Nem a listák száma, hanem a politikai akarat a döntő

László Róbert

Szerző:
László Róbert

2020.09.30. 08:08

A választási matematika nem tud arra választ adni, hány listával lesz esélye győzni az ellenzéknek. Ezt a politikusoknak kell eldönteniük, és az eredmény sikeréről a választókat meggyőzniük.

A kérdés, hogy az ellenzéknek egy vagy több listán indulva van-e esélye leváltania az Orbán-rezsimet, azokat is megosztja, akik ezt a rezsimváltást tényleg szeretnék. Másfél évre a parlamenti választásoktól az Azonnali ellenzéki politikusok és értelmiségiek részvételével vitát indít arról, hogy hány listán érdemes, szükséges elindulni a győzelemhez. Az alábbiakban László Róbert, a Politcal Capital választási szakértője mondja el véleményét.

+ + +

Hány listával érdemes, hány listával szükséges? – teszi fel (nem csak) az Azonnali a vitasorozat és az ellenzéki együttműködés egyik alap(vetőnek tűnő) kérdését.

Aki tényekkel, kalkulációkkal alátámasztott, egyértelmű, „szakmai” választ vár, csalódni fog.

Hogy miért, ahhoz először is kanyarodjunk vissza 2013-ba, annak is késő nyarára.

Az akkoriban viszonylag magas támogatottságú MSZP és Együtt-PM megállapodott a koordinált indulásban, azaz abban, hogy a 2014-es választás során a 106 egyéni választókerületet felosztva támogatják egymás jelöltjeit, és mindkét politikai erő önálló listát állít. Mai szóhasználattal azt mondanánk: a kétlistás modellt tervezték megvalósítani.

A Jobbikkal való együttműködés akkor még nagyon messze volt a realitástól, az LMP is teljesen elzárkózott a kooperációtól (ezért is szakadt ki belőle a PM), és mivel a DK akkoriban még messze volt a bejutási küszöbtől, a felek kihagyták a megállapodásból, abban is bízva, hogy Gyurcsány Ferencnek nem sok van hátra a politikában.

A volt miniszterelnök ezt nem hagyta annyiban, felszívta magát, rég nem látott lendülettel követelte az „összefogást” (kampányának emlékezetes epizódja volt, amikor hívei a 2013. október 23-ai ellenzéki demonstráción Mesterházy Attilába belefojtották a szót). 2014 januárjára Gyurcsány célt ért: az időközben megkerülhetetlenné vált DK-t (és ennél is nagyobb meglepetésre: a Fodor Gábor fémjelezte MLP-t) beemelte az ellenzéki együttműködésbe, a koordinált indulást pedig felváltotta az egyetlen, ötpárti közös lista.

Mi következik mindebből? Az biztosan nem, hogy csak az egylistás modell volna működőképes (lásd a bő 25 százalékos választási eredményt). Erre még visszatérünk, de először tudjuk le a választási matekot.

Máig sokan hiszik, hogy ha egy, illetve több ellenzéki lista között osztják el ugyanazt a szavazattömeget, utóbbi esetben sokkal kevesebb mandátum jut a pártoknak, mert hát a választási rendszerünk bünteti a kicsiket. Ha ez tényleg így volna, akkor nem volna létjogosultsága az „egy lista – több lista” vitának, de nem ez a helyzet.

A 2018-as választási eredmény ezt érzékletesen be is mutatja. Ekkor 92 listás mandátumot öt pártlista között osztottak ki.

A Fidesz-KDNP listája 2018-ban 42 mandátumot szerzett, a négy ellenzéki lista (Jobbik, MSZP-Párbeszéd, LMP, DK) pedig összesen 50-et.

Ha igaz lenne, hogy a listásmandátum-kiosztás bünteti a külön indulást, azt kellene látnunk, hogy az ellenzéki szavazatok összeadása többletmandátumokat eredményez az ellenzék számára. Ehhez képest, ahogy azt már korábban kiszámoltuk, semmi változás nem történik: továbbra is 42 mandátum jut a Fidesznek, az egy listára terelt ellenzéknek pedig 50. (A D’Hondt-mátrixok innen letölthetők.)

Ez csak egy példa, gondolhatnánk, elvégre számtalan olyan helyzetet lehet modellezni, ahol az egyetlen lista több mandátumot gyűjt, mint a több lista. Tóka Gábor, a Közép-Európai Egyetem (CEU) kutatóprofesszora, a választási rendszerek, a választói magatartás, a kutatásmódszertan talán legelismertebb magyar szakértője nem is volt rest tízezer szimulációt lefuttatni, és azt találta:

a modellezett esetek felében egyáltalán nincs különbség az egy és több lista eredménye között,

„az egyetlen közös lista az elképzelhető választások kb. egynegyedében eggyel több listás mandátumot hozna, mint két közös lista, a választások egy másik egynegyedében pedig a két lista hozna eggyel többet, mint a három lista (ezek a nyereségek azonban soha nem kumulálódnak, tehát az egy lista nem hozhat kettővel több mandátumot, mint a három lista). Ha azonban a több lista valamivel több szavazatot húz be, mint a kevesebb, akkor ez is irreleváns.”

Ismerve a választási rendszer számos részletében, a médiakörnyezet és a köztéri hirdetések kiegyensúlyozatlanságában rejlő aknákat, okkal mondhatják az egylistás indulás hívei, hogy ezt a 0-1 mandátumos veszteséget sem engedheti meg magának az ellenzék. Ez a felvetés viszont csak akkor lehetne döntő, ha nem lennének a pakliban más, ennél jóval fontosabb szempontok.

Például az, hogy

melyik indulási stratégia képes több választót mozgósítani. Rossz hír, hogy erre a kérdésre nem fogunk számszerűsíthető választ kapni.

Az elmúlt hónapokban napvilágot látott közvélemény-kutatások sem sokat segítenek ebben, mivel ezek egyike sem azt vizsgálta, hogy egy vagy több közös lista mobilizálna több választót, csak azt erősítették meg, amit amúgy is tudni lehet:

az ellenzéki választók körében erős az igény az „összefogásra” – ami alatt persze mindenki mást ért.

A pártok nagyon szeretnék, ha a választók agyából kinyerhető lenne, mely indulási stratégia mellett mennének el a legtöbben szavazni, de ezt nemcsak azért nem fogják megtudni, mert a közvélemény-kutatóknak még nem sikerült jól megfogalmazott kérdést feltenni ebben a témában, hanem azért sem, mert a választók nagyon nagy része maga sem tudja, mit gondol erről.

A listakérdést azért nehéz kutatni, mert a kérdezőbiztossal való párbeszéd során a válaszadóknak fiktív helyzetbe kell beleképzelniük magukat. Azt meg tudják mondani, hogy együttműködést akarnak-e, vagy sem, azt is, hogy mely pártot, politikust kedvelik vagy utasítják el. Azt viszont, hogy korábban nem tapasztalt választási helyzetekben hogyan viselkednének – még ha meg is próbálják elképzelni –, nem biztos, hogy meg tudják ítélni.

Sokan mondhatják ma például, hogy márpedig ők nem fognak olyan listára szavazni, amelyen X párt vagy Y politikus szerepel, éles egylistás helyzetben mégis könnyen elképzelhető, hogy megtennék, ha ezt éreznék a kormányváltás egyetlen esélyének. A magukat „összefogáspártinak” aposztrofálók közül pedig sokan minden bizonnyal azt mondanák ma egy kérdezőbiztosnak, hogy csak az egyetlen közös listára hajlandók szavazni, mégsem valószínű, hogy 2022-ben ne húznák be az X-et valamelyik közös listára, ha 2 vagy 3 lenne belőlük a szavazólapon.

Úgy tűnik tehát, hogy a választási szakértők mellett a közvélemény-kutatóktól is hiába várják a politikusok a receptet, nem fogják helyettük meghozni a politikai döntést. Mert hogy ez nem „szakmai”, hanem politikai ügy, ahogy azt már 2013-2014-ben is megtanulhattuk (volna).

Gyurcsány Ferencnek aligha sikerült volna visszakerülnie az ellenzéki együttműködésbe, ha az MSZP és az Együtt-PM 2013-as megállapodása után azt mondta volna, hogy „egész jó ez a koordinált indulás, csak adjatok nekünk is 27 egyéni kerületet, légyszi”. Ehelyett az „összefogás” kizárólagos letéteményeseként lépett fel, és nemcsak az ő hívei körében, hanem a teljes ellenzéki oldalon keltette azt a benyomást, hogy riválisainak megállapodása tévút, amelyből csak az egyetlen közös listával lehet kitörni. Ezzel a narratívával

Gyurcsány sikeresen feledtette, hogy az akció fő célja nem a közös lista volt, hanem az, hogy ne maradjon ki az együttműködésből, egyszersmind ne tűnjön el a politikai térképről.

Ha valakinek kétsége volna efelől, olvasgassa figyelmesen a DK 2017 végi, 2018 elejei nyilatkozatait, amikor már a koordinált indulás tankönyvi előnyeit ecsetelték, nem mellesleg, ekkor már ők osztották fel ennek logikája mentén a 106 egyéni kerületet az MSZP-Párbeszéddel, abcúg közös lista. Mi következik mindebből? Az ugyanúgy nem, hogy csak a többlistás modell volna működőképes, már csak azért sem, mert azt végül csak ez a két, összesen bő 16 százalékot szerző politikai erő próbálta ki 2018-ban.

A régi történetek fő tanulsága, hogy a választókat meg lehet győzni, meg lehet tanítani, akár az első ránézésre bonyolultabb együttműködési modell előnyeire is. De csak akkor, ha az összes résztvevő ugyanazt mondja, méghozzá teljes meggyőződéssel. 2014-ben és 2018-ban a legtöbb ellenzéki szereplő a saját rövid távú pártérdekei szerint érvelt az együttműködési stratégiáról (is), aminek meg is lett az „eredménye”.

Ha 2022-ben nem akarnak így járni, a vitákat minél előbb le kell folytatniuk,

a kérdéses – a listák számánál kardinálisabb – ügyekben (miniszterelnök-jelölt, előválasztás) dűlőre kell jutniuk, a megalkotott keretekbe pedig bele kell állniuk, kibeszélés nélkül. A 2019-es önkormányzati választáson, ha nem is az egész országban, de ezt sikerült megugraniuk.

Bármilyen megállapodás is születik, ha képesek azt sugallni, hogy az minden együttműködési modellek leghatékonyabbika lesz 2022-ben, a választók is úgy fogják érezni.

Nem erről lesz nehéz meggyőzni a pártnélküli, de a kormánnyal nem szimpatizáló szavazókat. Hanem arról, hogy vajon képesek lesznek-e együtt kormányozni, és arról, hogy mitől is lenne jobb egy általuk vezetett Magyarország Orbán Viktorénál.

Ha érdekel, mások mit gondolnak, itt olvashatod vissza a vita többi részét!

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek