Sákreválá nojti, kriválá nojti: ők imádkoztak Orbánért halandzsa nyelven, de miért?

2021.04.21. 15:30

A kérdéses gyülekezet már huszonegy éve létezik, főleg Borsodban. Egészen olyanok, mint az amerikaiak, de kevesen vannak. Nyelveken beszélés, próféciák, összeesküvés-elméletek és extázis Miskolctól Costa Ricáig: felvázoltuk az Újszövetség-gyülekezet szellemi-földrajzi horizontját!

Sákreválá nojti, kriválá nojti: ők imádkoztak Orbánért halandzsa nyelven, de miért?

Múlt héten robbantotta fel az internetet az a rövid részlet, amit a miskolci Újszövetség gyülekezet egy online imaalkalmáról vágott ki egy videós. A felvételen egy idős hölgy látszólag értelmetlen szavak kíséretében hosszasan kért áldást Orbán Viktor miniszterelnökre, akit túl sok kritika ér a járványkezelésben, ezek után pedig halálűző ima is elhangzott freestyle-kísérletre.

A 444.HU ÁLTAL KIÁSOTT IMÁDSÁGOS VIDEÓRÉSZLETET MÁR ELTÁVOLÍTOTTÁK UGYAN A YOUTUBE-RÓL, DE VALAHOGY MINDIG VISSZAKERÜL ODA.

Az esetet követően egy másik videó is nagy közönségsikert aratott, az Újszövetség híve itt is Orbán Viktorért és Magyarországért imádkozott (ezt a videót is letöröltette a gyülekezet, a remix sincs már fent, így itt a leírásra kell hagyatkoznunk). De nem ezek az első videók, amiket a vallási közösség szinte azonnal eltávolíttatott szerzői jogokra hivakozva. Március 18-án, a baloldali Partizán Youtube-csatorna nőnapi videójával ugyanez történt, amiért idézték a szellemi vezető nem éppen nőpárti gondolatait is, de vannak videóik arról is, amin a koronvírus elleni oltásokkal kapcsolatos szkepticizmusuknak adnak hangot. 

Az Újszövetség Gyülekezet, ami a videót is jegyzi, egy neoprotestáns kisegyház, méghozzá miskolci székhellyel.

Az interneten az egyház hátteréről kevés látszik, az viszont azonnal szembetűnő, hogy a videókban is feltűnő „Tamás pásztor” rengeteg ilyen anyagot töltött fel már az online, a YouTube platformján is közvetített imaalkalmairól, prédikációiról.

Ahhoz már hozzászokhattunk, hogy ha Orbán Viktor mint jobboldali politikai vezető személyéről van szó, az utóbbi húsz évben ez gyakran spirituális töltetet is kap, és plébánosok, református lelkészek és hívők kérik rendszeresen áldásukat rá. Ez természetesen csak akkor okoz feltűnést, ha például a katolikus szentmiséken amúgy is szokványos, az egyház és az állam vezetőire kért áldásokon túlterjeszkedik a dolog, például imalánccal, vagy a miniszterelnök és családja lelki üdvéért ajánlott misével.

Az csupán pár éve, de ugyancsak megszokott jelenség, hogy a Magyarországon is nagyon népes neoprotestáns pünkösdisták közül a legnagyobbak, így például a Hit Gyülekezete is egyre inkább a Fidesz politikája felé fordul. A kérdés tehát az, hogy miért áldja meg és dicséri agyon egy imádkozó fura, értelmetlen szavak és ilyen modern körítés közepette, még őket is megszégyenítő nyíltsággal Orbánt?

Sákreválá nojti, kriválá nojti

A Gyűrűk Ura varázsszavaira vagy a Trónok Harca valíriai szövegeire hajazó mondatsorok a videóben azt a többséget lephették csupán meg, akik nem találkoztak még az észak-amerikai spritiualizmus neoprotestáns gyöngyszemeivel. A látszólag a „Szent Szellem” által megszállt prédikátorok és rángatózó hívek fémjelezte, az Atlanti-óceán másik partjára a 17. századtól költöző, főleg különböző extrém kis protestáns gyülekezetek közül európai szemmel kétségkívül az úgynevezett újkarizmatikus pünkösdisták a leginkább látványosak.

A pünkösdista (pentecostal) neoprotestáns irányzatot más amerikai neoprotestánsokkal sok minden összeköti. Az ott alapvetően meghatározó jelentőségű baptistákkal együtt például hisznek a felnőttkori keresztségben, tehát abban, hogy csakis a felnőttkor elérésével lehet valakit az egyházba fogadni. Ezt tovább is fejlesztették az évszázadok során vezetőik, így a pünkösdistáknál két részre vált: először a megtérés (egy speciális ima elmondása), majd az „újjászületés” fázisára.

Az irányzat maga nem túl régi, és az úgynevezett weselyánus „őseredeti vallási tisztelethez” való visszatérést a 19. század vége óta hirdetik. Ugyan mostanra megszámlálhatatlanul sok nemzetközi virtuális imaközösség, megatemplom és gyülekezet sorolható a karizmatikus pünkösdisták köré,

tanaik a katolikus dogmában Szentléleknek nevezett entitás, avagy pünkösdista értelemben a „Szent Szellem” tisztelete köré épülnek.

Mivel a Szentlélek pünkösdkor áradt ki Jézus tanítványaira, az apostolokra, ezért ez a keresztény ünnep kifejezetten fontos a számukra. Az újhullámos, az 1980-as évektől megjelenő karizmatikus egyházak általában egyetlen vezető pásztorral rendelkeznek, róla úgy tartják, az imádságok alkalmával konkrétan kapcsolatban tud lépni Istennel, amikor megszállja a Szent Szellem, azután rajta vagy az imádságon keresztül erre más, mintegy médiumtehetséggel rendelkező hívek is képesek.

A Szellem általi szent „megszállottság” egyik jele lehet például, amikor a pásztorok és hívek minden átmenet nélkül „nyelveket szólnak”, ami beavatatlanoknak egyszerű halandzsaszöveg.

AZ AMERIKAI VICE TUDÓSÍTÓJA, THOMAS MORTON 2015-BEN PRÓBÁLTA KI A RÉVÜLETET.

A még Amerikában is sokak számára furcsának tűnő szokás eredete rendkívül érdekes. Bár ezt a gyülekezetek vezetői nem szokták előszeretettel hangoztatni, a témába régebb óta belemerülő Mark Tabatha, aki maga is újprotestáns lelkész, úgy gondolja, annak amerikai eredete éppen abból következik, hogy a hívők itt kapcsolatba kerültek az őslakossággal.

A „nyelveken szólás” kultúrtörténetéről szóló blogbejegyzése idéz is Doug Batchelor könyvét, amely szerint az 1900-as évek elején, a fehérek közötti pünkösdista mozgalom azután kezdte el ezeket a nagyon expresszív istentiszteleti eszközöket használni, hogy kapcsolatban kerültek meglehetősen pogány színezetű, őslakos amerikai szertartásokkal és fekete spirituális keresztény gyűlésekkel. A Szent Szellem megszállása utáni révülethez Batchelor például nagyon hasonlót tapasztalt az ősökkel való kapcsolattartási szertartások alatt meszkalingombát fogyasztó törzsi sámánokkal, akik révületükben hasonlóan érthetetlen szavakat kiáltoztak.

Nem járt tehát túl messze a történelmi igazságtól az a YouTube-felhasználó, aki amerikai őslakoszene-ihletésű Armin van Buuren-technót kevert a virális Orbán-ima alá.

Az Újszövetség gyülekezet vezetője amúgy maga is hosszasan értekezik a nyelveken beszélés jelentőségéről. Fontosságát egyik prédikációjában úgy mutatta be, hogy elmesélte, egy debreceni imaalkalmon egy nigériai közösségi tag a nyelveken beszélés ihletett pillanatában a szomszéd, idős, kendős magyar nénitől hallotta meg törzsének nyelvét, és állítólag Isten ezen keresztül problémáinak megoldását közölte vele. Tehát

ami kifelé halandzsanyelv, az való beszéd, ami pedig módosult tudatállapotban történő ugrálás és rángás, az a közösség szerint olyan pillanat, amikor a Szent Szellem megszáll, és átveszi a tested-beszéded fölötti irányítást.

A koncepció nem újkeletű, minden nagy monoteista világvallásban léteznek miszticista irányzatok, amelyek szerint Isten közvetlenül, vagy kiválasztott, kiváló közvetítőjén (médium) keresztül kommunikál is az emberekkel. Erre a gondolatra épül többek között a muszlim szúfizmus irányzata, vagy a zsidó vallásban a haszidizmus, amikor egy nagyhatalmú, ezrek, vagy tízezrek által tisztelt rabbi az isteni közvetítő.

A gyakorlat fehér kultúrába való átkerülésének legfontosabb terepe a huszadik század elején éppen ez az újkarizmatikus mozgalom. Míg ezek a keresztény mozgalmak sok hívővel, aktívan, a rádió és televízió adta lehetőségeket is kihasználva működtek az 1900-as évek nagyobbik felében, Jerry Falwell baptista lelkész avagy az ATV-n is rendszeresen közvetített Pat Robertson példáját követve az 1980-as évektől erősen csatlakoztak a Ronald Reagan republikánus elnök táborát bővíteni igyekvő neoprotestáns „morális többség” mozgalmához.

A legtöbb pünkösdista prédikátor ettől fogva erősen politizálva, a konzervatívok mellett hitet téve, választásokon pedig kampányolva vezeti gyülekezetét. A nagy váltás fő oka az 1972-ben az amerikai Legfelsőbb Bíróság által hozott Roe v. Wade döntés volt, amely engedélyezte a művi terhességmegszakítást az összes amerikai állam területén. Ekkor a családi- és kulturális ügyekben rendkívül konzervatív eszméket valló, az abortuszt gyilkosságnak tekintő újkarizmatikus mozgalom végképp belesodródott az amerikai kultúrharcba, ezt pedig tovább fokozta a Clinton- és Obama-kormányzatok demokratáinak egyre inkább az LMBTQ-közösségek jogait is elismerő társadalompolitikája és a vallási türelem érvényesítésének vágya is.

Noha sokan kételkedtek abban, hogy az erkölcsös életet, monogámiát és szerénységet hirdető neoevangélikusok kitartanak a többek között, pénzügyi csalásairól és szexbotrányairól is hírhedtté vált Donald Trump mellett, végül pontosan ez történt.

Ennek egyik oka, hogy az amerikai protestantizmus erős hagyománya többek között a prófétikus világvégevárás is, Trumpot pedig mint a „jó oldalra megtért, tékozló fiút” végül ezek a hívő republikánus szavazók elfogadták mint aki hitelesen száll szembe a „Sátán” és „Antikrisztus” baloldali erőivel.

Egy nemrég megjelent elemzés szerint ugyanebből az okból a mintegy 100 millió amerikai neoprotestáns szavazó 27 százaléka a trumpista jók és demokrata, pedofil gonoszok ádáz, de titkos küzdelméről szóló Qanon-összeesküvésben is hisz. Végülis ez nem is meglepő, hiszen hiába teltek el az 1900-as, 1910-es években is egymás után a különböző világvége-dátumok, az erre fogékony, adventista és pünkösdi gyülekezetek vezetői valahogyan mindig elmagyarázták, érdemes továbbra is hinni az egészben, a részletek úgyis mellékesek.

A neoprotestáns mozgalmak – főként a baptisták – kis számban, de már száz éve is megtalálhatóak voltak a magyar vallási életben. Amikor pedig az 1950-es években az antikommunista prédikációiról híressé vált Billy Graham baptista lelkészt is beengedték a magyar hívekhez a hetvenes évek végén, elindult az amerikai neoprotestáns mozgalmak – egyelőre földalatti – térhódítása is. Az irányzat legismertebb hazai képviselőjét, Németh Sándor Hit Gyülekezetét a Kádár-rendszer alatti kényszerűen illegális tíz éves térítése és vallási tevékenysége után végül 1989-ben „bevett vallássá” nyilvánították. (Az illegális évekről ebben a 2016-os interjúban mesélt sokat Németh Sándor.)

Innentől számos más pünkösdista újkarizmatikus mozgalom jelent meg az országban (Krisztus Szeretete Egyház, kisebb imacsoportok). A Hit Gyülekezete és mások is már a kilencvenes évektől leginkább a televíziót használták, ugyancsak amerikai mintára „televangélistaként”, az igehirdetésre és az adományok gyűjtésére.

Ezek az egyházak ugyanis minden belépő hívükket szigorúan betartatják a bibliai „tizedet”,

ami azt jelenti, hogy a hívek minimálisan összjövedelmük tíz százalékát az egyháznak adják oda.

A miskolci videókat szorgalmasan az internetre feltöltögető „Tamás pásztor” valójában Ráki Tamást takarja, aki viszont már több mint húsz éve, 1999-ben alapította meg saját gyülekezetét. Ráki, aki gimnázium után, 1991-ben az akkor még nagyon friss, a Hit Gyülekezete által alapított Szent Pál Akadémián végezte vallási tanulmányait, láthatóan azt a fajta igehirdetést és prédikációt vállalta fel Magyarországon, ami a pünkösdista, újkarizmatikus amerikai körökben megszokottnak számít, de Németh Sándorék sokkal népesebb országos egyháza az idők folyamán már elhagyta az ilyesmit.

Minden 1989 után aktív prédikátornak van úgynevezett felkenője. Míg Németh Sándort a pünkösdista amerikai bibliatanító, Derek Prince fogadta meg első magyar újkarizmatikus prédikátornak, addig a Hit Gyülekezet után tíz évvel alakult kisebb gyülekezet, az Újszövetség vezetőjőnek, a miskolci „Tamás pásztornak” LaVere Soper és felesége, Elizabeth lettek a mesterei 1998-ban. Soper, aki eredetileg baptista lelkésznek tanult Oklahomában, 1973-ban „fogadta magába a Szent Szellemet”, ami azt jelentette, addigi felekezetét elhagyva ő is a karizmatikusokhoz csatlakozott, majd európai térítőútra indult.

Így találkozott a kilencvenes évek végén a miskolci Ráki Tamással, aki Ráki Ernő református lelkész fiaként lett neoprotestáns gyülekezetvezér, és vele együtt alapították meg saját közösségüket is Kazincbarcikán, majd később Miskolcra költözött a központ. Sok publikus információt róluk sem találunk a megosztott videókon kívül, de a közösségről megjelent egy 2019-es szakdolgozat a Miskolci Egyetem Vezetéstudományi Tanszékén, amelyet a közösség egyik tagja, Ligeti Lilla Paméla írt. Ebben úgy fogalmazott, Ráki karizmatikus vezetőként minden év elején közöl híveivel egy prófétai látomást, és minden vasárnap igen intenzív igehirdetést is tart, élő videón közvetítve a miskolci gyülekezeti házból.

Ligeti arról számolt be, 2019-ben a kisegyháznak 405 jegyzett tagja volt, szervezett formában pedig Szombathelyen, Ózdon, Aranyosapátiban, Borsodbótán, Debrecenben voltak közösségeik.

Azt, hogy pontosan hányan is lehetnek, a koronavírus-járvány alatt, amikor nemcsak az övék, de minden istentisztelet az online térbe szorult, csak sejteni lehet. A 2019-ben indult Újszövetség online gyülekezet videót átlagosan most körülbelül 8-10 ezer ember tekinti meg YouTube-on.

Mint minden karizmatikus újprotestáns közösség, az Újszövetség is elsősorban a térítést tartja a feladatának, de ők több oldalukon is kifejezik, nem más gyülekezetek tagjaira számítanak elsősorban, hanem az ateistákat és a nem gyakorló keresztényeket akarják bevonni. Ennek a munkának szerves része az, hogy „Tamás pásztor” minden év januárjában közli a gyülekezettel, az új évre szóló „prófétai látomását” is, ami kijelöli a következő évre szánt feladatokat.

A videókon és stíluson látszik, ami Rákiékat főként kiemeli a sorból, az a nagyon látványos miszticizmus és a modern zene ötvözése. Míg régebben a Hit Gyülekezetére is jellemző volt a nyílt színen megélt és közvetített vallásos révület, addig a mai Vidám Vasárnap-közvetítéseken már nem látunk a fő prédikátor érintésétől rángatózó híveket, vagy hirtelen senki által nem ismert szavakat látszólag összefüggéstelenül mormoló prédikátort. Ráki Tamás viszont mind öltözködésében, mind prédikációs stílusában hozza azt a „keménymagos” szerepet, amit az általában az Egyesült Államok déli államaiban is elvárnak az ilyen, ott elég népes közösségek vezetőitől.

„A kormányt, hogy így áldja meg Orbán Viktort!”

„Tamás pásztor” azonban nem csupán az ima formáiban és az intenzitásban hozza nemzetközi társai stílusát, hanem abban is, hogy istentiszteletei keményen beleállnak a politikába is. Beszélt például a kormány családfogalmától még három fokkal jobbra lévő módon a „nő helyéről”, nyíltan ellenzi természetesen a szexuális kisebbségek jogainak betartását és az azonos neműek élettársi kapcsolatát is. Ráadásul, mint láttuk, Orbánt és kormányát nemcsak általában, hanem konkrét tevékenységéért, „kritikusai ellen” is megáldják hívei az élő közvetítésben.

Ahhoz, hogy ez miért fontos és honnan jön, érdekes adalék, hogy – követve a 2010-es évek trendjeit – az Újszövetség gyülekezet már egyre kevésbé az Egyesült Államokból szerzi szellemi vezetőit, sokkal inkább

a még mindig ízlésüknek megfelelően ultrakonzervatív Nigéria és Costa Rica azok az országok, amik inspirációt szolgáltatnak neki.

Előbbi helyen egy ott nagyon-nagyon népszerű karizmatikus közösség, a főleg online gyógyítással praktizáló Chris Oyakhilome (Pastor Chris) nemzetközi imanapjainak szerves része a miskolci közösség. A prédikációkat és imanapot világszerte millióknak közvetítik is különböző tévék, így népes követőtábora van Oyakhilomének Nagy-Britanniában is, ahol azonban 2020 májusában 125 ezer angol fontra büntette a prédikátort a televíziókat felügyelő Ofcom, amiért a koronavírusról azt állította, hogy azt az 5G-s adótornyok terjesztik.

Ráki Tamás ugyancsak január 3-i, a cikk elején idézett prédikációjában 2 óra 30 perctől már arról beszél, Bill Gates gonosz vírustervét ez a nigériai imacsoport akadályozta meg végül, pedig az eredetileg létezett. Tehát valamiféle, szoros kapcsolat azért Oyakhilome gyülekezetével és elég szélsőséges elveikkel is fennáll az Újszövetség részéről. Utóbbi helyen Ráki feleségével hat éve látogatást is tett Rony Cháves „apostolnál” is, aki Costa Ricában nemcsak Chris pásztorhoz hasonló, szép nagy gyülekezetet vezet, de 2018 óta keményen beleállt a helyi belpolitikába is. Olyannyira, hogy addigra az ország jobboldali ellenzéke már a neoprotestáns híveire alapozta kampányát.

A közép-amerikai országban ugyanis három éve az egyik fő téma a választás előtt az volt, fent kell-e tartani a helyi legfelsőbb bíróság azonos neműek házasodását engedélyező döntését, vagy ne alkalmazzák azt. A választást végül az ezt támogató baloldal jelöltje, Carlos Alvarado fölényesen megnyerte. De a Cháves teljes támogatásával és áldásával induló ellenfele, a helyi karizmatikus instentiszteleteken énekesként fellépő Fabricio Alvarado eddigre már elég erős és népes politikai tábort épített ki, szinte kizárólag a melegek házasságának és az abortusznak az ellenzése és Cháves „apostol” igehirdetése, jövendölései köré. Az észak-amerikai eredetű karizmatikus egyház pedig természetesen Trump elnököt és az USA republikánusait is kifejezett tisztelettel szereti.

RONY CHÁVES COSTA RICAI „APOSTOL” TELEVÍZIÓS IDEHIRDETÉSEIT TÖMEGEK KÖVETIK A KÖZÉP-AMERIKAI ORSZÁGBAN. / FOTÓ: KÉPERNYŐKÉP, PULSOCR.COM

Hálát adok azért, uram hogy van neki már veled kapcsolata!”

Ilyen előtanulmányok és előzmények után azután már végképp kíváncsi voltam arra, mit szól mindehhez Tamás pásztor, ezért telefonon kerestem fel, hogy megtudjam, milyen elvek szerint kérnek áldást országunk vezetőire, terveznek-e aktív politikai szerepet, és miért tiltott le ő számos, az elhíresült fohászról készült netes videót és remixet, valamint prédikációkat is.

Ráki a zajos internetes sikerre való reakcióként egyik friss tanításában már megpróbált választ adni erre a kérdésre, amikor úgy fogalmazott,

azért imádkoznak rendszeresen politikusokért, vezetőkért, polgármesterekért is, „mert Isten szereti őket”.

Szerinte pedig minden Isten által kedvelt vezetőért imádkozni kell párthovatartozásre, bőrszínre való tekintet nélkül, ilyen egyszerű okból.

Ezek után főleg annyit szerettem volna Tamás pásztortól megkérdezni, azt jelenti-e ez, hogy rendszeresen mint politikusért és polgármesterért imádkoznak-e ezekért az emberekért, vagy vannak kiválasztottak, akiket Isten szeret és a többieket meg nem, és akkor csak előbbiek érdemlik meg a fohászt és közbenjárást, és hogy ez mi alapján dől vajon el?

Ráki Tamás előbb, április 19-én beleegyezett abba, hogy beszél velem. Amikor azonban április 20-án, kora délután visszahívtam, már arra hivatkozott, a közösséggel megtárgyalták a lehetőséget, és inkább nem nyilatkoznának, sőt, hozzátette,

van nekik „baráti médiájuk” is, ha valamit közölni kívánnak, ott majd megteszik.

Arról sajnos már hiába érdeklődtem, melyik ez a baráti média, és hol lehetne olvasni mindezt, mert hamar letette a kagylót, arra kérve, legfeljebb csak írásban keressem további kérdésekkel. Ezt mindenesetre megtettük, és ha lesz reakció, arról is be fogunk számolni.

NYITÓKÉP: „Tamás pásztor”, azaz Ráki Tamás igét hirdet / Fotó: Újszövetség Gyülekezet, Miskolc, Facebook

Tóth Csaba Tibor
Tóth Csaba Tibor az Azonnali korábbi újságírója

Történészdiplomával rendelkezik, de 2013 óta főleg blogol, 2015 óta pedig újságcikkeket is ír. Sokszor Európáról és a Közel-Keletről. Az Izrael-párti sajtó kedvenc magyar firkásza. Eléggé baloldali.
Facebook
Twitter

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek