Remek szórakozás és kifogástalan popcornmozi a Szerelem és szörnyek, aminek véletlenül a sablonokon túlmutató aktuális üzenete is van.
A Föld felé egy pusztító aszteroida közeledett, de azt sikerült felrobbantani, viszont az ehhez használt rakétákból olyan kémiai anyagok hullottak vissza a Földre, amiktől a bogarak óriási méretűvé nőttek és kipusztították a Föld lakosságának 95 százalékát. A kevés túlélő földalatti bunkerekbe szorult kolóniákban él, amik rádión tartják a kapcsolatot egymással.
Ez az alaphelyzete a Szerelem és szörnyek című filmnek. A főhős, a Dylan O'Brien alakította huszonéves Joel is az egyik ilyen kolóniában tengeti a napjait; ő az egyetlen szingli a társaságban,
ezért nem is bíznak rá olyan munkát, ami során ez előfordulhatna: ő a kolónia szakácsa.
Sztalker óriásbogarakkal
Joel ezen hendikepje ellenére úgy dönt: elhagyja a kolóniáját, és átsétál egy másik kolóniába, ahol Aimee él – őt Jessica Henwick alakítja –, a lány, akivel épp összejöttek volna, amikor kitört az apokalipszis, és más-más kolóniába keveredtek.
Joel tehát útnak indul, hogy a bogarak uralta földfelszínen többnapos gyaloglással elérje Aimee kolóniáját. Az emberi civilizáció elhagyatott emlékeit, a településeket, a házakat, a járműveket benőtte a növényzet, Joel útja pedig egyben spirituális utazás is, ami során az élet és az univerzum olyan nagy kérdéseivel találja szembe magát, mint hogy
A növényzettel benőtt romok miatt van egy egészen kicsi Sztalker-beütése a filmnek, de ezen felül Tarkovszkij klasszikusa nem állítható párhuzamba a Szerelem és szörnyekkel. Mégiscsak egy „young adult” moziról van szó, ami egészen más alkotásokkal mutat rokonságot.
Zombieland 3, Így neveld a sárkányodat 4
A Szerelem és szörnyek kapcsán nemcsak leírta minden kritika, hanem a készítők is azzal reklámozták a filmet, hogy az olyan lesz, mint a Zombieland, amiben élőhalottak helyett óriási méretű rovarok vadásznak az emberekre. A párhuzam megáll: a kissé esetlen magányos hős veszélyes útra indul, összeakad nála talpraesettebb túlélőkkel, akik megtanítják őt életben maradni a bogarak uralta világban.
A Dylan O'Brien alakította Joel azonban sokkal esetlenebb, mint Jesse Eisenberg Columbusa a Zombielandben, és inkább hasonlít Hablatyra az Így neveld a sárkányodatból, azzal különbséggel, hogy míg Hablaty egy sárkányt szelídít meg, Joel társául egy sima kutya szegődik.
A Szerelem és szörnyekben tehát nem nagyon találni bármi eredetit,
Dylan O'Brien az első pillanattól szerethető, sem a csetlés-botlása, sem az önreflexív narrációja nem idegesítő, és úgy néz ki, mintha Jason Bateman fiatal kiadása lenne, és hozzá hasonlóan a komikusi véna mellett O'Brien-ben is megvan a drámai potenciál. A többi szereplőtől nem várható túl árnyalt alakítás, de azt a történet nem is teszi különösen indokolttá, talán még
A film látványvilága is rendben van; mindig kellemesen hátborzongató mozgóképen látni a posztapokaliptikus világot, ezt az élményt a Szerelem és szörnyek is kiválóan hozza, és a szörnyek is érdekesek és látványosak.
Ki a bezártságból
A kritika innentől fogva spoilert tartalmaz, nem a cselekményről, hanem az úgynevezett tanulságról. Ha még nem láttad a filmet, és nem szeretnéd tudni, mire jut a főhős a kalandjai végén, ne olvass tovább!
A Szerelem és szörnyek tehát könnyed szórakozást ígér, nem lehet azonban figyelmen kívül hagyni a film világa és koronavírus sújtotta valóságunk közötti párhuzamot.
akik szerint veszélyes elhagyni az otthont, és nem szabad kimozdulni. Joel azonban felrúgja ezt a szabályt – ráadásul úgy, hogy első ránézésre teljesen alkalmatlan arra, hogy életben tudjon maradni a rovarok uralta felszínen.
Azonban az utazása során kiismeri a rovarokat, és arra jut, hogy a megfelelő óvintézkedések betartása mellett, és a veszélyt nem elbagatellizálva mindenkinek érdemes megkockáztatnia, hogy elhagyja a bunkert, mert odakint egy „hatalmas, gyönyörű, inspiráló” világ vár rá.
– üzeni az egész föld alatt rettegő megmaradt emberiségnek a film végén Joel, mint valami Paulo Coelhóba oltott Hont András, és ennél semmi sem tűnt aktuálisabb üzenetnek a koronavírus miatti korlátozások idején, és azok számára továbbra is aktuális, akik szerint a lockdown és az otthonmaradás a járványkezelés egyetlen helyes útja még a napfényes májusban is.
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.