A Nagy-Magyarország- és Facebook-árvák az új magyar közösségi oldal célközönsége

2020.12.13. 19:10

Néhány vállalkozó kedvű kalandornak elege lett a Facebook tiltásaiból, ezért új magyar közösségi oldalt hoztak létre. Az alapítók szerint szó nincs koppintásról, a Facebookkal való kísérteties hasonlóság csak a felhasználóbarátság miatt fontos. Azonnal beregisztráltunk rá, hogy kipróbáljuk.

A Nagy-Magyarország- és Facebook-árvák az új magyar közösségi oldal célközönsége

Hundub (HD) néven új közösségi oldal jelent meg a magyar interneten. Az Azonnalihoz eljuttatott közlemény szerint az új platform az egyre gyakoribb Facebook-tiltások miatt jött létre, és elsősorban a „politikai cenzúrát” akarják megszüntetni az induló közösségi oldalon. Ezért izgalommal vegyes kíváncsisággal regisztráltam gyorsan a Hundubra, és az ügyvezetővel is felvettem a kapcsolatot.

Bár az oldal még csak pár napja él, egyelőre úgy tűnik, nem egy horogkeresztes-sarlóskalapácsos-vöröscsillagos társaságba csöppentem. Azonban a kérdés továbbra is fennáll: miért gondolja valaki úgy, hogy versenyezni tud a világ egyik legnagyobb cégével egy olyan piacon, ahol pont a nemzetköziség a lényeg? Ráadásul úgy, hogy

a Hundub dizájnja teljesen egyértelműen a sokak által visszasírt régi Facebookra emlékeztet.

A HUNDUB FELHASZNÁLÓI FELÜLETE. A UX-DESIGNEREKNEK AZÉRT NEM LEHETETT OLYAN NEHÉZ DOLGUK.

Az iWiW és a myVIP nyomában

Szinte mindenki emlékszik arra az időszakra, amikor a magyar internetezés fénykorát az iWiW, a startlap.hu és a Freemail jelentette. Magyarországon az iWiW a kétezres évek végén élte virágkorát, hasonlóan a myVIP-hez. Ezek a közösségi oldalak először magyar célközönségnek indultak, aztán megpróbáltak a nemzetközi piacon is terjeszkedni, ez viszont nem jött össze nekik. Az iWiW 2014-ben lehúzta a rolót (a Partizán kiváló dokumentumfilmjét a magyar közösségi hálóról itt lehet megnézni), a myVIP-re viszont – legyetek erősek – még ma is be lehet jelentkezni.

Az erdélyi magyarok számára a közösségi hálót egykor a nemzetközi Hi5 jelentette. Ha kicsit késve is ugyan, de végül az iWiW is megjelent Erdélyben. Gyimesbükkben például úgy büszkélkedtünk „a magyarországi” ismerősökkel, hogy azt sem tudtuk róluk, pontosan kicsodák. Az iWiW – annak ellenére, hogy nagyrészt a középgeneráció és az idősek használták – a kétezres évek vége felé

az erdélyi magyarok között magát a „coolt” jelentette, azt, hogy tartozunk valahová.

Virtuális nemzetegyesítés, mondhatnánk. A fiataloknak is volt iWiW-fiókja, annak ellenére, hogy szinte semmire nem használták. Megnyugtató tudat volt, hogy „benne vagyunk a magyar vérkeringésben”. Ezért ébresztett bennem egyfajta furcsa nosztalgiát az a sajtóközlemény, ami pénteken az Azonnali postaládájában landolt. 

SAJÁT HUNBUD-PROFILOM, AMIT A CIKK KEDVÉÉRT HOZTAM LÉTRE. A HUNDOBON SZERENCSÉRE NEM KÖTELEZŐ VALÓS NÉVVEL REGISZTRÁLNI.

Mit kínál a Hundub?

A Hundub nemcsak külsőre, hanem a tevékenységi körök mentén is majdnem azonos a nemzetközi Facebookkal.

Saját, személyes profilod van rajta, a messengerén az ismerőseiddel tudsz beszélni, fotókat, videókat lehet felölteni. Hasonlóan megjelennek a csoportok, valamint az események is. Majdnem pontosan lemásolja a Facebook funkcióit, például gyűjtést is el lehet indítani valamilyen ügy mentén.

A FACEBOOKON BEZZEG NINCS NYEREMÉNYJÁTÉK!

A Hundub újdonságának számít a nyereményjáték. A leírás szerint közösségi cselekvéssel lehet pontokat gyűjteni (egy lájk például egy pont, egy komment két pont, egy poszt három pont, és így tovább), amely pontokkal aztán részt vehetsz a közösségi oldal nyereményjátékában.

Apró különbség a Facebookhoz képest, hogy a felhasználók „cikkeket” is tudnak gyártani, amely külön rovatban jelenik meg az oldalon. Vagyis az új közösségi oldal akár egyfajta blogplatformként is érvényesül(het)ne, ahol bárki bármiről megoszthatja a gondolatait, kevésbé Facebook-poszthoz hasonló, inkább blogposztszerű formában.

ITT PÉLDÁUL A HUNDUB EGYIK FELHASZNÁLÓJA A DECEMBER 10-ÉN MEGJELENT, MINDEN GAMER ÁLTAL ÉVEK ÓTA VÁRT JÁTÉKRÓL, A CYBERPUNK 2077-RŐL POSZTOLT.

Az oldalnak, hasonlóan a myVIP-hez társkereső funkciója is van, amelyet a személyi beállítások között lehet aktiválni, oly módon, hogy még a szexuális irányultságod is megadhatod (ez csak opcionális), hogy a közösségi oldal ennek alapján ajánljon hozzád közelálló csoportokat.

Célközönség: Nagy-Magyarország-rajongók és a Facebookról kitiltottak

Az Azonnali megkereste Pál Csabát, a Hundub ötletgazdáját és ügyvezetőjét is. Pál elmondása szerint a közösségi oldalt hárman hozták létre, a névválasztás pedig a Hungarian (Magyar) és a Dub (felirat) párosból hozták létre. És hogy miért hoz létre valaki közösségi oldalt, versenyre kelve a világ egyik legnagyobb cégével, a Facebookkal?

„Borzasztóan elegünk volt abból, hogy a Facebook csak úgy, ok nélkül törölt mindenkit.”

Pál elmondása szerint egy évig működtettek egy próba közösségi oldalt is, amelynek pozitív volt a fogadtatása, ezért is döntöttek a Hundub elindítása mellett. A korábbi magyar közösségi oldalak korlátait is vizsgálták, és azon is javítani kívántak.

A visszajelzésekből az jött vissza, hogy könnyen átállnának az emberek egy olyan felületre, amely hasonlít a Facebookhoz. Nem pont ugyanolyan, de hasonló.

A Hundub kitalálója még azt is elmondta, hogy a kék-fehér dizájn – habár hasonlít a régi Facebookéra – szerinte mégsem azonos, ezért attól sem tartanak, hogy a Facebook esetleg beperelné őket. A Hundub csapata a koronavírus-járvány során felbukkant kihívásokkal is szembe szeretne nézni. Pál szerint a „távoktatást is szeretnék fejleszteni”, ám erről többet nem volt hajlandó elárulni.

A HUNDUB REKLÁMOZZA A NYEREMÉNYJÁTÉKOT. JOBBOLDALT A KOMMENTRENDSZER LÁTHATÓ – ISMERŐS VALAHONNAN?

Mivel szóba kerültek a régebbi magyar közösségi oldalak, kíváncsiak voltunk az induló Hundub célközönségére is. Pál itt világosan fogalmazott:

„A régi Nagy-Magyarország a cél. A határon túl élőket is szeretnénk belevonni ebbe, hiszen ők is magyarok. Szeretnénk egy kicsit összefogni ezt a társaságot, amit annak idején az iWiW is megpróbált.”

Frissen induló vállalkozáshoz mérten az üzleti modelljük még nem teljesen alakult ki. Pál elmondta, hogy folyamatosan ötletelnek, ám azt leszögezte, hogy semmiképp nem szeretnék fizetőssé tenni a Hundubot. Ezért először a saját tőkéjükből működtetik az oldalt – ahogy mondta, „több évig még tudjuk működtetni a mi pénzünkből is” –, és csak utána térnének át a reklámokból történő finanszírozásra.

Az új magyar közösségi oldal, a Hundub egyik legfontosabb újdonsága annak cenzúramentessége.

Ezzel kapcsolatban Pál elmondta, hogy elsősorban a szólásszabadság biztosítására törekedtek. Vagyis mindenki szabadon megoszthatná a véleményét: „Ha valaki a Fideszt szereti és a DK-t nem, az minket abszolút nem érdekel.” Itt arra is utalt, hogy politikai véleménykülönbség miatt biztosan nem fognak senkit sem letiltani. Viszont hozzátette, hogy

a Hundubon is vannak vörös vonalak: „ha valaki például egy horogkeresztet tesz ki, vagy mondjuk állatkínzást, azzal szemben mi is eljárunk és tiltani fogjuk”.

NYITÓKÉP: A Hundub bejelentkező oldala

Antal Róbert-István
Antal Róbert-István az Azonnali újságírója

Történész, az erdélyi baloldal kutatója. Bármilyen furcsa, de szereti a románokat.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek