavállalók számára is vonzóak: a munkalehetőségekben szűkölködő Békés megyében már évek óta megszokott, hogy az ottaniak Romániába járnak át dolgozni.

 

NYITÓKÉP: Porsche Newsroom

 

Renczes Ágoston
Renczes Ágoston az Azonnali újságírója

Közgazdász bölcsész aszcendenssel. Csehszlovákiában született elég régen, ahhoz képest csak 2020 óta újságíró. Gyakran ír a szlovák és a szlovákiai magyar politikáról, gazdaságról, építészetről.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek