Egy olyan társadalomban, ahol a lakosság fele még mindig napi szinten találkozik hátrányokkal pusztán a kromoszómakészlete miatt, a nemi szerepek témája nem lehet egyszerűen hűvös elméleti viták tárgya, és semmiképpen sem tekinthető a feminista mozgalmárok ügyének.
Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!
Kardos Gábor vállaltan provokatív cikket publikált Mi jöhetne a szingligyárrá vált feminizmus helyett? címmel. Saját megfogalmazása szerint vitaindítónak szánta. Tamás Gáspár Miklós a cikkre rövid és indulatteli közleményben reagált: valójában nem felvette a vita fonalát, hanem felháborodását fejezte ki Kardos felvetései iránt, és
TGM indulatait a magam részéről megértem. Más kérdés, hogy a papír (monitor) is elbírja-e ezt a töltetet – ha már ez a szöveg itt van, és a szerző szándékainak megfelelően még reakciót is keltett, jobb volna kissé az indulatok mögé nézni.
Kardos egyik tétele, miszerint a modern feminizmus legalább annyira a fejlett kapitalizmus strukturális terméke, mint a fejlődő társadalmi tudat folyománya és kifejeződése, és hogy a kapitalizmus a nőket elsősorban fogyasztóként emancipálta, hiszen az egyenlőség egy ilyen társadalomban sokkal inkább a birtoklás és habzsolás egyenlősége, mint a társadalmi részvételé, szerintem helytálló, és tegyük hozzá, nem új gondolat: voltaképpen baloldali közhely. Ebből a szituációból adódik a szerző ökofilozófiai következtetése: az egyenjogú fogyasztóvá (s egyúttal, a szerző értelmezéses szerint, erőszakossá, maszkulinná) vált nők sokkal destruktívabbá váltak az ökoszisztémára, mint az őket érintő társadalmi folyamat előtt voltak. Ezt is nehéz vitatni.
Kardos a kialakult helyzetet a nemek harcának (ősrégi és igen manipulatív kifejezés, korszerűnek szánt eszmefuttatásban én nemigen látom a helyét) „lekeverésével”, valamiféle kényszerű békekötéssel oldaná meg, egy olyan társadalmi együttélés kezdeményezésével, amelyben „minél inkább tiszteletben tartaná mindkét fél a valós különbségeket férfi és nő között mint alapvető értékeket”, mivel most „a társadalmat alapjaiban fenyegeti a nemi szerepek összekutyulása”.
Igen, jól érzékelik: ez meg egy jobboldali közhely.
Ráadásul a „genderes” és „szinglis” példák egy az egyben megállnák a helyüket egy vulgárkonzervatív érvelésben. Ám Kardos a kényszerbéke szükségességét a jobboldaliaktól eltérően indokolja: az ő esetében a „természetes különbségek” és ezek társadalmi kifejeződése nem azért számít preferenciának, mert ez illik bele a világnak a teremtés által meghatározott és változtathatatlan rendjébe, hanem azért, mert a túlélés szempontjából ez az előnyösebb. Kissé paradox módon a „különbségek tiszteletével” párhuzamosan ilyeneket is ír: „a nők és az egész világ erőszakos leuralását jelentő férfi előjogokat el kéne törölni – a férfiakat figyelmesebbé, érzékenyebbé kéne tenni, illetve az önuralmat kellene leginkább férfierénynek tekinteni mások leuralása helyett –, ami logikusan egy valódi feminizmus fő követelése lett volna…”, illetve: „…mennyire kínos és káros attitűdöt tartotok férfiideálnak, sőt, társadalmi normának – tanuljatok inkább több figyelmet, érzékenységet és emberséget a nőktől!”, stb.
És meg kell hagyni, azt is leszögezi, hogy „a nők és férfiak egyenjogúságát mindig is evidenciaként kellett volna kezelni, ezt bármilyen formában megkérdőjelezni vagy elvitatni eleve értelmetlen, sőt: az egyenjogúság minél teljesebb megvalósulása kiemelten fontos társadalmi cél”. Szép dolog ez tőle.
Kardos szándékai szerint egy harmadik utas megközelítéssel próbálkozik, a „konzi és haladáspárti” értelmezések meghaladása céljából. Valójában ez inkább negyedik lenne a jobboldali-konzervatív, a jelenlegi liberális megközelítéssel korreláló polgári feminista és az anarcho,- illetve ökofeminista indíttatások mellett. Lenne, de
Mindeközben a gondolatmenetnek van egy súlyosan – véleményem szerint destruktív módon – problematikus pontja. Kardos úgy támadja a feminizmust, és a nemi szerepek – szerinte teljességgel művi és a kapitalista multik által gerjesztett – átalakítását, hogy közben feltételez valamilyen természettől adott feminin értéket, és egy ezzel szemben álló maszkulin gyarlóságot, ezzel pedig beemel a diskurzusba egy olyan dimenziót, amit nagyon jó lett volna kint hagyni.
Egyrészt, mert szörnyű zavarossá teszi a szöveg gondolatvilágát, másrészt, mert kifejezetten negatív konnotációi vannak. Társadalmi értékeket biológiai determinációkból levezetni helytelen és veszedelmes, ráadásul cseppet sem új. Ezzel a lépéssel az ember eltávolodik a társadalmi jelenségek kritikus elemzésétől, és ott találja magát a spekulatív ideológiák talaján.
A nőellenes ideológiák mindig a „természetes különbségek” hangsúlyozásával érveltek a nők alárendelt szerepének fenntartása mellett. Így csúszik bele Kardos – szerintem akaratán kívül – egy nőellenes diskurzusba, még amellett is, hogy egyik célja a „feminin értékek” felmagasztalása lenne. Ez nyilván nem segíti az általa javasolt társadalmi partnerség kialakítását, de ennél kicsivel tovább mennék – az érdemi vitát is nehezíti.
Egy olyan társadalomban, ahol a lakosság fele még mindig napi szinten találkozik hátrányokkal pusztán a kromoszómakészlete miatt, az állami propaganda pedig az egyenlőség elősegítése helyett a vállalhatatlan viszonyok konzerválása, sőt a társadalmi visszafejlődés mellett érvel lelkesen, a nemi szerepek témája szó szerint húsbavágó. Így hát
Teljesen természetes, hogy ezeknek a témáknak az érintése indulatokat szül. Ám ettől még nem várhatjuk, hogy valaki ne hozza nyilvánosságra a véleményét azért, mert felzaklatnak minket a szöveg által kiváltott asszociációk, és egy sajtóorgánumtól sem várhatjuk, hogy ugyanebből az okból kifolyólag ne adjon teret neki.
A szerző műfordító. Kardos Gábor vitaindítója itt, Tamás Gáspár Miklós hozzászólása itt olvasható. Hozzászólnál te is? Írj!
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.