Újra járni fog személyvonat Bécs és Trieszt között a 164 éve átadott szakaszon

Szerző: Techet Péter
2021.06.02. 15:38

Az osztrák vasúttársaság bejelentette: június 11-től elindítja az osztrák fővárost és az egykori Habsburg-kikötőt összekötő vonatokat. A szakaszt 164 éve adták át a Habsburg Monarchiában, a menetidő valamivel kevesebb azóta.

Újra járni fog személyvonat Bécs és Trieszt között a 164 éve átadott szakaszon

Az ÖBB osztrák szövetségi vasúttársaság bejelentette: június 11-től ismét járni fognak vonatok az osztrák főváros és Trieszt között – gyakorlatilag azon a szakaszon, amelyet még a két város között (amikor egyazon birodalomhoz tartoztak) építettek ki.

A Bécs és Trieszt közötti vonatközlekedés 164 évvel ezelőtt lett valósággá: 1857. július 27-én adták át a János Főherceg-vonalat.

Már 1854-ben vonat járt Bécs és a krajnai koronatartomány székhelye, Laibach (Ljubljana) között, erre köttötték rá 1857-ben az utolsó, Triesztig érő szakaszt. A szakaszt az osztrák állam építette, de üzemeltetését a Südbahn részvénytársaságnak adta át – egészen 1923-ig tehát magánkézben volt a vonal. Ezután az üzemeltetés átkerült – a saját szakaszaikon – az utódállamok állami vasúttársaságaihoz. A Bécs és Graz közötti vonal ma is ezt követi, innen tovább Ljubljanába és Triesztbe nem volt mindig közvetlen összeköttetés.

A BÉCSBŐL TRIESZTBE TARTÓ SÜDBAHN 1898-AS REKLÁMJA. FOTÓ: WIEN MUSEUM / WIKIPEDIA

1999-től indultak meg a munkálatok a szakasz átalakítására – 170 kilométenyi új szakasz lett beépítve –, az osztrák vasút azonban főleg a teherszállításra koncentrál. Most személyvonatok is indulnak a szakaszon.

A menetidő valamivel lerövidül:

1901-ben 12 óra kellett Bécsből Trieszt eléréséhez, most majdnem kilenc óra lesz az út:

reggel 8-kor lehet indulni Bécs Meidling pályaudvaráról, és a vonat 16.52-kor fut be a trieszti főpályaudvarra. Emellett van egy másik vonal is a térségben, amely a bécsi főpályaudvart köti össze Trieszt részben szlovénok lakta elővárosával, Opicinával (Opčinével). Innen aztán busszal – vagy ha elkészül végre a 2016-ban a szerelvények összeütközése miatt leállított villamos Trieszt és Opicina között, akkor villamossal – lehet a belvárosba eljutni. (2016-ban ütközött össze két villamosszerelvény, de azóta nem sikerült sem a felelősöket elítélni, sem a történelmi szerelvényeket megjavítani.)

Budapestről is lesznek vonatok az Adriai-tengerhez, de nem Triesztig.

A RegioJet cseh magánvasúttársság indít a nyáron éjszakai vonatokat Prágából egészen Splitig, ezek Budapesten és Fiumében is meg fognak állni.

Ha érdekel, miért foglalkozunk ennyit Trieszttel: tengerpart, birodalmi múlt, antinacionalizmus. Brüsszel EU-fővárosként elavult, itt az ideje váltani. A legjobb jelölt a szerepre pedig Trieszt.

NYITÓKÉP: ÖBB-szerelvény Észak-Olaszországban / Geo-Line, FB

Techet Péter
Techet Péter az Azonnali főmunkatársa

Doktori jogból és történelemből, külpolitika érdeklődésből, Közép-Európa hobbiból. Münchentől New Yorkig sok helyen volt otthon. Többet élt Triesztben, mint a NER-ben.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek