+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Antal Róbert-István
2021. április 25. vasárnap, 09:30
A szocialista állam és annak művészete militánsan ateista volt, ám ahogyan ezt promoválták, az egyfajta vallási, kultikus jelleget vett fel. Illés Áron, a Tsúfos Tükör szerzője erre az ellentmondásra utal szobraival. Mutatjuk, hogyan!

Mi a közös Leninben és Jézusban? Vagy Marxban és a bibliai prófétákban? Ennek a dichotómiának a bemutatására vállalkozott Illés Áron, az Azonnali Tsúfos Tükör nevű rovatának alkotója. Mint mondta, őt leginkább az államszocialista rendszerek azon ellentmondása izgatta, hogy míg militánsan ateisták voltak, addig

 

„mégis minél inkább üldözték magát a vallást, annál inkább utat tört annak torz helyettesítése, a szovjet állami kultusz, amely sok tekintetben vallási jellegű volt, és ugyanúgy dogmatikusan szemlélte a világot, mint az egyházak”.

 

Az alkotó időben egymástól távoli két korszak művészetét, az 1917 utáni szovjet művészet és a különböző ókori kultúrák (Babilon, Sumer) művészetének összedolgozásból merítve készítette el szobrait.

 

A MUNKÁS ÉS A KOLHOZNŐ. VERA MUHINA 1937-ES ALKOTÁSA, AMELY A SZOCIALISTA REALIZMUS EGYIK LEGTISZTÁBB MINTÁJA. ONNAN LEHET ISMERŐS, HOGY MINDEN SZOVJET FILM ELEJÉN FELBUKKAN. FOTÓ: LIMITCHIK / WIKIMEDIA COMMONS

 

Szocialista archaizmus

 

LENIN-SZOBOR

 

+ A Lenin-szobor estében az alapötlet egy szovjet emberpár ábrázolása lett volna, ám ez a gondolat később átformálódott Leninné. „Az akartam megmutatni, hogy milyen az ideális férfi a szovjet művészetben, amelyet egyfajta héroszként, Prométeuszként ábrázoltak.” A megszokott szovjet formaművészethez illesztette hozzá a szovjet szobrokhoz társított tudatalatti mitikus tartalmat.

 

Lenint ezért ábrázolták önmagát feláldozó Prométeuszként, „amely elhozza a világosságot, az új kort az emberiségnek”.

 

A szobor másik eleme pedig ennek a mitizálásnak a lecsupaszítása: így lett Lenin meztelen, amellyel a szovjet művészetben rejlő ellentmondásosságra hívja fel a figyelmet.

 

ROGYINA MATY

 

+ A Rogyina maty szobor: A művészi előképe az alkotásnak a termékenység istennője volt, amellyel az alkotó arra kívánt rámutatni, hogy egyes kultúrák hogyan tekintettek a nőkre, a nőiségre. Szerinte izgalmas, hogy a szovjet nőkép összefügg a kommunizmus politikai üzenetével:

 

„még izmosabbak, keményebbek az ábrázolt nők, mint a férfiak”, mivel a kommunizmus nemi emancipációt hirdetett és szükség volt a nőkre a forradalomban is.

 

A GAGARIN-KOCSI

 

+ Gagarin-kocsi

 

Ez maga a modern ateista mítosz: vagyis a tudomány diadala a vallás fölött.

 

A kompozíció tetején Gagarin áll, mögötte a Vosztok-1 űrhajó. Az egészet a szovjet nép reprezentánsai veszik körül, leghátul pedig a pártvezetés: Nyikita Sz. Hrucsov és Leonyid Brezsnyev állnak.

 

BURZSOÁ ÉS IMPERIALISTA DÉMON

 

+ Ellenségpropaganda (démonok): Illés elmondta, hogy ezek a művek a szovjet propagandán alapulnak. A burzsoák ábrázolásánál a megszokott szovjet negatív tulajdonságokat társította hozzájuk: kövér, cilinderes „disznószerű”, kapzsi, pénzeszsákot szorongató alakot hozott létre.

 

FASISZTA DÉMON

 

+ Fasiszta démon: „Hitlert előszeretettel ábrázolták hüllőszerű, ilyen furcsa előreugró orrú karmos lényként”, mondta a fenti alkotásról a művész. Szerinte ez az alkotás a Leninéhez hasonló meztelenséggel ugyancsak a szovjet propaganda ellentmondásosságát mutatja meg.

 

SZTÁLIN-SZOBOR

 

+ A Sztálin-szobor egy téglafaragvány, rajta egyetlen robosztus tömbben jelenik meg Sztálin mint hadvezér, különböző harci eszközök tarkítják a testét.

 

„Sztálin nagyon szeretett katonai egyenruhában pózolni, hadiistenként tetszelegni”,

 

magyarázta Illés Áron a Sztálin-szobor formavilágáról. Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy a Sztálin-szobor egy tömb, ez a robosztusság pedig

 

a sztálini rendszer merevségét szimbolizálja, míg a Lenin-szobor mozgékonysága a forradalmi aktivizmust, amelyet Sztálin szüntetett meg az 1930-as években.

 

MARX-SZOBOR

 

+ A Marx-szobor formavilága mezopotámiai és bibliai előképeket idéz meg.

 

„Marx tökéletes választás volt, mert régen pontosan így, nagy szakállal képzelték el a bibliai prófétákat”, magyarázza Illés Áron.

 

A Marx-szobrok statikusságáról szólva Illés is azon a véleményen volt, hogy míg a Marx-szoborok robosztusak, addig a Lenin-szobrok aktívak. Vagy keresztény tipológiával élve:

 

„Lenin volt, aki elhozta az igét, akiben megtestesült az istenfiú, Marx pedig Mózeshez hasonló, prófétaszerű figura, aki megjövendölte az igét”.

 

Elmesélte azt is, hogy csak a szovjet variánssal kívánt foglalkozni, mivel úgy véli, hogy az 1945 utáni államszocialistává vált országok művészetét már lehetetlen lett volna beépíteni a művészetébe. Ennek ellenére tanulmányozta a magyarországi államszocializmus művészetét  és szerinte a Tanácsköztársaság avantgárd művészei – Bíró Mihály vagy Uitz Béla – később világszínvonalú plakátművészetet alkottak. „Ez a magyar avantgárd nagyon sok mindenben kapcsolódott az európai és a szovjet, forradalmi avantgárdhoz” – mondta.

 

Az Azonnali Tsúfos Tükör-rovatának szerzője, Illés Áron Szocialista archaizmus címmel a fentebb bemutatott alkotásokat nyújtotta be az Országos Diákköri Konferenciára.

 

NYITÓKÉP: Azonnali-montázs

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Covid, Szalai Ádám, Felcsút, Orbán, magyar ultrák.

1991. június 19-én Viktor Silov altábornagy 15 óra 01 perckor elhagyta Magyarország területét. Hazánk szuverenitása ezzel 47 hosszú év után helyreállt.

Az alkotó lesiben lefilmezte a mellette a kampuszon elhaladó nőket, majd olyan kategóriákba sorolta őket, hogy szépek, közepesek, megbocsáthatóan és megbocsáthatatlanul csúnyák.

Mint írják, kiállnak mindenki mellett, aki ellenzi a jogszabályt, és szolidaritást vállalnak azokkal, akiknek a méltóságát elvitatták és megalázták.

Ezzel az előválasztás Újbudán szintén két szereplősre sorvadt: a DK és a Jobbik támogatottságát is élvező főpolgármester-helyettes, Gy. Németh Erzsébet és Orosz Anna fog megmérkőzni egymással.

Legyen szó konzervatív családképről, a gendernyelv elutasításáról, vagy épp több patriotizmusról: a német társadalom továbbra is alapvetően konzervatív.

A cseh magánvasút, a RegioJet után a MÁV is újraindítja dalmáciai nyaralóvonatait. De melyik társasággal éri meg jobban Dalmáciába utazni?

A hét kérdése

A kínai egyetem elleni kiállás lett az ellenzéki politizálás egyik sarokpontja, a kormány szerint másfél éven belül reális lehet a népszavazás a témában. Nálunk már most az, tessék szavazni!

Azért ide elnéznénk

Pár napja TGM az Azonnalira megírta, hogy szerinte mit érdemes olvasni. Június 18-án a saját könyvét dedikálja.

A MONYO sörfőzde új kőbányai telephelyén rendes söröket is lehet inni az indie rock mellé június 19-én szombaton.

A magyar hiphop Álmos vezére és a feltörekvő rapcsillag együtt szántják fel Kőbányát július 3-án szombaton.

Kiállítás Budapesten Fiuméről és a magyar kereskedelmi tengerészet történetéről, egészen október 31-ig.

Gyere az Azonnali olvasói Facebook-csoportjába kibeszélni mindent!

Ezt is szerettétek

Miben más az olajlobbi 2021-ben, mint amit a hollywoodi filmek alapján elképzelünk? Hidi Jánossal beszélgettünk.

Az OMOH évek óta fix igazodási pont a magyar LMBTQ-bulizók körében, indulásuk óta vállaltan az LMBTQ-közösséghez szólnak. Marton Péter DJ-vel beszélgettünk. Podcast!

Buktatható-e Lukasenka titkosszolgálati eszközökkel, és ha igen, ki tehetné ezt meg? Miért nem annektálta még Belaruszt Oroszország?

A Helyzetben vele beszélgettünk arról, miért nincs több nő a magyar rapben, mit gondol a motyogós rappről, és hogyan alkotott a lockdown idején.

Hogyan lett egy csepeli utcagyerekből a Blade Runner 2049, az Atomic Blonde, vagy a Hellboy 2 utcaképeinek az elkövetője? Mit gondol ma az egykori legendás graffitis a régi házak falainak összefirkálásáról? Podcast!

Meddig adminisztratív hiba az állam részéről, ha nem küldi valakinek az igazolásokat, és honnan súlyosabb mulasztás?

Manek Gábor számos budapesti étterem tulajdonosaként is építi a fővárosi gasztronómiát. Vele beszélgettünk az éttermek újranyitásáról, a Lärm jövőjéről, valamint a nyári fesztiváltervekről. Podcast!

Twitter megosztás Google+ megosztás