Lockdownellenes kiáltvány a Netflixen futó ifjúsági szörnyfilm

Szerző: Renczes Ágoston
2021.05.04. 19:15

Remek szórakozás és kifogástalan popcornmozi a Szerelem és szörnyek, aminek véletlenül a sablonokon túlmutató aktuális üzenete is van.

Lockdownellenes kiáltvány a Netflixen futó ifjúsági szörnyfilm

A Föld felé egy pusztító aszteroida közeledett, de azt sikerült felrobbantani, viszont az ehhez használt rakétákból olyan kémiai anyagok hullottak vissza a Földre, amiktől a bogarak óriási méretűvé nőttek és kipusztították a Föld lakosságának 95 százalékát. A kevés túlélő földalatti bunkerekbe szorult kolóniákban él, amik rádión tartják a kapcsolatot egymással.

Ez az alaphelyzete a Szerelem és szörnyek című filmnek. A főhős, a Dylan O'Brien alakította huszonéves Joel is az egyik ilyen kolóniában tengeti a napjait; ő az egyetlen szingli a társaságban,

 

és van egy hendikepje is: ha egy óriásrovarral találja szembe magát, lefagy,

 

ezért nem is bíznak rá olyan munkát, ami során ez előfordulhatna: ő a kolónia szakácsa.

Sztalker óriásbogarakkal

Joel ezen hendikepje ellenére úgy dönt: elhagyja a kolóniáját, és átsétál egy másik kolóniába, ahol Aimee él – őt Jessica Henwick alakítja –, a lány, akivel épp összejöttek volna, amikor kitört az apokalipszis, és más-más kolóniába keveredtek.

ÉPP ÖSSZEJÖTTEK VOLNA, AMIKOR BEÜTÖTT AZ APOKALIPSZIS

Joel tehát útnak indul, hogy a bogarak uralta földfelszínen többnapos gyaloglással elérje Aimee kolóniáját. Az emberi civilizáció elhagyatott emlékeit, a településeket, a házakat, a járműveket benőtte a növényzet, Joel útja pedig egyben spirituális utazás is, ami során az élet és az univerzum olyan nagy kérdéseivel találja szembe magát, mint hogy

 

honnan szerezzen elemet a rádiójába, vagy hogyan öljön meg egy hatalmas, földfelszín alatt közlekedő férget.

 

A növényzettel benőtt romok miatt van egy egészen kicsi Sztalker-beütése a filmnek, de ezen felül Tarkovszkij klasszikusa nem állítható párhuzamba a Szerelem és szörnyekkel. Mégiscsak egy „young adult” moziról van szó, ami egészen más alkotásokkal mutat rokonságot.

Zombieland 3, Így neveld a sárkányodat 4

A Szerelem és szörnyek kapcsán nemcsak leírta minden kritika, hanem a készítők is azzal reklámozták a filmet, hogy az olyan lesz, mint a Zombieland, amiben élőhalottak helyett óriási méretű rovarok vadásznak az emberekre. A párhuzam megáll: a kissé esetlen magányos hős veszélyes útra indul, összeakad nála talpraesettebb túlélőkkel, akik megtanítják őt életben maradni a bogarak uralta világban.

 

A Dylan O'Brien alakította Joel azonban sokkal esetlenebb, mint Jesse Eisenberg Columbusa a Zombielandben, és inkább hasonlít Hablatyra az Így neveld a sárkányodatból, azzal különbséggel, hogy míg Hablaty egy sárkányt szelídít meg, Joel társául egy sima kutya szegődik.

A Szerelem és szörnyekben tehát nem nagyon találni bármi eredetit,

 

mégis kiválóan működik, amennyiben még véletlenül sem Sztalkerként, hanem Zombieland 3-ként vagy Így neveld a sárkányodatként nézzük.

 

SÁRKÁNY HELYETT KUTYA, ÚGY HÍVJÁK: BOY

 

Dylan O'Brien az első pillanattól szerethető, sem a csetlés-botlása, sem az önreflexív narrációja nem idegesítő, és úgy néz ki, mintha Jason Bateman fiatal kiadása lenne, és hozzá hasonlóan a komikusi véna mellett O'Brien-ben is megvan a drámai potenciál. A többi szereplőtől nem várható túl árnyalt alakítás, de azt a történet nem is teszi különösen indokolttá, talán még

 

a Mavis nevű robotot érdemes kiemelni: a film legmélyebb jelenetei az ő és Joel találkozáshoz fűződnek.

 

A film látványvilága is rendben van; mindig kellemesen hátborzongató mozgóképen látni a posztapokaliptikus világot, ezt az élményt a Szerelem és szörnyek is kiválóan hozza, és a szörnyek is érdekesek és látványosak.

Ki a bezártságból

A kritika innentől fogva spoilert tartalmaz, nem a cselekményről, hanem az úgynevezett tanulságról. Ha még nem láttad a filmet, és nem szeretnéd tudni, mire jut a főhős a kalandjai végén, ne olvass tovább!

A  Szerelem és szörnyek tehát könnyed szórakozást ígér, nem lehet azonban figyelmen kívül hagyni a film világa és koronavírus sújtotta valóságunk közötti párhuzamot.

 

A felszínen garázdálkodó óriásrovaroknak a koronavírus-járvány, a bunkerekben élő embereknek pedig a lezáráspártiak felelnek meg,

 

akik szerint veszélyes elhagyni az otthont, és nem szabad kimozdulni. Joel azonban felrúgja ezt a szabályt – ráadásul úgy, hogy első ránézésre teljesen alkalmatlan arra, hogy életben tudjon maradni a rovarok uralta felszínen. 

Azonban az utazása során kiismeri a rovarokat, és arra jut, hogy a megfelelő óvintézkedések betartása mellett, és a veszélyt nem elbagatellizálva mindenkinek érdemes megkockáztatnia, hogy elhagyja a bunkert, mert odakint egy „hatalmas, gyönyörű, inspiráló” világ vár rá. 

„Szóval nyissátok ki azt a fedelet! Levegőzzetek egy kicsit. Menjetek! Éljétek az életet!”

– üzeni az egész föld alatt rettegő megmaradt emberiségnek a film végén Joel, mint valami Paulo Coelhóba oltott Hont András, és ennél semmi sem tűnt aktuálisabb üzenetnek a koronavírus miatti korlátozások idején, és azok számára továbbra is aktuális, akik szerint a lockdown és az otthonmaradás a járványkezelés egyetlen helyes útja még a napfényes májusban is.

NYITÓKÉP ÉS KÉPEKNetflix Media Center
Renczes Ágoston
Renczes Ágoston az Azonnali újságírója

Közgazdász bölcsész aszcendenssel. Csehszlovákiában született elég régen, ahhoz képest csak 2020 óta újságíró. Gyakran ír a szlovák és a szlovákiai magyar politikáról, gazdaságról, építészetről.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek