Az osztrák vasúttársaság bejelentette: június 11-től elindítja az osztrák fővárost és az egykori Habsburg-kikötőt összekötő vonatokat. A szakaszt 164 éve adták át a Habsburg Monarchiában, a menetidő valamivel kevesebb azóta.
Az ÖBB osztrák szövetségi vasúttársaság bejelentette: június 11-től ismét járni fognak vonatok az osztrák főváros és Trieszt között – gyakorlatilag azon a szakaszon, amelyet még a két város között (amikor egyazon birodalomhoz tartoztak) építettek ki.
Már 1854-ben vonat járt Bécs és a krajnai koronatartomány székhelye, Laibach (Ljubljana) között, erre köttötték rá 1857-ben az utolsó, Triesztig érő szakaszt. A szakaszt az osztrák állam építette, de üzemeltetését a Südbahn részvénytársaságnak adta át – egészen 1923-ig tehát magánkézben volt a vonal. Ezután az üzemeltetés átkerült – a saját szakaszaikon – az utódállamok állami vasúttársaságaihoz. A Bécs és Graz közötti vonal ma is ezt követi, innen tovább Ljubljanába és Triesztbe nem volt mindig közvetlen összeköttetés.
1999-től indultak meg a munkálatok a szakasz átalakítására – 170 kilométenyi új szakasz lett beépítve –, az osztrák vasút azonban főleg a teherszállításra koncentrál. Most személyvonatok is indulnak a szakaszon.
A menetidő valamivel lerövidül:
reggel 8-kor lehet indulni Bécs Meidling pályaudvaráról, és a vonat 16.52-kor fut be a trieszti főpályaudvarra. Emellett van egy másik vonal is a térségben, amely a bécsi főpályaudvart köti össze Trieszt részben szlovénok lakta elővárosával, Opicinával (Opčinével). Innen aztán busszal – vagy ha elkészül végre a 2016-ban a szerelvények összeütközése miatt leállított villamos Trieszt és Opicina között, akkor villamossal – lehet a belvárosba eljutni. (2016-ban ütközött össze két villamosszerelvény, de azóta nem sikerült sem a felelősöket elítélni, sem a történelmi szerelvényeket megjavítani.)
A RegioJet cseh magánvasúttársság indít a nyáron éjszakai vonatokat Prágából egészen Splitig, ezek Budapesten és Fiumében is meg fognak állni.
Ha érdekel, miért foglalkozunk ennyit Trieszttel: tengerpart, birodalmi múlt, antinacionalizmus. Brüsszel EU-fővárosként elavult, itt az ideje váltani. A legjobb jelölt a szerepre pedig Trieszt.
NYITÓKÉP: ÖBB-szerelvény Észak-Olaszországban / Geo-Line, FB
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.