A járvány miatti korlátozások kicsinálták a Londont Párizzsal és Brüsszellel összekötő vasutat

Szerző: Petróczi Rafael
2021.02.22. 19:40

Európai parlamenti képviselők azt kérik: valahogy mentsék meg a járatokat üzemeltető céget.

A járvány miatti korlátozások kicsinálták a Londont Párizzsal és Brüsszellel összekötő vasutat

Ciarán Cuffe, a Zöldek frakciójában ülő európai parlamenti képviselő volt a szervezője annak a nyílt levélnek, amiben összesen 63 MEP kéri Jean-Baptiste Djebbari francia közlekedési minisztert, Grant Shapps brit közlekedésügyi minisztert, valamint Adina Vălean közlekedésügyekért felelős európai biztost, hogy mentsék meg az Eurostar vasúttársaságot.

Az Eurostar nagysebességű vasúti szolgáltatást biztosít London és Párizs, valamint London és Brüsszel között. Az Eurostart jelenleg az Eurostar International Limited nevű cég működtetésében áll, amiben tulajdonrésze van a francia és a belga nemzeti vasúttársaságnak, valamint más befektetőknek. A járataival nagyrészt a Csatorna-alagúton keresztül közlekedő Eurostar a koronavírus-válság miatt került szinte lehetetlen anyagi helyzetbe: január 19-én a francia nemzeti vasúttársaság vezetője arról nyilatkozott, hogy

az Eurostar helyzete kritikus, járatainak számát napi egyetlen oda- és visszaútra kellett csökkentenie,

a London és Párizs közötti járatok ülőhelyeinek pedig még így is csupán a tíz százalékát sikerül megtölteni utasokkal. A járvány miatti határzárakat eddig leghangosabban amúgy egy észt EP-képviselő bírálta.

Éppen ezért kérte az Eurostar még január végén, hogy mentsék ki, és kapjon állami mentőcsomagot – erről a francia és a brit közlekedésügyi miniszterek el is kezdtek tárgyalni, azonban megoldást egyelőre nem sikerült találni. Leginkább azon megy a vita, hogy pontosan ki lenne a felelős a kimentésért: a britek például azzal érvelnek, hogy ők a 40 százalékos részesedésüket az Eurostarban 2015-ben eladták, így az 55 százalékos részesedéssel rendelkező franciák feladata lenne a kimentés.

Az érdemi előrelépés hiánya miatt írtak a MEP-ek – leginkább a Zöldek képviselői, de az aláírók között vannak néppárti, szocialista, liberális pártcsaládba tartozó, illetve független képviselők, sőt, a brit felsőház, a Lordok Házának két képviselője is – nyílt levelet a fenti személyeknek.

Mint írják:

„A Csatorna-alagúton keresztüli vasúti közlekedés jövője a tét, ha nem találunk megoldást.”

A levélben gyors megoldásra szólítják fel az aláírók a brit és a francia felet, és hozzáteszik: sok repülőgép-társaság esetében volt már példa hasonló kimentésekre. Mint arról az Azonnalin írtunk is, a német állam például a Lufthansát mentette ki – cserébe 25 százalékos részesedésért –, az osztrák állam pedig a Lufthansa osztrák légitársaságát segítette ki a bajból. Az utóbbi részesedést ugyan nem kért, sok mást viszont igen.

NYITÓKÉP: Eurostar / Facebook

Petróczi Rafael
Petróczi Rafael az Azonnali korábbi újságírója

A Budapesti Corvinus Egyetemen végzett politológusként. Az Azonnali gyakornoka, majd belpolitikai újságírója volt 2017-2021 között.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek