+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szerző: Renczes Ágoston
2021. június 10. csütörtök, 09:46
A területen egy ideiglenes pihenőparkot alakít ki a főváros, kereskedelem és rendezvények nem lesznek.

A pesti rakpart Lánchíd és Margit híd közötti szakasza az induló felújítás miatt hétfő óta zárva van az autóforgalom elől. A felújítás nem az egész szakaszt érinti, hanem csak a parlament és a Margit híd közötti részt, de mivel a forgalmat kénytelenek voltak az egész szakaszon lezárni, a parlament és a Lánchíd között lett egy semmire nem használt terület.

 

Ezen a részen a főváros Rakpart 2021 néven ideiglenes pihenőparkot alakít ki, ami június 18. és augusztus 15. között lesz látogatható

 

– erről volt szó egy szerdai sajtóbeszélgetésen, amin Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke és várostervező, Tömör Miklós, a Valyo Egyesület projektvezetője és Faix Csaba, a Budapest Brand Zrt. vezérigazgatója vett részt.

 

Balogh Samu hangsúlyozta, hogy nem azért zárták le a rakpartot, hogy itt egy közösségi teret hozzanak létre, hiszen a lezárást a rakpart felújítása indokolja. Viszont ha már van egy ilyen semmire nem használt terület,

 

kihasználják a lehetőséget, hogy erről a területről köztérként gondolkodjanak, és ha csak rövid időre is, visszakapja a város a folyót.

 

A megvalósításba a Főváros bevonta a Duna-parti városi terek átértelmezésében már több éves tapasztalattal rendelkező Valyo Egyesületet. Tömör Miklós, az egyesület projektvezetője elmondta: az ilyen semmire nem használt területeket „nem-helynek” nevezik, és „taktikai urbanizmus” keretein belül – vagyis apró beavatkozásokkal – „helyet” csinálnak belőle. A terv előképe a párizsi Szajna-part évvel ezelőtt elkezdődött átalakulása volt, hasonló eszközökhöz nyúlnak a pesti rakpart esetében – mondta Tömör.

 

A projekt keretében 100 növény kerül ki a területre a 100 autó helyére

 

– ennyi gépkocsi fér el a területen lévő parkolóhelyeken és az úttesten – valamint lesznek

 

+ bútorok: napozóágyak, piknikasztalok;

 

külünféle szabadtéri játékok, részben az aszfaltra festve;

 

ivókutak;

 

+ valamint megbontják az úttestet a vékony zöld sávtól elválasztó szalagkorlátot.

 

Nem lesz viszont 

 

árnyékolás;

 

kereskedelem és rendezvények.

 

A terület egy részén nincs semmi árnyék, de nem akarták a látképet árnyékolókkal megbontani, így a növényeken kívül semmi nem fog árnyékolni – mondta el Tömör. Kereskedelem pedig azért nem lesz, mert Tömör elmodása szerint hangsúlyosan parkként, köztérként viszonyulnak a területhez. Másrészt a rakpartot az eddigi formájában is nagyon sokan látogatták jó időben, így arra számítanak, hogy nagy lesz az érdeklődés a pihenőpark iránt is – mondta el Tömör újságírói kérdésre, hozzátéve, hogy

 

már csak ezért sem akarnak kereskedelmi funkciókkal még több embert odavonzva túlterhelni a területet.

 

A projekt annak az egyik eszköze, hogy az otthonunkként tekintsünk a városra – mutatott rá Faix Csaba, a főváros márka- és turizmusstratégiáját alakító és rendezvényket szervező nonprofit cég, a projektben szintén részt vevő Budapest Brand vezérigazgatója. Faix elmondta: Budapestet nemcsak az itt élők számára szeretnék vonzóvá tenni, hanem a Budapestre látogató vidékieknek is szeretnék élménnyé tenni a fővárosban való turistáskodást. 

 

Bár ez egy ideiglenes megoldás, a projekttel azt modellezik, hogy hogyan tudna parkként működni a terület. A teret az itt élők visszacsatolása alapján folyamatosan alakítják majd, az így szerzett tapasztalatokat pedig felhasználják a rakpartok hosszú távú átalakításának tervezésénél. Újságírói kérdésre Tömör elmondta, hogy projekt költségvetése 10 millió forint, ami nagyon szűkös keretnek számít, és az már nem fért bele, hogy a part mellé a vízre pontokat is telepítsenek, amiket szintén használhatnának az emberek.

 

Szintén újságírói kérdésre válaszolva Balogh Samu kifejtette, hogy a tapasztalatok szerint a lezárások után pár napig szokott közlekedési káosz lenni az alternatív útvonalakon, de a város gyorsan „hozzászokik” a változásokhoz. Balogh elmondta: az még hosszútávú tervezés kérdése, hogy merre fogják elvezetni a forgalmat, ha majd a szándékaik szerint egyszer végleg lezárják az autók elől a rakpartot.

 

Az ideiglenes pihenőparkot június 18-tól lehet élőben is kipróbálni.

 

NYITÓKÉP: Valyo, város és a folyó / Facebook

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

1991. június 19-én Viktor Silov altábornagy 15 óra 01 perckor elhagyta Magyarország területét. Hazánk szuverenitása ezzel 47 hosszú év után helyreállt.

Az alkotó lesiben lefilmezte a mellette a kampuszon elhaladó nőket, majd olyan kategóriákba sorolta őket, hogy szépek, közepesek, megbocsáthatóan és megbocsáthatatlanul csúnyák.

Mint írják, kiállnak mindenki mellett, aki ellenzi a jogszabályt, és szolidaritást vállalnak azokkal, akiknek a méltóságát elvitatták és megalázták.

Ezzel az előválasztás Újbudán szintén két szereplősre sorvadt: a DK és a Jobbik támogatottságát is élvező főpolgármester-helyettes, Gy. Németh Erzsébet és Orosz Anna fog megmérkőzni egymással.

Legyen szó konzervatív családképről, a gendernyelv elutasításáról, vagy épp több patriotizmusról: a német társadalom továbbra is alapvetően konzervatív.

A cseh magánvasút, a RegioJet után a MÁV is újraindítja dalmáciai nyaralóvonatait. De melyik társasággal éri meg jobban Dalmáciába utazni?

A magyar-amerikai pénzember szerint a mesterséges intelligencia általi megfigyelés halálos veszély lehet a nyugati társadalmakra.

A hét kérdése

A kínai egyetem elleni kiállás lett az ellenzéki politizálás egyik sarokpontja, a kormány szerint másfél éven belül reális lehet a népszavazás a témában. Nálunk már most az, tessék szavazni!

Azért ide elnéznénk

Pár napja TGM az Azonnalira megírta, hogy szerinte mit érdemes olvasni. Június 18-án a saját könyvét dedikálja.

A MONYO sörfőzde új kőbányai telephelyén rendes söröket is lehet inni az indie rock mellé június 19-én szombaton.

A magyar hiphop Álmos vezére és a feltörekvő rapcsillag együtt szántják fel Kőbányát július 3-án szombaton.

Kiállítás Budapesten Fiuméről és a magyar kereskedelmi tengerészet történetéről, egészen október 31-ig.

Gyere az Azonnali olvasói Facebook-csoportjába kibeszélni mindent!

Ezt is szerettétek

Miben más az olajlobbi 2021-ben, mint amit a hollywoodi filmek alapján elképzelünk? Hidi Jánossal beszélgettünk.

Az OMOH évek óta fix igazodási pont a magyar LMBTQ-bulizók körében, indulásuk óta vállaltan az LMBTQ-közösséghez szólnak. Marton Péter DJ-vel beszélgettünk. Podcast!

Buktatható-e Lukasenka titkosszolgálati eszközökkel, és ha igen, ki tehetné ezt meg? Miért nem annektálta még Belaruszt Oroszország?

A Helyzetben vele beszélgettünk arról, miért nincs több nő a magyar rapben, mit gondol a motyogós rappről, és hogyan alkotott a lockdown idején.

Hogyan lett egy csepeli utcagyerekből a Blade Runner 2049, az Atomic Blonde, vagy a Hellboy 2 utcaképeinek az elkövetője? Mit gondol ma az egykori legendás graffitis a régi házak falainak összefirkálásáról? Podcast!

Meddig adminisztratív hiba az állam részéről, ha nem küldi valakinek az igazolásokat, és honnan súlyosabb mulasztás?

Manek Gábor számos budapesti étterem tulajdonosaként is építi a fővárosi gasztronómiát. Vele beszélgettünk az éttermek újranyitásáról, a Lärm jövőjéről, valamint a nyári fesztiváltervekről. Podcast!

Twitter megosztás Google+ megosztás