Vér, pentagram, repperek: hét cipő, amiért márciusban megőrült a világ

Szerző: Ágoston Dániel
2021.03.29. 19:10

Évszázados hagyománya van a cipőmániának, ezt az úri huncutságot pedig csúcsára járatja az internet kapitalizmusa. A gyűjtői szenvedély azonban korántsem ostobaság – itt a hónap hét legizgalmasabb cipője!

Vér, pentagram, repperek: hét cipő, amiért márciusban megőrült a világ

Tény és való, hogy legalábbis visszás a sneakerek körül kialakult felhajtás és az erre a felhajtásra épülő ultrakapitlaista piac (vagy az ultrakapitalista piacra épülő felhajtás, ha úgy tetszik). Az azonban elvitathatatlan, hogy a cipők amellett, hogy komoly önkifejezési eszközök, képzőművészeti alkotások is, amelyeknek eleve igen borsos az áruk – pláne, ha a gyártók és a velük kollaboráló sztárok tudatosan fel is verik azokat.

A jelenségről egyébként az Azonnali legutóbbi podcastjáben a Footshop brand managerével, Bornemissza Márkkal beszélgettünk – most azonban sorra vesszük a hónap hét legmenőbb lépőjét, amik bár szörnyen drágák, ezzel együtt szörnyen menők is.

1. Sátán lábán járván 

+ Ár: kb. 300.000 forint

+ Furafaktor: 10/6

Ide vedd fel: sátánista hiphop szeánszra, vasárnapi misére, családi ebédhez.

FOTÓ: PASTOR MARK BURNS / TWITTER

Kezdjük rögtön a legbizarrabbal, a marketingsátánista queer rapper (bár ki vagyok én, hogy ezt megmondjam, lehet, hogy tényleg real sátánista), Lil Nas X egyébként kétségtelenül király kollabjával,

amelyben emberi vér található, és amelyből stílszerűen csak 666 darabot gyártat

az MSCHF nevű kollektívával karöltve. 

A modell egy piros hímzéssel ellátott, full fekete Nike Air Max '97, aminek a légpárnájába 66 ml vörös tinta került, amihez minden cipőnél egy csepp emberi vért adtak hozzá. A cipő nyelvénél egy aranyszínű pentragram található, az orránál pedig az áll, hogy Lukács 10:18, amely passzus a Bibliában úgy szól: „Láttam a sátánt: mint a villám, úgy bukott le az égből.”

Persze a Nike rögtön kiadott egy közleményt, amelyben közölték, hogy semmilyen kapcsolatuk nincs Lil Nas X-szel, vagy az MSCHF-fel, és nem is támogatják a cipőt. A cipő március 29-től megvásárolható.

2. Pentagram, pentagramok mindenütt

Ár: kb. 127 000 forint

Furafaktor: 10/3

Ide vedd fel: technobuli, metálkoncert.

FOTÓ: DR. MARTENS / TWITTER

A Doc Martens aligha szorul bemutatásra. A cég most a jelenkor egyik legmeghatározóbb és legcsodálatosabb divattervezőjével, Rick Owensszel fogott össze. Jelen sorok szerzője mindkét szereplő iránt szélsőségesen elfogult, ugyanis gyerekkorom óta viselek Martens-bakancsokat, Rick Owenst pedig akkora zseninek találom, amilyet Yves-Saint Laurent óta nem hordott hátán ez a glóbusz. Így aztán, mikor megtudtam, hogy kollaboráció készül, már a gondolattól is szűkölni kezdtem.

Be kell azonban vallanom, hogy a kollaboráció eredményétől személy szerint nem vagyok elájulva, kifejezetten lusta munkának érzem Owens részéről, aki egész

egyszerűen fogott egy sztenderd nyolcsoros Martenst, és rátett egy pentagramfűzést

– pont olyat, amit a Monclairrel közös kollaborációjára, illetve, amit eredetileg a saját, 2017-es kollekciójában is használt. Egyébként több beszámoló tanúsága szerint gyári hibás a széria, mivel úgy jön ki a nyelve, mintha perforálva lenne. Ki tudja, lehet, hogy 350 eurót így is van akinek simán megér!

3. Tessék, az olcsó Yeezy-t Kanye Westtől!

+  Ár: kb. 70 000 forint

+  Furafaktor: 10/3

 Ide vedd fel: tulajdonképpen akárhova, ahová nem kell iszonyúan kirittyentened magad.

FOTÓ: FINISH LINE / TWITTER

Ha van emblematikus alakja a sneakerek körüli hisztériának, akkor az egyértelműen Kanye West, aki március 15-én adta ki a viszonylag megfizethető árú YEEZY 380 „Covellite” becenevű cipőt, ami potom 195 euróért elvihető tetszés szerint. A lépő hozza a megszokott Kanye-féle stílusjegyeket.

4. Adidas by Pharell Williams

+ Ár: kb. 67.500 HUF

Furafaktor: 10/2

Ide vedd fel: étterembe, haveri összejövetelre, meg kb. bárhova.

A rapperek, mint tudjuk, nagyon élik a cipőbizniszt, Pharrell Williams együttműködése az Adidasszal pedig már szintén jól ismert és közkedvelt. Pharrell dizájnjai amúgy jellemzően tele vannak színekkel, ebben az esetben viszont egy-egy tiszta fekete darabról beszélhetünk, amelyek valószínűleg hamar készlethiányba fordulnak majd.

5. Adidas Y-3 Sukui II

Ár: még nem tudni

Furafaktor: 10/5

+ Ide vedd fel: fashion show, esküvő, temetés.

FOTÓ: NICE KICKS / TWITTER

Szintén kedvenc tervezőim közé tartozik Yohji Yamamoto, aki régóta működik együtt az Adidasszal az Y-3 márkában. Arról, hogy ennek égisze alatt milyen csodák születtek, érdemes alaposabban is utánanéznie annak, aki eddig nem tette meg, viszont itt a legújabb eredmény, amelyről még mindig csak annyit tudni, hogy márciusban jelenik meg, és még mindig nem tudni, hogy mennyiért. A naptárt nézve azonban valószínű, hogy perceken belül fog megjelenni, mégpedig rohadt drágán.

6. A Király is cipőt szignóz

+ Ár: Még nem ismert.

Furafaktor: 10/3

Ide vedd fel: fashion show, esküvő, temetés.

FOTÓ: SAINT / TWITTER

A legelső olyan sportcipők, amiket már nem csupán funkciójuk végett készítettek, hanem hogy utcán is hordhatók legyen, Michael Jordan nevéhez fűződnek. Bár én nem vagyok nagy kosaras, azt tudom, hogy

ha van nagyobb király Jordannél, akkor az LeBron James, akinek az új Nike LeBron 8 „HWC” címmel ellátott lépőjére úgy várnak a rajongók, mint a messiásra

– viszont még mindig csak annyit tudni róla, hogy az év elején jelenik meg, és senkinek lövése sincs róla, hogy mennyibe fog kerülni.

7. Klasszikus újratöltve

Ár: 130 EUR / kb. 47.000 HUF

 Furafaktor: 10/1

 Ide vedd fel: bárhova.

FOTÓ: MODERN NOTORIETY / TWITTER

A végére pedig itt egy klasszikus, ami a Converse és a Virgil Ablot nevéhez köthető Off-White közös munkája. Virgil Ablot-ra kissé rájár most a rúd, mármint reputáció tekintetében, ugyanis nemrégiben olyat mondott, hogy a streatwear már nem menő. Ez nyilvánvalóan hülyeség,

az érzékeny lelkű, luxuscuccokban szaladgáló utcagyerekek pedig ezt zokon is vették, úgyhogy Ablot kénytelen volt tüntetőleg gördeszkára pattanni.

Hogy a rehabilitáció mennyire lesz sikeres, azt nem tudom, mindenesetre az Off-White x Converse Chuck 70 „Stripe” 130 euróért nemcsak jutányos, de jól is néz ki, szóval tán érdemes lesz belőle beszerezni egyet a nyárra azoknak, akik szeretik a világos színeket.

NYITÓKÉP: Twitter / Azonnali montázs

Ágoston Dániel
Ágoston Dániel az Azonnali újságírója

Podcast, techno, divat, publicisztika.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek