Néhány vállalkozó kedvű kalandornak elege lett a Facebook tiltásaiból, ezért új magyar közösségi oldalt hoztak létre. Az alapítók szerint szó nincs koppintásról, a Facebookkal való kísérteties hasonlóság csak a felhasználóbarátság miatt fontos. Azonnal beregisztráltunk rá, hogy kipróbáljuk.
Hundub (HD) néven új közösségi oldal jelent meg a magyar interneten. Az Azonnalihoz eljuttatott közlemény szerint az új platform az egyre gyakoribb Facebook-tiltások miatt jött létre, és elsősorban a „politikai cenzúrát” akarják megszüntetni az induló közösségi oldalon. Ezért izgalommal vegyes kíváncsisággal regisztráltam gyorsan a Hundubra, és az ügyvezetővel is felvettem a kapcsolatot.
Bár az oldal még csak pár napja él, egyelőre úgy tűnik, nem egy horogkeresztes-sarlóskalapácsos-vöröscsillagos társaságba csöppentem. Azonban a kérdés továbbra is fennáll: miért gondolja valaki úgy, hogy versenyezni tud a világ egyik legnagyobb cégével egy olyan piacon, ahol pont a nemzetköziség a lényeg? Ráadásul úgy, hogy
Az iWiW és a myVIP nyomában
Szinte mindenki emlékszik arra az időszakra, amikor a magyar internetezés fénykorát az iWiW, a startlap.hu és a Freemail jelentette. Magyarországon az iWiW a kétezres évek végén élte virágkorát, hasonlóan a myVIP-hez. Ezek a közösségi oldalak először magyar célközönségnek indultak, aztán megpróbáltak a nemzetközi piacon is terjeszkedni, ez viszont nem jött össze nekik. Az iWiW 2014-ben lehúzta a rolót (a Partizán kiváló dokumentumfilmjét a magyar közösségi hálóról itt lehet megnézni), a myVIP-re viszont – legyetek erősek – még ma is be lehet jelentkezni.
Az erdélyi magyarok számára a közösségi hálót egykor a nemzetközi Hi5 jelentette. Ha kicsit késve is ugyan, de végül az iWiW is megjelent Erdélyben. Gyimesbükkben például úgy büszkélkedtünk „a magyarországi” ismerősökkel, hogy azt sem tudtuk róluk, pontosan kicsodák. Az iWiW – annak ellenére, hogy nagyrészt a középgeneráció és az idősek használták – a kétezres évek vége felé
Virtuális nemzetegyesítés, mondhatnánk. A fiataloknak is volt iWiW-fiókja, annak ellenére, hogy szinte semmire nem használták. Megnyugtató tudat volt, hogy „benne vagyunk a magyar vérkeringésben”. Ezért ébresztett bennem egyfajta furcsa nosztalgiát az a sajtóközlemény, ami pénteken az Azonnali postaládájában landolt.
Mit kínál a Hundub?
Saját, személyes profilod van rajta, a messengerén az ismerőseiddel tudsz beszélni, fotókat, videókat lehet felölteni. Hasonlóan megjelennek a csoportok, valamint az események is. Majdnem pontosan lemásolja a Facebook funkcióit, például gyűjtést is el lehet indítani valamilyen ügy mentén.
A Hundub újdonságának számít a nyereményjáték. A leírás szerint közösségi cselekvéssel lehet pontokat gyűjteni (egy lájk például egy pont, egy komment két pont, egy poszt három pont, és így tovább), amely pontokkal aztán részt vehetsz a közösségi oldal nyereményjátékában.
Apró különbség a Facebookhoz képest, hogy a felhasználók „cikkeket” is tudnak gyártani, amely külön rovatban jelenik meg az oldalon. Vagyis az új közösségi oldal akár egyfajta blogplatformként is érvényesül(het)ne, ahol bárki bármiről megoszthatja a gondolatait, kevésbé Facebook-poszthoz hasonló, inkább blogposztszerű formában.
Az oldalnak, hasonlóan a myVIP-hez társkereső funkciója is van, amelyet a személyi beállítások között lehet aktiválni, oly módon, hogy még a szexuális irányultságod is megadhatod (ez csak opcionális), hogy a közösségi oldal ennek alapján ajánljon hozzád közelálló csoportokat.
Célközönség: Nagy-Magyarország-rajongók és a Facebookról kitiltottak
Az Azonnali megkereste Pál Csabát, a Hundub ötletgazdáját és ügyvezetőjét is. Pál elmondása szerint a közösségi oldalt hárman hozták létre, a névválasztás pedig a Hungarian (Magyar) és a Dub (felirat) párosból hozták létre. És hogy miért hoz létre valaki közösségi oldalt, versenyre kelve a világ egyik legnagyobb cégével, a Facebookkal?
Pál elmondása szerint egy évig működtettek egy próba közösségi oldalt is, amelynek pozitív volt a fogadtatása, ezért is döntöttek a Hundub elindítása mellett. A korábbi magyar közösségi oldalak korlátait is vizsgálták, és azon is javítani kívántak.
A Hundub kitalálója még azt is elmondta, hogy a kék-fehér dizájn – habár hasonlít a régi Facebookéra – szerinte mégsem azonos, ezért attól sem tartanak, hogy a Facebook esetleg beperelné őket. A Hundub csapata a koronavírus-járvány során felbukkant kihívásokkal is szembe szeretne nézni. Pál szerint a „távoktatást is szeretnék fejleszteni”, ám erről többet nem volt hajlandó elárulni.
Mivel szóba kerültek a régebbi magyar közösségi oldalak, kíváncsiak voltunk az induló Hundub célközönségére is. Pál itt világosan fogalmazott:
Frissen induló vállalkozáshoz mérten az üzleti modelljük még nem teljesen alakult ki. Pál elmondta, hogy folyamatosan ötletelnek, ám azt leszögezte, hogy semmiképp nem szeretnék fizetőssé tenni a Hundubot. Ezért először a saját tőkéjükből működtetik az oldalt – ahogy mondta, „több évig még tudjuk működtetni a mi pénzünkből is” –, és csak utána térnének át a reklámokból történő finanszírozásra.
Ezzel kapcsolatban Pál elmondta, hogy elsősorban a szólásszabadság biztosítására törekedtek. Vagyis mindenki szabadon megoszthatná a véleményét: „Ha valaki a Fideszt szereti és a DK-t nem, az minket abszolút nem érdekel.” Itt arra is utalt, hogy politikai véleménykülönbség miatt biztosan nem fognak senkit sem letiltani. Viszont hozzátette, hogy
NYITÓKÉP: A Hundub bejelentkező oldala
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.