Very nice! – Kazahsztán Borattól kölcsönzi turisztikai jelmondatát

Szerző: Galavits Patrik
2020.10.27. 08:28

A közép-ázsiai országról kínos képet festő Sacha Baron Cohen figuráját megpróbálják javukra fordítani a kazahok. Borat egyik kedvenc mondata lesz a turizmusuk hívó szava.

Very nice! – Kazahsztán Borattól kölcsönzi turisztikai jelmondatát

A Sacha Baron Cohen amerikai humorista által megformált Borat Szagdijevről 2006-ban készített alkotója áldokumentumfilmet: ebben a közép-ázsiai országból Borat az Egyesült Államokba megy, hogy útifilmet készítsen.

Borat egyszerre szexista, rasszista, antiszemita és borzasztó igénytelen – a kazahok szempontjából a legrosszabb, hogy a film elején Kazahsztánt is éppen ilyennek festi le.

A Boratnak idén jelent meg a folytatása, de ez Kazahsztánban már kevésbé, inkább a Fehér Házban keltett felháborodást: a filmben ugyanis Rudy Giuliani, korábbi New York-i polgármester és Donald Trump jelenlegi ügyvédje miután kamuinterjút ad a film egyik szereplőjének, Maria Balakovának, a szállodai szobájában, úgy tűnik, mintha a gatyájába nyúlna. Ekkor ront be Sacha Baron Cohen, aki azt kiabálja, hogy „a lány még csak 15 éves, túl öreg magához”.

Giuliani később elhatárolódott, a jelenetben látottaktól, teljesen megrendezettnek nevezve azt. Trump szerint pedig Cohen nem vicces.

Kazahsztán megszenvedte Boratot

Kazahsztán megítélésének nem tett jót a 14 évvel ezelőtt megjelent Borat. A külföld mérsékelt érdeklődése az ország iránt a nagyon népszerű filmmel együtt pedig kínos jeleneteket eredményezett.

A legemlékezetesebb talán egy kuvaiti nemzetközi lövészverseny eredményhirdetésén történt baki:

ezen a győztes kazah versenyzőnek nem hazája eredeti himnuszát játszották le, hanem a Boratból ismert változatot.

Ebben „az arany nap országa” vagy „az aranyló füvek sztyeppéje” helyett olyan fordulatok vannak, mint „Kazahsztán a legnagyszerűbb ország a világon, minden más államot kislányok vezetnek”, vagy hogy a „kazah prostituáltak a legtisztábbak a régióban”. A szervezők bocsánatot kértek a versenyzőtől, és később megismételték az éremátadást, amelyen már az eredeti himnuszt játszották le.

Az ország kormánya a film megjelenése előtt 2006-ban az USA-ban közzétett, Kazahsztánt népszerűsítő reklámokkal próbálta menteni a menthetőt.

„Very nice!”

Ha legyőzni nem tudták Borat szellemét, akkor inkább magukévá teszik – ezt gondolhatták a kazah turisztikai vezetők, amikor elfogadták egy Kazahsztánban élő, és ott turistáknak idegenvezetést tartó amerikai, Dennis Keen javaslatát, amely alapján az országot a jövőben Borat egyik kedvenc mondatával fogják népszerűsíteni.

Ez a „very nice”, vagyis „nagyon szép”.

A szlogennel már kisfilmeket is leforgattak.

„Ez a szlogen tökéletes leírása Kazahsztán hatalmas turisztikai potenciáljának, méghozzá rövid, könnyen megjegyezhető módon” – mondta Kajrat Szadvakasszov, a Kazah Turisztikai Ügynökség vezetője az új jelmondatról.

„Kazahsztán természeti adottságai nagyon szépek, az ételek is finomak és az emberek – annak ellenére, amit a Boratban állítanak róluk – nagyon is kedvesek.

Szeretnénk, ha 2021-ben és azt követően is minél többen győződnének meg arról személyesen, hogy Borat hazája sokkal jobb hely, mint azt korábban gondolták” – tette hozzá.

NYITÓKÉP: Sacha Baron Cohen, forrás: teh_defiance / Wikimedia

Galavits Patrik
Galavits Patrik az Azonnali újságírója

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek