Lehet-e bírálni Palesztinát?

Techet Péter

Szerző:
Techet Péter

2021.05.19. 12:57

Az Izrael-kritikát is sokan be akarnák tiltani, mintha egy ország politikáját nem lehetne bírálni. Az Izrael-kritikus köröknél hasonló egyoldalúság látható, amikor a Palesztinát antidemokratikusan uraló szervezetekkel szemben megengedőek.

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!

Izraelben a harcok ma is folytatódnak.

A halottak száma alapján azonban nem lehet agresszort és áldozatot hirdetni,

legfeljebb csak megállapítani, hogy Izrael légvédelme hatékonyabb – ha nem így lenne, akkor a Hamasz rakétái már sokkal több áldozatot tudtak volna okozni Tel-Avivban.

A gázai halottak száma azért magasabb, mert az ottani fegyverkezés nem a védelemre, hanem a támadásra összpontosít

– ráadásul sokszor olyan helyekről indítva a rakétákat, ahol sok civil is él. A háborút tehát nem csupán Izrael vitte oda, de a Hamasz is ezt teszi – azzal, hogy civilek lakta helyeket gyakorlatilag harctérré nyilvánít, elvégre onnan lő át Izraelbe.

A konfliktus ideológiai viták kereszttüzébe került az egész világon. A világ számos pontján vannak jelenleg is harcok, de az izraeli-palesztin-konfliktusba a jobb- és baloldal szereti belevetíteni a maga „ügyeit”:

+ a jobb- és szélsőjobboldalnak Izrael a „nyugati” „kultúra” bástyája, amit védelmezni kell mindenárron – és éppen azon arabokkal szemben, akiket a nyugat-európai szélsőjobboldal sem kedvel;

+ a bal- és szélsőbaloldal számára pedig Palesztina pars pro toto a „a harmadik világ”, a „gyarmatosítás elleni harc” szimbóluma lett.

Valamilyen érdekes okból nem látni, hogy ennyire hangulatba jönne a bal- vagy jobboldal az Etiópában a tigrinyák elleni, valamint az Etiópia és Eritrea közötti most is tartó harcok láttán.

Mivel én személy szerint irtózom mindenféle nacionalizmustól – cionistától és pánarabtól egyaránt –, legfeljebb csak a békében bízhatom. De az számomra is egyértelmű, hogy a nagyon összetett történelmi sérelmek és nemzetközi jogi igények miatt – azaz minden igénnyel szemben megfogalmazható egy ellenállítás, minden történelmi „ősoknak” van egy újabb oka – nehéz lenne megválaszolni azon kérdéseket, hogy ki kezdte, kinek van igaza és hogyan kéne befejezni.

A zsidóság kapcsán a téma ráadásul azonnal az antiszemitizmusvitába is bekerül. Nemrég több, mint ötven neves kutató – köztük a magyar Pető Andrea és Laczó Ferenc történészek – kiadott egy Jeruzsálemi Nyilatkozatot. Ebben a nyilatkozatban az izraeli politika bírálatát és még az anticionizmust is külön próbálták választani az antiszemitizmustól, amely ugye a zsidóknak zsidóságuk miatti gyűlöletét jelentené, de itt sem mindig ilyen egyszerű határvonalat húzni.

Amint arra Kovács András szociológus még áprilisban utalt a Magyar Narancsban: a kontextus is (azaz nem csak a puszta szöveg) számít.

Ugyanaz az Izrael-kritikus mondat helyzettől és közlőtől függően lehet pusztán Izrael-kritika (ami legitim) vagy antiszemitizmus.

Miközben Izrael kormányát – ahogy a világ bármely kormányát – természetesen lehet bírálni, az is tagadhatatlan, hogy éppen mert egy zsidó államról van szó, ez lehetőséget ad antiszemitáknak is, hogy „szalonképesebben” zsidózhassanak. Mivel azonban a legitim (főként balról jövő) Izrael-bírálat azért jelen van, én most inkább Palesztinát és a „palesztinokat” bírálnám pár rövid felvetéssel.

+ Olyan ország a történelemben sohasem volt, hogy Palesztina, ahogy az ott élő palesztinok is elsősorban a második világháború utáni konfliktus révén alakítottak ki közös identitást. Mindez nem jelenti azt, hogy akkor a szempontjaikat nem kell figyelembe venni, de a zsidók – akik már a két világháború között is nagy számban jelen voltak azon a területen –

nem vették el más államát, elvégre a terület brit mandátum volt addig. Az más kérdés, hogy viszont nem is tartották be a nemzetközi jogi kötelezettségeiket

a brit mandátum végén, amelyek alapján a szintén évszázadok óta – ráadásul akkoriban még egyértelmű többségben – ott élő arabok állami és nemzetközi jogi helyzetét rendezték volna.

+ A hétvégén több európai városban is utcára vonultak Palesztina mellett iszlamisták és baloldaliak. A pacifizmusuk és az elnyomásellenességük becsülendő – de azért tegyük hozzá: a palesztin népet elsősorban és leginkább a Gázát és Ciszjordániát (egymással is vitázva) irányító Hamasz és Fatah nyomja el.

Mégsem látni hatalmas palesztin és baloldali tüntetéseket a nyugat-európai városokban a Hamasz vagy a Fatah ellen

– mintha csak Izrael kormánya lenne egyedül felelős a palesztinok sanyarú sorsáért. Hogy mennyire nem zavarja a tüntetőket ez a fajta másik – Hamasz általi – elnyomás, mutatja: a hétvégén az északnémet Flensburgban

egy iszlámkritikus, egykori muzulmán bloggert megtámadtak palesztinpárti tüntetők, mert az szerepelt a tábláján: „Free Palestine from Hamas!”

+ Minden egyes izraeli arabnak több politikai szabadságjoga és nagyobb jóléte van, mint azon gázai társaiknak, akiket elvileg „felszabadít” a Hamasz.

Noha Izrael zsidó állam – a faji identitás mint alap, valamint a vallás és az állam összefonódása valóban probléma –, az ott élő több, mint 20 százaléknyi arab szavazhat, a nyelvet, a vallást szabadon használhatja, a parlamentben arab pártok is vannak – nemrég éppen felmerült, hogy akár még kormányzati szerepbe is kerülhetnek –, az arabok jóléti ellátása sokkal jobb, mint Palesztinában.

Például Izrael saját „arabjait” is beoltotta a koronavírus ellen, a járványügyi tájékoztatások ugyanúgy mentek héberül, mint arabul – maga Netanjahu (akire sok arab is szavaz éppen emiatt) adott át idén januárban arabok számára oltóközpontokat.

+ A Hamasz mögött azon Irán áll – pénzben, fegyverben és eszmében –, amely ellen szintén sokkal ritkábbak a nyugati tüntetések. A baloldal részéről nagyon naiv, az iszlamisták részéről pedig nagyon is tudatos, hogy az egész konfliktusban csak Izrael jelenik meg agresszorként, Irán szerepét egyikük se tárgyalja.

Ezt a cikket és még sok minden mást is már szerda hajnalban a postafiókjukba kapták hírlevelünk, a Reggeli fekete feliratkozói. Iratkozz fel te is az Azonnali hírlevelére, hogy ne maradj le semmiről! Heti háromszor küldjük!

Techet Péter
Techet Péter az Azonnali főmunkatársa

Doktori jogból és történelemből, külpolitika érdeklődésből, Közép-Európa hobbiból. Münchentől New Yorkig sok helyen volt otthon. Többet élt Triesztben, mint a NER-ben.

olvass még a szerzőtől
Techet Péter
Techet Péter az Azonnali főmunkatársa

Doktori jogból és történelemből, külpolitika érdeklődésből, Közép-Európa hobbiból. Münchentől New Yorkig sok helyen volt otthon. Többet élt Triesztben, mint a NER-ben.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek