A kis üzletekben jelenleg még nem érezni a nyitás szelét, ugyanakkor reménykednek – ha már másba nem tudnak kapaszkodni. Helyszíni riport Kecskemétről: hogyan látják a helyi üzlettulajdonosok és az alkalmazottak a valamiért nyitásnak nevezett kormányzati intézkedéseket?
Április 7-én, szerdán új járványügyi szabályozás lépett érvénybe Magyarországon, miután már 2,5 millió ember kapta meg legalább az első oltását. Orbán Viktor még március 19-én jelölte ki ezt a célt, és ugyan kommunikációban nyitásként említik az új szabályokat, Gulyás Gergely már az április 8-i kormányinfón arról beszélt, hogy
Április 7-én ugyanis nemcsak a március 8-i zárás előtti szabályozás előtt tértünk vissza, hanem új szabályok is léptek érvénybe: a kijárási tilalom este 8 óra helyett este 10 órától kezdődik; az üzletek 19 óra helyett 21:30-ig lehetnek nyitva, ugyanakkor bevezették a boltokban a négyzetméteralapú szabályokat, egy vásárlóra legalább tíz négyzetméter kell, hogy jusson.
Így egy hónap kényszerpihenő után sok üzlet reggelente újra felhúzhatja a redőnyt, és fogadhat vásárlókat: a fodrászok, a kozmetikusok és más szolgáltatók, például a tetoválók; újfent vásárolhatunk virágot a virágüzletekben, és ha valaki nem bírta volna ki, akkor ismét bemehet a plázákba vagy a kisebb butikokba ruhát venni.
Sokakat így is váratlanul ért, hogy ismét kinyithatnak
„Egy fodrász ismerősöm írta ki a Facebookjára, hogy ismét fogad vendégeket. Úgy kellett szólnom a főnökömnek, hogy akkor jöjjek-e reggel dolgozni” – meséli nekünk egy kecskeméti fehérneműboltban dolgozó nő, akit meglepett, hogy ismét kinyithatnak, bár mint mondta: ennek nagyon is örül. „Meguntam már otthon a házinéni szerepet, jobb azért eljönni dolgozni – még akkor is, ha forgalmam az láthatólag nincs” – panaszolja, majd elmondja, hogy
A fehérnemű-üzletben dolgozó nő megérzi a pénztárcáján a koronavírus-járvány miatti zárásokat, és idén valószínűleg nem fog nyaralni menni, de örül, hogy ismét dolgozhat. Ugyanakkor a jelenlegi helyzet szerinte „vicc”, bár ezt nem a járványról, hanem inkább annak a kezeléséről, illetve a társadalom járványra adott reakciójáról gondolja:
– Jön a június, úgy lesz majd, mintha semmi nem lenne. Ugyanúgy mehetsz ide, mehetsz oda, szerintem a maszkot se kell majd hordani, aztán októberben jön a negyedik hullám.
– De addigra valószínű, már be fognak oltani elegendő embert – vetettem közbe.
– Az a baj, hogy mindig ki fognak valamit találni. Ezzel már együtt fogunk élni – véli, miközben elpanaszolja, hogy mentálisan is megviseli a járványidőszak, mert nem igazán tud előre tervezni.
Ugyanakkor szerinte a járvány komoly: „nekem van ismerősöm a megyei kórházban, és ő mondta, hogy tényleg nagy a gáz. Kecskeméten négy szinten csak covidbetegeket látnak el.” És ő még a szerencsésebbek közé tartozik.
Egy virágüzlet-tulajdonos arról beszélt, hogy szerinte a járvány nagyon betett a vállalkozásának, de szerinte a járványkezelés sincs teljesen átgondolva, amivel nagyon rossz helyzetbe hozta a kormány a kisvállalkozásokat.
– adta meg a beszélgetés alaphangulatát már az első mondatával a nő.
„Márciusban egyik napról a másikra be kellett zárnom. Az évben hét olyan nap van, amivel megtermelem a bevételem nagy részét, hogy az év 12 hónapjában nyitva maradhassak” – mondta, majd az ujján számolva végigvette, hogy ez a hét alkalom a Valentin-nap mellett a nőnap, az anyák napja, a ballagások, egy-két nagyobb névnap, a halottak napja, meg az advent.
Ebből négy és fél kiesett nekik, „hiszen ballagások nem lesznek, de a nagy esküvők is elmaradnak. Tavaly kiesett a mindenszentek, mert előtte azt mondták, hogy a halottjaink meg fogják bocsátani, ha idén nem megyünk ki a temetőbe. Adventi koszorút pedig mindenki otthon barkácsolt, mert Facebookon mindenki arra buzdított.”
A feledik alkalom szerinte az anyák napja volt: „Egyik napról a másikra kellett bezárni, de nekünk minden héten előre le kell adni a rendelést. Nagyon sok virág egyszerűen tönkrement, mert nem tudtuk eladni. Egy virágot nem lehet egy hónapig az üzletben tartani” – panaszolja. Kormányzati segítséget nem sokat kap.
– fakadt ki, majd továbbfűzve gondolatát, elmeséli, hogy milyen nehéz helyzetbe hozza az üzletüket, hogy a nagyobb áruházak és a multik is árulnak virágot, ez ugyanis sokat ront az üzletén. Szerinte a kormány a kisvállalkozások helyett a multinacionális vállalatokat támogatja:
Elmondása szerint hiába jelezték a döntéshozóknak, hogy legalább elvitelre adhassanak virágot, hogy a már megrendelt árujukat eladhassák, ezt nem tették lehetővé, így be kellett zárniuk. Ugyan ezzel nem értett egyet, de szerinte nem a járványkezelés, hanem a járvány hibája, hogy ennyire visszaesett a forgalom: „Most mindenki spórol, és az emberek is mást tartanak fontosabbnak.”
Van, aki a zárást, van, aki a nyitást nem érti
Sem a virágüzletben, sem a fehérnemű-üzletben nem teljesen elégedettek a járványkezeléssel. Abban mindketten egyetértenek, hogy a lezárásoknak nem sok értelme volt:
Szerintük nem a kisebb üzletekben terjedt a vírus, hanem a tömegközlekedési eszközökön, illetve a zsúfolt plázákban, üzletekben. „Az üzletterünkbe egyszerre öt vásárló jöhet be, de ennyien eleve nem szoktak egyszerre bent lenni.”
Nem mindenki így látja a helyzetet. Annak ellenére, hogy az üzlet még nekik sem indult be, egy ruházati boltot vezető nő elmondta, hogy örült, hogy kinyithat, de szerinte
„De próbálom mindenben a pozitívumot keresni, és remélem, nem okoz nagy gondot a nyitás” – majd hozzátette, hogy szerinte ahogy a mostani nyitás, az egész járványkezelés sem túl átgondolt. Ő még azt is bevállalta volna, ha 2-3 további hétig még minden üzlet és mindenki bezár, ha ez azzal járna, hogy a járvány utána szinte teljesen eltűnne.
Azonban szerinte a nyitás mellett probléma az is, hogy az emberekhez nem jut el elég információ. „Nekem egy orvos kellene, aki valóban azt mondja, hogy ezt így meg úgy kell csinálni, de például a vakcinákról sem tudjuk, hogy melyik a jó” – kritizálta az operatív törzs napi sajtótájékoztatóit. A hiányos és ambivalens információközlés kapcsán példaként megemlítette azt is, hogy a járvány elején először az volt a hivatalos álláspont, hogy nem is kell maszkot hordani.
Eddig ez a belvárosi butik sem érezte meg nagyon a nyitás szelét, bár beszélgetésünk végén már egyszerre három vásárló is tartózkodott az üzletben. Ugyanakkor megtudtuk: ez még bőven elmarad a szokásos március végi, április eleji szezontól, hiszen ekkortájt már nagyon sokan készülnek a jó időre, és vásárolnak új ruhákat, azonban ez még elmarad a korábbi évi átlagoktól. „Valószínűleg az emberek most csak a legszükségesebbeket veszik meg, de reménykedem azért, hogy valamennyire visszatérünk a régi időkhöz.”
Míg a kis üzletek szenvednek, a szolgáltatóipar pörög
Míg a kis üzleteken jelenleg nem érezni, hogy tömegével ellepték volna a vásárlók, addig a szolgáltatóiparban már egészen más a helyzet a Petőfi Sándor által csak hírös városnak nevezett Kecskeméten. A belvárosban több fodrászüzlet is kinyitott, de csak a hatodikban sikerült találni olyan fodrászt, aki hajlandó volt pár kérdésre válaszolni. A többi helyen vagy épp dolgozott az összes fodrász, vagy eleve nem akartak nyilatkozni.
A női fodrász elmondta, hogy a márciusi lezárásokhoz képest nem változott a forgalom:
A lezárás szerinte nem volt észszerű: „Mint látja, itt is egy ember van. Még a kislánynak (akinek épp a haját vágta – szerk.) az anyukáját is el kellett küldenem, mert csak egy ember jöhet be az üzletembe” – magyarázza az új szabályokat, miközben a vendég haján végezte az utolsó simításokat. Mindezt az üzlet nyitott ajtajától jó két méteres távolságra hallgattam az utcáról.
„Szerintem az élelmiszerboltokat kellett volna korlátozni jobban, meg azokat a helyeket, ahol több ember megfordul. Egy olyan helyen, mint a műkörmös, egy fodrászat vagy egy kozmetika, ahol egyszerre csak egy emberrel tudnak foglalkozni és maszkban vagyunk, nem annyira terjed a vírus” – véli a fodrász, majd arra a kérdésemre, hogy szerinte meddig lehetnek nyitva, nevetve csak annyit mondott, hogy reméli, nem kell többet bezárnia. „Szerintem hülyeség, ha be kéne zárni, hogy ne tudjunk mi se mit enni, ne legyen bevételünk.”
De nemcsak a fodrászatok, a szoláriumok is örülnek a nyitásnak.
– ecseteli egy szoláriumban dolgozó huszonéves lány, aki elmondta, hogy a márciusi záráshoz képest nem változott a forgalom, ugyanannyian jönnek. Arra a kérdésemre, hogy időszerű volt-e a nyitás, udvariasan jelezte, hogy erről inkább nem beszélne, mert nem ért hozzá.
Míg a fodrászatok időpontjai megtelnek, a tetoválással egyelőre kivárnak az emberek. Egy belvárosi tetoválószalonba épp akkor kopogtattam be, amikor két vendéget is tetováltak.
Amint benyitottam, a tetováló elnézést kért a vendégétől, hogy fogadjon engem: „Ez az első nap, de telegetnek már az időpontok.” Közölte, ő nem lát a jövőbe, így csak jövő héten tudná megválaszolni, hogy mennyire nőtt meg az igény a tetoválásra a nyitás miatt. „A legtöbb ember nem is feltétlenül tudja, hogy kinyitottunk, így ez a hét abból fog állni, hogy »nyitva vagytok, jöhetek?«” Most ugyan még vannak náluk szabad időpontok, de szerinte már így is sokan érdeklődnek. Ugyanakkor ez még nem feltétlenül jelenti azt, hogy el is jönnek,
A nyitás ellenére olyan sokan nem sétáltak az utcán, a kecskeméti belvárost leginkább a biciklisek és a kutyasétáltatók lepték el, amikor épp jó volt az idő. Ugyanakkor arra mindenhol felhívták a figyelmem, hogy a szeszélyes időjárás miatt is kevesebb lehet a mostani forgalom.
A riportban megszólaló üzletek alkalmazottai kérték, hogy ne fotózzuk le őket, így a cikkben szereplő képek egyikén sem az ő üzleteik szerepelnek.
NYITÓKÉP: Egy vidám tábla jelzi, hogy kinyitott egy játékbolt. FOTÓK: Karóczkai Balázs / Azonnali
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.