Legalább karácsonyig kihúzhatták volna – pedagógusok az Azonnalinak arról, hogy a kormány nem teszteli őket tovább

2020.12.08. 07:06

A rendszeres koronavírus-tesztelés lehetősége biztonságérzetet adott a pedagógusoknak, akik nem értik, mire volt jó két hétig tesztelni őket, aztán abbahagyni az egészet. Előrehozzák a téli szünetet? Mindenhol átállnak a távoktatásra? Mire volt jó így a tanárok tesztelése? Megannyi rejtély, megpróbáltunk utánajárni.

Legalább karácsonyig kihúzhatták volna – pedagógusok az Azonnalinak arról, hogy a kormány nem teszteli őket tovább
„Teljesen váratlanul ért, hogy a kormány leállítja a tesztelésünket, hiszen november elején még arról szóltak a hírek, hogy időbeli korlát nélkül, hetente fogják szűrni a pedagógusokat”

– mesélte az Azonnalinak Anita, egy Pest megyei általános iskola felső tagozatában oktató tanár. Kata, egy Jász-Nagykun-Szolnok megyei álalános iskola pedagógusa a hétfő reggeli értekezleten, Zsuzsa pedig, aki egy somogyi általános iskolában tanít, az Azonnalitól tudta meg, amikor megkerestük, hogy a kormány valóban leállítja a pedagógusok tesztelését.

Nem volt kisebb a meglepetés Róbert számára sem, aki Csongrád-Csanád megyei, elsősökkel foglalkozó tanítóként az elsők között értesült arról, hogy a kormány mindössze két hét után beszünteti a koronavírusra való tesztelésüket.

Ugyanis elsőként pénteken a Csongrád-Csanád megyei kormánymegbízott küldött levelet a megyei oktatási intézményeknek, hogy a köznevelési és szakképző intézményekben az országos operatív törzs rendelkezése alapján – egyelőre – leállítják az iskolai dolgozók tesztelését.

Szombaton a kormány közléséből az is kiderült, hogy

a teszteléseket az ország összes megyéjében leállítják, az elmúlt két hét során összegyűjtött adatokat az operatív törzs elemzi,

„és később dönt arról, hogy ezekben a szakmacsoportokban lesz-e újabb tesztelés a későbbiekben”. A közleményből az is kiderült, hogy a szociális és az egészségügyi ágazatban nem áll le a tesztelés, sőt, azt a december 7-i héttől kiterjesztik „az ügyfelekkel közvetlenül kapcsolatba kerülő területi közigazgatási dolgozókra” is.

AZ OKTATÁS NEM ÁLL LE. KÉP: FORTEPAN / KOVÁCS MÁRTON ERNŐ

Az oktatás azonban nem áll le, akár teszteltethetik magukat a pedagógusok, akár nem: két hétig, december 18-ig még tart a tanítás. Mit szólnak mindehhez a tanárok?

Orbán sem beszélt arról, hogy miért nem tesztelik tovább a tanárokat

Az Azonnali által megkérdezett pedagógusok közül többen is reménykedtek abban, hogy a tesztelés leállítása mögött az állhat, hogy előrehozzák a téli szünetet, vagy hogy minden iskolában átállnak az online oktatásra, és ezért nem lesz szükség a továbbiakban tesztelésre.

Orbán Viktor azonban hétfői bejelentésében – amiben a december 11-e után érvényes intézkedéseket ismertette – egy szót sem ejtett az iskolákról.

Így viszont szertefoszlottak egy Pest megyei iskolában tanító Ádám reményei is, hogy a tesztelés beszüntetése nem fogja növelni a járványterjedés kockázatát. Mint elmondta: őt annyira nem lepte meg a kormányzati döntés, de így nem ért vele egyet, hiszen a pedagógusokon túl a szülők és a gyerekek biztonságát is szolgálja a rendszeres tesztelés. „Azért sem tartom ezt jó ötletnek, mert nem úgy tűnik most, mintha az elkövetkező hetekben jobb lenne a járványhelyzet” – tette hozzá Ádám, aki már csak emiatt is a gyerekek tesztelését is sürgette.

Kata úgy gondolja, addig kellett volna folytatni a pedagógusok tesztelését, amíg nem áll rendelkezésre a védőoltás és a tanárok be nem oltatják magukat. A Jász-Nagykun-Szolnok megyei tanár kimondottan csalódott a tesztelés leállítása miatt; azt mondja, ha nem is megbízható száz százalékig a teszt, a negatív eredmény birtokában nyugodtabban ment haza, és dolgozni is abban a tudatban járt be, hogy jó eséllyel nem hordozza a vírust. „Azért voltak olyan fertőzött tanárok, akiket kiszűrtek a teszttel, most ők is ugyanúgy tovább dolgoznak majd” – mondja Kata, aki arra számít, hogy a tesztelés leállításával gyorsabban terjed majd a vírus a tanárok körében, akik egymást és a diákokat is megfertőzhetik. 

Róbert úgy véli, legalább addig fent kellett volna tartani a pedagógusok tesztelését, amíg a járványgörbe leszállóágba nem kerül, főleg úgy, hogy egy pedagógusnak – kiváltképp, ha kisebb gyerekeket tanít – számtalan kontaktja van egy nap: „Ha egy alsós gyerek azt mondja, kössem be a cipőjét, nem rugdoshatom félre, hogy tartsuk be a két métert. Vagy ha odajön egy gyerek sírva, mert elesett, és meg akar ölelni, nem fogom ellökni magamtól.”

Róbert szemét a kormányzati kommunikáció is szúrja: szerinte

a kormány úgy adta el a tesztelés beszüntetését, hogy „itt minden nagyon sikeres volt, és kezdünk is más csoportokat letesztelni, mintha mindig is így lett volna tervezve”.

Biztonságérzet és gördülékeny tesztelés

Anita sem elégedett a tesztelés hiányával, akit megnyugtatott, hogy az elmúlt két hétben volt lehetőség a szűrésre – még akkor is, ha ezek a gyorstesztek nem mindig pontosak. „A pozitív eredmény viszont biztosan pozitív, tehát akit kiszűrtek, időben kikerült az iskolai környezetből” – ecsetelte a tesztelés előnyeit Anita, aki hozzátette: most úgy érzi magát, mint az okos lány a mesében, aki vitt is ajándékot a királynak, meg nem is: „Kaptam is lehetőséget arra, meg nem is, hogy biztonságban érezzem magam.”

KAPTAK IS LEHETŐSÉGET, MEG NEM IS. KÉP: FORTEPAN 

Zsuzsa csak találgatta a tesztelés leállításának okait. Nincs rá kapacitás; olyan sok a fertőzött, hogy inkább leállítják a tesztelést, csak nehogy kiderüljön a valós szám – sorolta a benne felmerülő lehetőségeket a somogyi iskola tanára.

Az Azonnalinak megszólaló pedagógusok szerint a mintavétel leállítását nem indokolta az sem, hogy olyan nagy problémák lettek volna a tesztelés során: mindössze Róbert számolt be olyan kényelmetlenségről, hogy – annak érdekében, hogy a tesztelést végzőknek ne kelljen kétszer átöltöznie – nekik, alsósoknak át kellett vándorolniuk a 700 méterre lévő, központi telephelyre, és emiatt sokuknak elmaradt egy-egy órájuk, miközben enélkül is épp elég nagy a fejetlenség most a közoktatásban. 

Zsuzsa szintén említett egy furcsa esetet az Azonnalinak, de az nem az abban az iskolában történt, ahol ő tanít: úgy hallotta, egy másik iskolában a mintavételt végzőkön nem volt védőfelszerelés. Miután az egyikükről kiderült, hogy koronavírusos, Zsuzsáék iskolájába már teljes védőfelszerelésben érkeztek elvégezni a tesztelést. 

Egyébként viszonylag sima és gyors tesztelésről számoltak be a pedagógusok, ráadásul elmondásuk szerint nemcsak ők, hanem minden iskolai dolgozó leteszteltethette magát, ha szerette volna. Zsuzsa viszont pont az önkéntes részvételt kritizálta:

szerinte semmi értelme nem volt úgy tesztelni, hogy az nem volt kötelező, és volt, aki megtagadta.

Nem lesz nyugodt karácsonya a pedagógusoknak

Az Azonnali által megkérdezett pedagógusok közül – mint már fentebb is bemutatuk – többeknek is biztonságérzetet adott, hogy volt lehetőségük rendszeresen tesztelni magukat. Ez a biztonságérzet most meggyengült – emelte ki Ádám, aki szerint sok kollegájának jól esett volna, ha legalább a téli szünet kezdetéig kitart a tesztelésük, és a negatív eredmény tudatában karácsonyozhattak volna együtt a szeretteikkel. 

És attól sem kell félni Ádám szerint, hogy a negatív eredmények miatt enyhült volna a járványügyi szigor:

„A negatív teszt jelenthet egyfajta biztonságérzetet, de azt nem, hogy onnantól kezdve végignyalom a buszon lévő kapaszkodót, eldobom a maszkom, a kézfertőtlenítőm, és minden kollegámat megölelem a szünetben.”

Ráadásul a biztonságérzet hiányán túl praktikus szervezési hátrányokkal jár az, ha az iskolai dolgozókat nem tesztelik – hívta fel rá a figyelmet Róbert. Ugyanis a tesztelés pont azt az oktatási rendszer és a pedagógusok tűrőképességének határait súroló gyakorlatot ellensúlyozta némileg, hogy mindenki – valamennyire érthető módon – még egy orrfolyással is orvoshoz fordult, napokra kiesve a munkából.

A kiesőket helyettesítő kollegák viszont rendkívül túlterheltté válnak, és kétséges ilyen körülmények között, hogy meg tudják-e tartani az elvárt szakmai színvonalat – ez a helyzet most még inkább eszkalálódhat azzal, hogy a tanároktól elveszik az államilag biztosított visszacsatolási lehetőséget. Ráadásul

Róbert iskolájában így most azt sem tudhatják meg, hogy a múlt héten igazolt fertőzött iskolapszichológus megfertőzött-e valakit közülük, vagy sem.

Amúgy sincs értelme hetente tesztelni, de azt teljesen leállítani nagy hiba lenne

A kormányzati közlemény nemcsak a tesztelés beszüntetésének indokát nem tartalmazza, hanem azt sem, hogy végleg vagy csupán ideiglenesen inthetnek búcsút az iskolákban az állami ellenőrzésnek. A közlemény mindössze ennyit tartalmaz:

„Az iskolai teszteléseket követően az Operatív Törzs tovább elemzi az első és második heti adatokat, és később dönt arról, hogy ezekben a szakmacsoportokban lesz-e újabb tesztelés a későbbiekben.”

Kíváncsiak voltunk, hogy két hét adataiból mégis mit lehet leszűrni, ezért megkérdeztük erről Rusvai Miklós egyetemi tanárt és víruskutatót. Rusvai azonban arra hívta fel az Azonnali figyelmét, hogy járványügyi szempontból nem az a lényeges, hogy a tanárok tesztelése csupán két hétig tartott, sőt, az a gondolkodásmód is hibás, hogy az egyes ágazatokban történő tesztelésnek heti szinten folyamatosnak kéne lennie.

Mint a szakértő elmondta, ezek az állami tesztelések arra voltak jók, hogy megtudtuk: körülbelül a társadalom 1,6 százaléka lehet tünetmentesen fertőző, akiket ha kiszűrünk, a fertőzésveszély annál inkább csökken. Annak azonban

járványügyileg sok értelme nincsen, hogy egy hét múlva újra megnézzék, hogy kik a tünetmentes fertőzők, mert őket gyakorlatilag már kiszűrték.

Rusvai szerint a sikeres védekezést nem az segíti a leginkább, ha a tesztelések heti szinten egybefolynak, hanem ha ennél nagyobb szünetet hagyva, de rendszeres időközönként (például kéthetente, havonta) újra és újra lehetőséget biztosítanak a tesztelésre minél szélesebb körben, minél több társadalmi csoportban, amíg szükséges: így lehet hatékonyan nyomon követni, hogy egy-egy adott szakmacsoporton belül mennyire terjed a járvány.

Azonban ha a pedagógusok tesztelésével most végleg felhagyna a kormány, az a szakértő szerint óriási hiba lenne: „Nem hiába mondja minden szakmai szervezet, a WHO-tól kezdve egészen a különböző uniós szervekig, hogy minél többet kell tesztelni. Erre a lehetőség a PCR-teszteknél jóval olcsóbb és gyorsabb antigén-gyorstesztekkel adott is.

Így semmi nem indokolja azt, hogy a tesztelést végleg le kéne állítani.”

NYITÓKÉP ÉS KÉPEK: Fortepan / Kovács Márton Ernő

A cikkben megszólaló pedagógusok azt kérték, ne legyenek beazonosíthatóak, így a szövegben fiktív álnevek szerepelnek.

Petróczi Rafael
Petróczi Rafael az Azonnali korábbi újságírója

A Budapesti Corvinus Egyetemen végzett politológusként. Az Azonnali gyakornoka, majd belpolitikai újságírója volt 2017-2021 között.

olvass még a szerzőtől
Renczes Ágoston
Renczes Ágoston az Azonnali újságírója

Közgazdász bölcsész aszcendenssel. Csehszlovákiában született elég régen, ahhoz képest csak 2020 óta újságíró. Gyakran ír a szlovák és a szlovákiai magyar politikáról, gazdaságról, építészetről.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek