Gyors lesz a visszatérés, ha a szórakozóhelyek újból kinyithatnak majd

Szerző: Ágoston Dániel
2021.03.22. 14:05

Jó ideje hot topic a hazai könnyűzenei életben a Dürer Kert sorsa, amely nemrég végleg bezárta kapuit az Ajtósi Dürer soron. A klub csapata nem adta fel, a folytatást a zárással együtt jelentették be – az azonban továbbra is kérdéses, hová költöznek. Horváth Máté, a Dürer Kert koncertszervezője az Azonnalinak olyan részleteket is elárult az új Dürerről, amelyekről eddig sehol nem lehetett olvasni. Interjú!

Gyors lesz a visszatérés, ha a szórakozóhelyek újból kinyithatnak majd

Inkább meghallgatnád az interjút? Irány a podcastunk!

Rögtön egy disclaimerrel kezdeném az interjút: évek óta vagyunk kollégák, de most úgy teszek, mint a kíváncsi újságíró. Amióta a Dürer bezárt, a csapat is valamelyest szétszéledt. Mi a helyzet most, mivel foglalkoznak a többiek? 

Szétszéledtünk, valóban.

Nagyon sok ember van, aki parkolópályára került, mert egyszerűen nincsenek források, hogy fizetést adjunk nekik.

Ez gyakorlatilag mindenkire vonatkozik, nem csak a vendéglátós munkatársainkra. Emellett pedig rengeteg dolgunk van: akik megmaradtak, azok leginkább leltárral foglalkoznak, illetve az épülő új helynek az ügyeit intézzük, egy csomó új funkcióban kell kipróbálnunk magunkat. Nyilvánvaló, hogy aki karbantartással foglalkozott, az most is azzal foglalkozik, de készülünk a nyitásra.

A Dürer helyzete annyiban sajátos, hogy „kétszeresen is” zárva van: egyrészt a vírushelyzet miatt, másrészt pedig új tulajdonosa lett a klubnak otthont adó ingatlannak, így a klubnak mennie kellett az addigi helyéről. Min múlik, hogy egy szórakozóhely csődbe megy vagy képes megmaradni ebben a helyzetben?

Akiknek nincsenek tartalékai, azok nyilván nem tudják kihúzni ezt az időszakot. Jelenleg csak és kizárólag ezen múlik a dolog, hiszen támogatásokra nagyon nem számíthat senki. A teljes vendéglátó- és szórakoztatóipart nagyon rosszul érintette, ami történik. Emberileg és üzletileg is nagyon súlyos csapás.

A vendéglátásban legalább a kiszállítás révén van esélye életben maradni egy vállalkozásnak, a szórakoztatóiparban még csak ez sem adott. A klubok, nagyobb rendezvénycsarnokok és helyszínek esetében ezért

csak a tartalékokon múlik minden.

Az, hogy ki fog tudni kijönni ebből a helyzetből, rengeteg tényezőn múlik, a közönség összetételétől egészen a programokig.

Elég valószínű, hogy többlépcsős nyitással kell majd számolnunk. Szinte biztos, hogy

nem egyik napról a másikra fogunk kinyitni, és egyből stadionkoncerteket csinálni,

hanem százalékos, maszkos, tesztes lépésekben fogunk haladni először. Fontos kérdés, hogy azoknak a helyeknek, amiknek nincs terasza vagy szabadtéri színpada, kell-e várniuk a nyitással mondjuk őszig, folyamatosan égetve a pénzt: a bérleti díjat, a minimális személyzetet fizetését, a plusz adókat.

Szerinted a közönséget nem fogja elborzasztani az új világ, ahol például csak oltásigazolvánnyal lehet majd bemenni koncertekre?

Látjuk, hogy világszinten milyen megosztott a közönség a maszkkal, magával az oltás ideájával kapcsolatban. Biztos vagyok benne, hogy

egy csomó ember úgy fogja érezni, megkülönböztetés az oltásigazolvány. Azt viszont látnunk kell, hogy más út nagyon nincsen.

Vagy ez van, vagy az, hogy újra és újra visszakerülünk egy a járványhullámba, ahol néha lemennek az esetszámok – ekkor elindul egy óvatos nyitás – majd amikor visszaugranak a számok, ismét lezárások jönnek. Ez tarthatatlan.

Lesz a közönségnek olyan része, akik jobban fognak félni, lesznek helyek, amiknek az adottságai miatt nehezebb lesz az újra nyitás. Viszont hihetetlen vágy bujkál az emberekben arra, hogy újra mehessenek bulizni. És nem csak koncertre: egyszerűen arra, hogy kimenjenek, igyanak, egyenek valamit. Rengeteg olyan dolog, ami manapság őrültségnek vagy lehetetlennek tűnik egy év távlatából, tökre hiányzik az embereknek – és szerintem

ez gyors visszatérést fog jelenteni, amint újra kinyithatnak a helyek.

Ami kérdőjel számomra, az inkább a gazdaság állapota, a jegyvásárlók anyagi helyzete. Rengeteg ember elvesztette az állását. Érdekes módon azonban több felmérés is született arról, hogy bizonyos korcsportoknak és rétegeknek több pénze van most, mint korábban volt – amit elköltöttek volna 2020-ban nyaralásra vagy koncertekre, azt nem költötték el, nem tudták mire elkölteni. Viszont sokan az azonnali állásvesztés és a kiszámíthatatlan gazdasági helyzet miatt nem biztos, hogy egy ideig hozzá tudnak majd jutni a kultúrához.

HORVÁTH MÁTÉ MACSKÁVAL. FOTÓ: SINCOJIM

Számítasz arra, hogy ha jön a nyitás, hatalmas rendezvénydömping lesz majd? 

Igen. Kicsit rosszabbul is járunk mindannyian, akik külföldi előadók behozatalával foglalkozunk, hiszen a nyitás pillanatában az emberek szórakozási vágyának hatására el fognak indulni a bulik,

csomó hazai előadó fog hirtelen rengeteg koncertet adni.

A koncertek számát növelheti majd az is, ha a lépcsőzetes nyitás miatt csak limitált kapacitásokkal lehet majd először szervezni. Budapesten például 500 fővel le lehet majd nyomni egy bulit egy héten kétszer-háromszor is, hiszen a közönség ezekből az eseményekből sokkal többet is fel tudna venni.

Viszont akik külföldi előadókkal foglalkoznak Magyarországon, azoknak ki kell várni addig, amíg nagyobb tömeget is össze lehet engedni egy helyszínre.

Már 2021 végéről is kezdenek elvándorolni a lekötött nemzetközi előadók koncertjei 2022 elejére,

sőt, annak végére. Nem azért, mert nem akarnak Magyarországra jönni, hanem mert effektíve teljes 40 napos turnék nem fognak elindulni idén. Én azt is el tudom képzelni, hogy mire ezek a koncertek létrejönnek, már nem is biztos, hogy életben lesznek a járványügyi korlátozások.

Említetted, hogy azok a helyek fognak leginkább megmaradni, akiknek van szabadtéri kapacitás. A Dürer esetében ez emblematikus tényező volt, de hol lesz az új Dürer? A hírek úgy szólnak, hogy Budán.

Ennél pontosabbat továbbra sem tudok elmondani erről,

március 31-ig be fogjuk jelenteni a pontos helyszínt.

Nem lőném le előtte a hírt. 

A RÉGI DÜRER BEJÁRATA AZ AJTÓSI DÜRER SORON. FOTÓ: FB / BANDS THROUGH THE LENS

Beszéljünk akkor arról, milyen lesz az új helyszín. Miben lesz más, mint az Ajtósin volt? Az eredeti egy emblematikus és jellegzetes hely volt.

Ez így van. Azt a szellemiséget, amit mi, ott dolgozók, tulajdonosok, illetve a közönség szeretett a Dürer Kertben, az új helyen is prezentálni fogjuk. Sok „lomot” hoztunk el a Dürerből azért, hogy az új helyen beleépüljenek majd az ottani díszek, kiegészítők a falakba, a padlóba, mindenbe. Egy helyet a szellemisége határoz meg. Ha az ember ott sétálgat majd az új helyszínen, és meglátja azt a fél biciklit, ami kilógott a falból az Ajtósin is, az egy nagyon fontos kapaszkodópont lesz a gyökereinkhez.

Az egyik legfájóbb pont a számunkra, hogy újra kéttermessé fogunk válni, az új helyen nem fogunk tudni egy igazán kis termet elhelyezni, ami az Ajtósin volt a Dürer legelső, eredeti koncertterme. Szerintem az tragédia Budapest számára, hogy eltűnik egy ilyen 100-150 fő körüli terem.

Ilyen kisteremből még kettő van Budapesten, és kellene még vagy hat másik, ezek nélkül nem tud a könnyűzene szövete normálisan alakulni.

Úgyhogy két termünk lesz: egy körülbelül 350 főt befogadni képes terem, illetve az előző nagytermünknél egy jelentősen nagyobb. Lesz kert, de nem akarunk kerti koncerthelyszínné válni. A kertet olyannak szeretnénk, mint amilyen volt: ha biciklivel, gyerekkel, kutyával megérkezik valaki, besétál, leül, rendel, a gyereke elmegy a játszótérre, a kutya rohangál, és mindenki kellemesen eltölti nálunk az idejét.

Mikorra fogtok kinyitni? Ahogy lehet, rögtön nyit majd az új Dürer?

Ha mondjuk májusban kinyithatnak a vendéglátóhelyek teraszai, akkor mi is ki fogunk tudni nyitni, mint kerthelyiség – de a koncerttermekkel nem sietünk.

Nem érezzük azt, hogy a következő hónapokban nagy tömeg tudna majd koncertre menni. Inkább arra törekszünk, hogy amikor nyitunk, akkor teljes erővel nyithassunk.

A Dürer Kert mellett a New Beat főszervezője is vagy, te hoztad anno Magyarországra Marilyn Mansont is. Mansont most szexuális zaklatással, erőszakkal vádolják. Mi történik ilyen esetben, ha épp szervezés alatt van az előadó fellépése?

Egyszerű és jól felfogott érdekről van szó. Amíg nem bizonyosodik be, mi is történt valójában (és ez nem csak Manson ügyére igaz), senki nem akar tovább folytatni projekteket az adott személlyel, miközben zajlik ellene egy eljárás. Ha a végén valóban az derül ki, hogy méltatlanul viselkedett a vádlóival szemben, akkor valószínűleg ő lemegy a lefolyón, a kiadók és társaik pedig érthető módon nem fognak ott állni mellette. Viszont ha kiderül, hogy ezek nem voltak valós állítások, akkor simán lehet hogy újra vissza tud térni dolgozni.

Egy ilyen helyzetben viszont hajlamosak vagyunk elfelejtkezni arról, hogy aki az adott esetben dobja ezt a művészt, vagy bármilyen celebet, az miért teszi ezt.

Amennyiben igazak a vádak, senki nem akar ott állni mellette, hiszen úgy tűnhet, hogy jóváhagytad ezt a viselkedést.

Közelről találkozol nagy sztárokkal, mik voltak a legfurcsább sztorik?

Az egyik kulcsa annak, hogy valaki ebben a szakmában tartósan meg tud maradni az, hogy nem próbál meg állandóan jóban lenni az előadókkal, nem tereget ki információkat. Őszintén bevallom, én

nem nagyon szoktam az előadókkal spanolni.

A legtöbb olyan előadó, mint Iggy Pop vagy Manson egyáltalán nem vágynak arra, hogy valaki kéretlenül odamenjen hozzájuk barátkozni. Ezek az emberek sokszor 40 napja egy buszban ülnek, a tökük tele van – egyáltalán nem biztos, hogy arra van szükségük, hogy még egy ember megkérdezze tőlük, mizu a turnén. 

Disclaimer: a cikk szerzője, illetve a podcast készítője a Dürer Kert volt munkatársa

NYITÓKÉP: Horváth Máté / Sincojim

Ágoston Dániel
Ágoston Dániel az Azonnali újságírója

Podcast, techno, divat, publicisztika.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek