Szerző:
Tóth Csaba Tibor
Egy határozatlan idejű sztrájk megszervezése és lebonyolítása jelenleg Magyarországon rettenetesen nehéz, embert próbáló feladat. De éppen ezért fontos, hogy a munkások még sztrájksegélyre is számíthatnak szorongatott helyzetükben.
Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!
Hétfőn lett nyilvános a hír, hogy a Makón több évtizede, százaknak munkát adó Contitech gyár dolgozóinak most lett elege az egyéves járványhelyzet köpönyege alatt alájuk csempészett igazságtalanságokból. A Magyarország legfontosabb autógyárainak dolgozó gumigyár vezetősége ugyanis élni próbált az új, kétéves munkaidőkeret adta lehetőségekkel, ezért tavaly nyáron úgy döntöttek, egyoldalúan felmondják az addig köztük és a szakszervezetbe tömörült dolgozóik között fennálló kollektív szerződést.
Nemcsak arról van szó, hogy – természetesen – a gyárba a járványhelyzet és korlátozások ellenére továbbra is ugyanúgy be kellett járni, a menedzsment ekkor ezt azért tette, mert iszonyatos mértékű túlmunkát tervezett be számukra.
Szerencsére – sok más, hasonló munkahellyel ellentétben – jól szervezettek voltak, és ugyan végigjárták a kibelezett magyar Munka törvénykönyvében a lényegi sztrájk elé gördített összes akadályt, és jelezték, komoly következményei lesznek a dolognak.
avagy szembe kell néznie az egyezkedés elmaradásának következményeivel, mint történt az a Dunaferrnél a vasasokkal.
Sőt. Makón a hódmezővásárhelyi „sajnálatos eseményeket” követően 2018 óta Lázár János az úr.
Mégis sikerült februárban először kisebb, majd 24 órás sztrájkot szervezni, utóbbiban már az összes dolgozó kétharmada – a sztrájkolni legálisan nem tudó, munkaerőkölcsönzős alkalmazottakon kívül mindenki – részt vett.
A múlt hét csütörtöki akció már szokatlanul határozott és kemény volt, a főnökök azonban nem egyezkedtek. Az első, nyolc órás sztrájkakció után viszont megpróbáltak Észak-Koreát játszani, hátha bejön: a belső hírek szerint kedden még a sztrájkolókat kötelezték arra, hogy a vezetőségnek előzetesen adják le a nevüket, majd elkezdték terjeszteni, hogy esetleg még a TB fizetését is felfüggesztik a túldolgoztatott, jogaiktól megfosztott dolgozóknak.
Innen csütörtökre eljutottunk addig, hogy a makói Fidesz elnöke, Czirbus Gábor sajtótájékoztatón, meglepetésszerűen követelni kezdte, hogy a Continental, amely milliárdos támogatásokat húzott be a NER-től, végre kezdje el tisztelni a dolgozóit, és szüntesse meg az áldatlan állapotokat.
Ugyan 2018 vége óta is mindig, mindenféle ellenzéki és szakszervezeti vezetői körökből megfogalmazta az „álljon le az ország!” jelszavát a Fidesz-KDNP tisztán szélsőjobboldali, munkásellenes intézkedései nyomán, arról nagyon kevés szó esik a magyar nyilvánosságban, hogy a visszavágott munkajogok, sztrájkjog és állandósodott pénztelenség a civil szerveződések körül ezt a feladatot nagyon bonyolulttá teszi.
Egyrészt meg kell fizetni és meglehetősen kemény munkával meg kell védeni egy alapszervezet tagjait és titkárait a durva retorzióktól, és ez a szakszervezeteknek önhibájukon kívül nem sikerül. Gondolhatunk itt a 2019-2020-as, hosszú és rémisztő történetre az esztergomi Suzuki-gyárból. Miközben a győri Audi elég erős volt ahhoz, hogy ott már a munkásokkal érdemben ne szórakozzanak – tehát kiderült, hogy mindez még ma is elérhető az országban –, aközben az ott Vasas-alapszervet alapító dolgozót egyszerűen kitiltották a gyárból, és a szakszervezeti alapszervet sem ismerték el. A Suzuki ezzel külföldi multicégként egyszerűen megszegte a magyar törvényeket, mégsem nézett szembe ennek a következményeivel.
Azután jött a Covid-járvány, a kegyetlen, kétéves munkaidőkeret, a dolgozói kompenzáció teljes elmaradása, és végül a Makón kialakult helyzet. Amiről azonban keveset beszélünk az az, hogy ezt az akciót az eddigiektől egyetlen fontos dolog különbözteti meg. Az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) – amely a győri autógyári munkásokat képviseli – ugyanis múlt szerdán összesen egymillió forint sztrájksegélyt adott a Continental szakszervezeteinek. Ehhez később hozzájött a Continental ugyancsak jól szervezett szegedi telephelyi szakszervezetének, és a Veszprémi Kábelgyártó Vasas-alapszervezetének 500-500 ezer forintje. Ezzel lényegében a három szakszervezeti csoport nem tett mást, mint nagyban biztosította az anyagi feltételeit annak, hogy a dolgozók jogaik képviseletében keményen odacsapjanak a cégnek, és megmutassák: van egy bizonyos határ, és tőlük is lehet félni.
Sokan még a sztrájkot támogatók közül is persze húzták az orrukat: mit ért múlt héten a puszta, 24 órás leállás? Nos, erre a kérdésre a Continental-Contitech tudná a legütősebb választ adni. Radics Gábor, Gumiipari Szakszervezeti Szövetség elnöke például figyelmeztetett, miközben a dolgozók továbbra is csupán a kollektív szerződésben kharcolt állapot visszaállításáért sztrájkolnak, ami a nyilvános cégmérlegadatok alapján az éves bértömeg 0,5 százaléka, a sztrájk minden számítás szerint már eddig is ennél nagyobb kiesést okozott a cégnek, már a 24 órás fázisban is.
Hiszen 2019 Győrben már megmutatta: egy komoly autógyári leállás nemcsak sikereket tud elérni, hanem a NER alaplogikáját veri szét: német és magyar munkások az itthon milliárdokkal kitömött, a Volkswagen-csoporthoz tartozó Audit körülbelül két hét alatt kényszerítették térdre, miután a győri sztrájk alatt leállt az ingolstadti gyár is. És innen már látszik: szép dolog a tüntetés, felszólalás és vonulás. De ha a hatalom anyagi bázisát képes megtámadni egy társadalmi csoport, akkor nemcsak sikerrel járhatnak, hanem ami még ennél is fontosabb: erőt és hatalmat mutathatnak.
Ezt csak és kizárólag akkor lehet elérni, ha a szolidaritás fennmarad és a makói Contitech dolgozók kitartanak. Az mégh sok tényezőn (például Lázár Jánoson és a munkaerő-kölcsönzők elszántságán) is múlik, hogy ez itt és most sikerülhet-e.
Olvass még Tóth Csaba Tibortól az Azonnalin! Vitáznál? Írj!
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.