+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Techet Péter
2021. június 2. szerda, 15:38
Az osztrák vasúttársaság bejelentette: június 11-től elindítja az osztrák fővárost és az egykori Habsburg-kikötőt összekötő vonatokat. A szakaszt 164 éve adták át a Habsburg Monarchiában, a menetidő valamivel kevesebb azóta.

Az ÖBB osztrák szövetségi vasúttársaság bejelentette: június 11-től ismét járni fognak vonatok az osztrák főváros és Trieszt között – gyakorlatilag azon a szakaszon, amelyet még a két város között (amikor egyazon birodalomhoz tartoztak) építettek ki.

 

A Bécs és Trieszt közötti vonatközlekedés 164 évvel ezelőtt lett valósággá: 1857. július 27-én adták át a János Főherceg-vonalat.

 

Már 1854-ben vonat járt Bécs és a krajnai koronatartomány székhelye, Laibach (Ljubljana) között, erre köttötték rá 1857-ben az utolsó, Triesztig érő szakaszt. A szakaszt az osztrák állam építette, de üzemeltetését a Südbahn részvénytársaságnak adta át – egészen 1923-ig tehát magánkézben volt a vonal. Ezután az üzemeltetés átkerült – a saját szakaszaikon – az utódállamok állami vasúttársaságaihoz. A Bécs és Graz közötti vonal ma is ezt követi, innen tovább Ljubljanába és Triesztbe nem volt mindig közvetlen összeköttetés.

 

A BÉCSBŐL TRIESZTBE TARTÓ SÜDBAHN 1898-AS REKLÁMJA. FOTÓ: WIEN MUSEUM / WIKIPEDIA

 

1999-től indultak meg a munkálatok a szakasz átalakítására – 170 kilométenyi új szakasz lett beépítve –, az osztrák vasút azonban főleg a teherszállításra koncentrál. Most személyvonatok is indulnak a szakaszon.

 

A menetidő valamivel lerövidül:

 

1901-ben 12 óra kellett Bécsből Trieszt eléréséhez, most majdnem kilenc óra lesz az út:

 

reggel 8-kor lehet indulni Bécs Meidling pályaudvaráról, és a vonat 16.52-kor fut be a trieszti főpályaudvarra. Emellett van egy másik vonal is a térségben, amely a bécsi főpályaudvart köti össze Trieszt részben szlovénok lakta elővárosával, Opicinával (Opčinével). Innen aztán busszal – vagy ha elkészül végre a 2016-ban a szerelvények összeütközése miatt leállított villamos Trieszt és Opicina között, akkor villamossal – lehet a belvárosba eljutni. (2016-ban ütközött össze két villamosszerelvény, de azóta nem sikerült sem a felelősöket elítélni, sem a történelmi szerelvényeket megjavítani.)

 

Budapestről is lesznek vonatok az Adriai-tengerhez, de nem Triesztig.

 

A RegioJet cseh magánvasúttársság indít a nyáron éjszakai vonatokat Prágából egészen Splitig, ezek Budapesten és Fiumében is meg fognak állni.

 

Ha érdekel, miért foglalkozunk ennyit Trieszttel: tengerpart, birodalmi múlt, antinacionalizmus. Brüsszel EU-fővárosként elavult, itt az ideje váltani. A legjobb jelölt a szerepre pedig Trieszt.

 

NYITÓKÉP: ÖBB-szerelvény Észak-Olaszországban / Geo-Line, FB

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Zágrábban az antifasizmus napján ismét fellángolt a vita, hogy nevezzék-e vissza a Nemzeti Színház előtti teret Titóra. De nem fogják.

A logójukat adják-e csak, vagy aktivistákat is? Körbekérdeztük az ellenzéki összefogás pártjait.

Az Apple Daily volt a legnagyobb és a legtovább fennálló hongkongi print bulvárnapilapot és online hírportált is üzemeltető médium, ami a kínai rezsimnek nem kellemes dolgokról is beszámolt.

A koronavírus-járvány miatt egy évvel elcsúsztatott olimpiát anno még úgy reklámozták, hogy az a világjárvány feletti győzelem bizonyítéka lesz.

Pénzzel, de volt, hogy néha tejtermékekkel fizettek le rendőröket Romániában.

1941. június 22-én éjjel negyed négykor kezdetét vette a Barbarossa-hadművelet, melynek célja a Szovjetunió lerohanása és térdre kényszerítése volt.

Věra Jourová szerint például ha valakinek baja van a szivárványszínnel, az róla mond el sokat, a bajor Markus Söder szerint meg ez a büszke útja annak, hogy a társadalom szabadságáért szóljunk fel.

A hét kérdése

Magyarország hiába szerepelt eddig jól az Eb-n, mivel a legnehezebb csoportba került, így az esélyek egyáltalán nem nekünk kedveznek. Ennek ellenére matematikailag van esélyünk, hogy továbbjussunk. Szerinted sikerülni fog?

Azért ide elnéznénk

A magyar hiphop Álmos vezére és a feltörekvő rapcsillag együtt szántják fel Kőbányát július 3-án szombaton.

Kiállítás Budapesten Fiuméről és a magyar kereskedelmi tengerészet történetéről, egészen október 31-ig.

Gyere az Azonnali olvasói Facebook-csoportjába kibeszélni mindent!

Ezt is szerettétek

Miben más az olajlobbi 2021-ben, mint amit a hollywoodi filmek alapján elképzelünk? Hidi Jánossal beszélgettünk.

Az OMOH évek óta fix igazodási pont a magyar LMBTQ-bulizók körében, indulásuk óta vállaltan az LMBTQ-közösséghez szólnak. Marton Péter DJ-vel beszélgettünk. Podcast!

Buktatható-e Lukasenka titkosszolgálati eszközökkel, és ha igen, ki tehetné ezt meg? Miért nem annektálta még Belaruszt Oroszország?

A Helyzetben vele beszélgettünk arról, miért nincs több nő a magyar rapben, mit gondol a motyogós rappről, és hogyan alkotott a lockdown idején.

Hogyan lett egy csepeli utcagyerekből a Blade Runner 2049, az Atomic Blonde, vagy a Hellboy 2 utcaképeinek az elkövetője? Mit gondol ma az egykori legendás graffitis a régi házak falainak összefirkálásáról? Podcast!

Meddig adminisztratív hiba az állam részéről, ha nem küldi valakinek az igazolásokat, és honnan súlyosabb mulasztás?

Manek Gábor számos budapesti étterem tulajdonosaként is építi a fővárosi gasztronómiát. Vele beszélgettünk az éttermek újranyitásáról, a Lärm jövőjéről, valamint a nyári fesztiváltervekről. Podcast!

Twitter megosztás Google+ megosztás