Lockdownellenes kiáltvány a Netflixen futó ifjúsági szörnyfilm

Szerző: Renczes Ágoston
2021.05.04. 19:15

Remek szórakozás és kifogástalan popcornmozi a Szerelem és szörnyek, aminek véletlenül a sablonokon túlmutató aktuális üzenete is van.

Lockdownellenes kiáltvány a Netflixen futó ifjúsági szörnyfilm

A Föld felé egy pusztító aszteroida közeledett, de azt sikerült felrobbantani, viszont az ehhez használt rakétákból olyan kémiai anyagok hullottak vissza a Földre, amiktől a bogarak óriási méretűvé nőttek és kipusztították a Föld lakosságának 95 százalékát. A kevés túlélő földalatti bunkerekbe szorult kolóniákban él, amik rádión tartják a kapcsolatot egymással.

Ez az alaphelyzete a Szerelem és szörnyek című filmnek. A főhős, a Dylan O'Brien alakította huszonéves Joel is az egyik ilyen kolóniában tengeti a napjait; ő az egyetlen szingli a társaságban,

 

és van egy hendikepje is: ha egy óriásrovarral találja szembe magát, lefagy,

 

ezért nem is bíznak rá olyan munkát, ami során ez előfordulhatna: ő a kolónia szakácsa.

Sztalker óriásbogarakkal

Joel ezen hendikepje ellenére úgy dönt: elhagyja a kolóniáját, és átsétál egy másik kolóniába, ahol Aimee él – őt Jessica Henwick alakítja –, a lány, akivel épp összejöttek volna, amikor kitört az apokalipszis, és más-más kolóniába keveredtek.

ÉPP ÖSSZEJÖTTEK VOLNA, AMIKOR BEÜTÖTT AZ APOKALIPSZIS

Joel tehát útnak indul, hogy a bogarak uralta földfelszínen többnapos gyaloglással elérje Aimee kolóniáját. Az emberi civilizáció elhagyatott emlékeit, a településeket, a házakat, a járműveket benőtte a növényzet, Joel útja pedig egyben spirituális utazás is, ami során az élet és az univerzum olyan nagy kérdéseivel találja szembe magát, mint hogy

 

honnan szerezzen elemet a rádiójába, vagy hogyan öljön meg egy hatalmas, földfelszín alatt közlekedő férget.

 

A növényzettel benőtt romok miatt van egy egészen kicsi Sztalker-beütése a filmnek, de ezen felül Tarkovszkij klasszikusa nem állítható párhuzamba a Szerelem és szörnyekkel. Mégiscsak egy „young adult” moziról van szó, ami egészen más alkotásokkal mutat rokonságot.

Zombieland 3, Így neveld a sárkányodat 4

A Szerelem és szörnyek kapcsán nemcsak leírta minden kritika, hanem a készítők is azzal reklámozták a filmet, hogy az olyan lesz, mint a Zombieland, amiben élőhalottak helyett óriási méretű rovarok vadásznak az emberekre. A párhuzam megáll: a kissé esetlen magányos hős veszélyes útra indul, összeakad nála talpraesettebb túlélőkkel, akik megtanítják őt életben maradni a bogarak uralta világban.

 

A Dylan O'Brien alakította Joel azonban sokkal esetlenebb, mint Jesse Eisenberg Columbusa a Zombielandben, és inkább hasonlít Hablatyra az Így neveld a sárkányodatból, azzal különbséggel, hogy míg Hablaty egy sárkányt szelídít meg, Joel társául egy sima kutya szegődik.

A Szerelem és szörnyekben tehát nem nagyon találni bármi eredetit,

 

mégis kiválóan működik, amennyiben még véletlenül sem Sztalkerként, hanem Zombieland 3-ként vagy Így neveld a sárkányodatként nézzük.

 

SÁRKÁNY HELYETT KUTYA, ÚGY HÍVJÁK: BOY

 

Dylan O'Brien az első pillanattól szerethető, sem a csetlés-botlása, sem az önreflexív narrációja nem idegesítő, és úgy néz ki, mintha Jason Bateman fiatal kiadása lenne, és hozzá hasonlóan a komikusi véna mellett O'Brien-ben is megvan a drámai potenciál. A többi szereplőtől nem várható túl árnyalt alakítás, de azt a történet nem is teszi különösen indokolttá, talán még

 

a Mavis nevű robotot érdemes kiemelni: a film legmélyebb jelenetei az ő és Joel találkozáshoz fűződnek.

 

A film látványvilága is rendben van; mindig kellemesen hátborzongató mozgóképen látni a posztapokaliptikus világot, ezt az élményt a Szerelem és szörnyek is kiválóan hozza, és a szörnyek is érdekesek és látványosak.

Ki a bezártságból

A kritika innentől fogva spoilert tartalmaz, nem a cselekményről, hanem az úgynevezett tanulságról. Ha még nem láttad a filmet, és nem szeretnéd tudni, mire jut a főhős a kalandjai végén, ne olvass tovább!

A  Szerelem és szörnyek tehát könnyed szórakozást ígér, nem lehet azonban figyelmen kívül hagyni a film világa és koronavírus sújtotta valóságunk közötti párhuzamot.

 

A felszínen garázdálkodó óriásrovaroknak a koronavírus-járvány, a bunkerekben élő embereknek pedig a lezáráspártiak felelnek meg,

 

akik szerint veszélyes elhagyni az otthont, és nem szabad kimozdulni. Joel azonban felrúgja ezt a szabályt – ráadásul úgy, hogy első ránézésre teljesen alkalmatlan arra, hogy életben tudjon maradni a rovarok uralta felszínen. 

Azonban az utazása során kiismeri a rovarokat, és arra jut, hogy a megfelelő óvintézkedések betartása mellett, és a veszélyt nem elbagatellizálva mindenkinek érdemes megkockáztatnia, hogy elhagyja a bunkert, mert odakint egy „hatalmas, gyönyörű, inspiráló” világ vár rá. 

„Szóval nyissátok ki azt a fedelet! Levegőzzetek egy kicsit. Menjetek! Éljétek az életet!”

– üzeni az egész föld alatt rettegő megmaradt emberiségnek a film végén Joel, mint valami Paulo Coelhóba oltott Hont András, és ennél semmi sem tűnt aktuálisabb üzenetnek a koronavírus miatti korlátozások idején, és azok számára továbbra is aktuális, akik szerint a lockdown és az otthonmaradás a járványkezelés egyetlen helyes útja még a napfényes májusban is.

NYITÓKÉP ÉS KÉPEKNetflix Media Center
Renczes Ágoston
Renczes Ágoston az Azonnali egykori újságírója

Közgazdász bölcsész aszcendenssel. Csehszlovákiában született elég régen, ahhoz képest csak 2020 óta újságíró. Gyakran ír a szlovák és a szlovákiai magyar politikáról, gazdaságról, építészetről.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek