Egy hét alatt öt százalékkal esett vissza a forgalom Budapesten

Szerző: Petróczi Rafael
2020.11.19. 17:35

A kijárási korlátozás miatt. A fővárosi vezetés már elengedte az egységes maszkhasználati szabályozás lehetőségét, a tömegközlekedésben pedig marad az elsőajtós felszállás.

Egy hét alatt öt százalékkal esett vissza a forgalom Budapesten

A vírushelyzetre való tekintettel online tartotta meg a Főpolgármesteri Hivatal a budapesti közgyűlések előtti szokásos sajtóháttér-beszélgetését.

Az Azonnali kérdésére Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes elmondta, hogy – habár Karácsony Gergely múlt hét szerdán még arról írt, hogy egységes szabályozásra lenne szükség Budapesten a közterületi maszkhasználatot illetően –

mostanra letett arról a fővárosi vezetés, hogy egységes maszkhasználati kereteket próbáljon alkotni.

Mint azt a főpolgármester-helyettes elmondta, erre a jogalkotó amúgy sem adott lehetőséget a fővárosnak, saját hatáskörben csak fővároshoz, és nem a kerületekhez tartozó Margitszigeten tudott rendelkezni – ahol egyébként Karácsony Gergely el is rendelte a minden közterületre kiterjedő kötelező maszkviselést.

Kiss Ambrus szerint a fővárosi vezetés azért nem aggódik már az egységes szabályozás hiánya miatt, mert a 23 kerületi polgármester döntő többsége – mint ahogy az Azonnalin meg is írtuk – végülis egységesen, minden közterületen elrendelte a kötelező maszkhordást, és csupán néhány kerület – mint Déri Tibor a IV. kerületben, vagy Kovács Péter a XVI. kerületben – döntött az ennél árnyaltabb (például a tömegközlekedési megállóhelyek vagy az iskolák környékén bevezetett) maszkhasználatról. (A harmadik megoldás az, hogy tulajdonképpen elengedik a közterületi maszkviselést – ezt tette a fővárosi agglomeráció egyik legnagyobb forgalmú városának, Százhalombattának a polgármestere.)

Hogy áll a kötelező járatsűrítés Budapesten?

Az Azonnali kérdésére a főpolgármester-helyettes azt is elmondta, hogy jelenleg a kormányhivatalnál pattog a labda a november 3-án bejelentett tömegközlekedési járatsűrítés ügyében: Orbán Viktor akkor elrendelte, hogy – a zsúfoltságot elkerülendő – sűrítsék a tömegközlekedési járatokat országszerte a reggeli és délutáni csúcsforgalomban.

Kiss Ambrus elmondása szerint a BKK ennek érdekében már beküldte a kormányhivatalnak a kért adatokat, jelenleg az ezzel kapcsolatos visszajelzésre várnak.

Azonban megjegyezte, hogy azóta új helyzet állt elő az este 8 és reggel 5 óra közötti kijárási tilalomnak köszönhetően: az elmúlt hét adatai alapján

átlagosan öt százalékkal csökkent mind az autóforgalom, mind a tömegközlekedést használók száma Budapesten.

Ez köszönhető annak is, hogy az online oktatásra átálló középiskolások nem használják most a BKV-t, valamint annak, hogy este 8 után csak azok közlekednek, akiknek – a munkájuk miatt – feltétlenül muszáj. Ez utóbbi kapcsán Kiss Ambrus megjegyezte: vizsgálják azt is, hogy az este 8 utáni tömegközlekedési rendet hogyan alakítsák át.

Budapest egyelőre kivár a pedagógusok tesztelésével

A főpolgármester-helyettes arról is beszámolt, hogy hiába indítja el a kormány az iskolai és a bölcsődei dolgozók számára az ingyenes koronavírus-szűrést, a főváros továbbra is tartja magát a korábban bejelentett tervéhez, hogy százezer antigénteszttel növeli a kapacitását. Ebből ötvenezret a kerületekre bíznak azzal a kéréssel, hogy a gyermeknevelési intézmények dolgozóit szűrjék velük, a másik felét pedig megtartják fővárosi tulajdonban, hogy abból – szükség esetén – a szociális intézményekben és a hajléktalanellátásban tudjanak legalább kéthetente teljeskörűen szűrni.

Kiss Ambrus hozzátette: ez nem jelenti azt, hogy a kerületeknek fel is kell használni a hozzájuk kerülő tesztmennyiséget, sőt, arra biztatta a kerületi vezetőket, hogy várják ki, hogy a kormányzati szűrés hogyan fog működni a gyakorlatban, és

ha ott túlságosan döcögős a folyamat (például csak hosszú napok múlva érkeznek meg a teszteredmények), akkor nyúljanak hozzá a főváros által biztosított tesztkerethez.

Marad az elsőajtós felszállás a BKV-járatokon

Újságírói kérdésre a főpolgármester-helyettes elmondta, hogy:

+ nincsen egyelőre terv arról, hogy mikor legyen a következő Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (ami ugye a főváros és a kormány Budapesttel kapcsolatos egyeztető fóruma);

+ 300 millió forintos kiadást fog jelenteni a fővárosnak, hogy a fővárosi fenntartású idősotthonokban és a hajléktalan-ellátásban dolgozóknak év végén bruttó százezer forintos jutalmat adnak;

+ a BKV-sofőrök kérését, hogy a biztonságuk érdekében – a tavaszi lockdownhoz hasonlóan – tiltsák be az első ajtós felszállást, és kerítsék el a busz elejét az utasoktól, nem támogatja a főváros, mert szerintük ez zsúfoltságot idézhetne elő a sofőr mögötti részeken.

NYITÓKÉP: A Budaörsi út november 11-én, az este 8-as kijárási tilalom első napján. Azonnali

Petróczi Rafael
Petróczi Rafael az Azonnali újságírója

A Budapesti Corvinus Egyetemen végzett politológusként, régi motoros azonnalis újságíró, 2018 júniusától tagja a szerkesztőségnek. Ha nem éppen cikket ír (és nincs járvány), nagy eséllyel egy metálkoncerten tombolja ki magából a hazai közélet fáradalmait.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek