A török hatóság már a saját szakállára törli a Twitter reklámjait

Szerző: Petróczi Rafael
2021.01.19. 10:27

Mindezt azért, mert a Twitter nem hajlandó alávetni magát a közösségi médiumokat megkérdőjelezhető módon szabályozó törvénynek. És a Twitter nincs ezzel egyedül.

A török hatóság már a saját szakállára törli a Twitter reklámjait

Már április óta – kormányzati felvetésre – időnként felmerülő téma volt a török közéletben, hogy meg kéne valahogy regulázni az „erkölcstelen” közösségi médiumokat, ahol a posztok alatt egyes felhasználók például a török AKP-vezette, Erdoğan-párti kormányzat embereit és hozzátartozóit gyalázzák vállalhatatlan stílusban.

Az új közösségi médiatörvény végül meg is született, ami előírja az érintett portálok számára, hogy jelöljenek ki egy, a török kormány nevében eljáró képviselőt,

aki moderátorként – vagy ha durvábban akarunk fogalmazni, cenzorként – felel azért, hogy a „káros kontenteket” mielőbb töröljék az oldalról.

Amennyiben egy médium nem hajlandó kinevezni ezt a képviselőt, vagy amennyiben figyelmen kívül hagyja annak utasításait, úgy az adott céget öt lépésben bünteti a törvény: először 1,27 millió euró (átszámolva mintegy 444,7 millió forint), másodjára már 3,8 millió euró (1,3 milliárd forint) értékű bírságot kell befizetni.

Ha a cég ezt követően sem működik együtt, úgy harmadik lépésben három hónapra letiltják az oldal reklámjait. Végül a negyedik lépésben az oldal sávszélességét felére, az ötödik lépésben pedig már mindössze tíz százalékra csökkentik.

Kedden a Twitter a harmadik szakaszba lépett, miután megtagadta a helyi képviselő kijelölését

– de hasonló szankcióval néz szembe a Twitter élő streaming-szolgáltatásáért felelős appja, a Periscope, valamint a képmegosztásban utazó Pinterest is. Az érintett cégek egyelőre nem kommentálták a döntést.

Mint azt Ömer Fatíh Sayan közlekedési miniszterhelyettes – ironikus módon – Twitter-oldalán közzétette: amennyiben a három közösségi médium nem engedelmeskedik a törvénynek, úgy érvényesíteni fogják a negyedik és az ötödik lépést is: áprilisban jöhet a sávszélesség 50, májusban pedig a 90 százalékos megvágása. Ahogy Sayan fogalmazott: „Elkötelezettek vagyunk, hogy megtegyünk mindent, ami szükséges a nemzetünk adatainak, magánéletének és jogainak védelmében. (…)

Soha nem fogjuk hagyni, hogy a digitális fasizmus és a szabályok figyelmen kívül hagyása uralkodjon el Törökországban!”

A médiatörvényt kritizálók viszont sokkal inkább Recep Tayyip Erdoğan török elnök hatalmi terjeszkedését látják a korlátozó lépésekben, aminek célja, hogy a tőle még független médiaplatformokat is ellenőrzése alá vonja.

Míg a Twitter, a Periscope és a Pinterest nem volt hajlandó eleget tenni Erdoğanéknak, addig a Facebook decemberben belement a helyi képviselő kinevezésébe, azzal a kikötéssel, hogy azonnal vissza is fogják hívni, ha azt tapasztalják, hogy képviselőjüket nyomás alá helyezik az oldal tartalmát illetően. A Google Alphabet tulajdonában álló YouTube is hasonlóképpen tett.

NYITÓKÉP: Recep Tayyip Erdoğan / Facebook

Petróczi Rafael
Petróczi Rafael az Azonnali korábbi újságírója

A Budapesti Corvinus Egyetemen végzett politológusként. Az Azonnali gyakornoka, majd belpolitikai újságírója volt 2017-2021 között.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek