A Fidesz-közeli elemzőcég közvélemény-kutatással támasztja alá, hogy mára annyi a balliberális médiatúlsúlynak.
Minden ízében újszerű médiapiaci elemzést tett közzé a Fidesz-közeli Nézőpont kötelékében működő Médianéző Központ, amelyben egyrészt megállapítja, hogy kifejezetten sokszínű a magyar média, és a médiapiaci szereplők túlnyomó többsége magyar tulajdonban van, másrészt ledönt egy fideszes sztereotípiát, miszerint még mindig balliberális médiafölényben, hovatovább liberális médiaellenszélben kell dolgoznia a kormánynak.
Maga Orbán Viktor mondta azt egy 2019. januári sajtótájékoztatóján, hogy „baloldali, liberális médiatöbbség van”, illetve hogy „felkelek, tudom, hogy a mai napon is ellenszélben fogok dolgozni”. Noha Orbán még ugyanazon évben Rómában visszavonta ezt az állítását, Fideszhez köthető blogokon továbbra is arról van szó, hogy „minden ellenkező állítással szemben Magyarország kapcsán inkább kétharmados baloldali véleménydiktatúráról kellene beszélnünk”, mindezt a nagyobb online portálok forgalmi adataira alapozva.
Ezeknek a szereplőknek mostantól nemcsak Orbán Viktorral, de a Médianéző Központtal is vitájuk van. Az elemzőcég szerint ugyanis már nincs se balliberális médiafölény, sem médiatúlsúly, ami viszont van, azt ők úgy nevezik, hogy
Mint azt elemzőcég írja: „A magyar médiapiac kiegyensúlyozott: nagyságrendileg ugyanannyian tájékozódnak konzervatív (84 százalék, 6,8 millió fő), mint balliberális forrásokból (83 százalék, 6,7 millió fő), arányaiban elenyésző azok száma, akik kizárólag csak az egyik típusú médiából tájékozódnak.“ Fontos tudni, hogy ezt nem a forgalmi vagy nézettségi adatok alapján, hanem egy hatezer fő személyes megkérdezésével végzett reprezentatív közvélemény-kutatás alapján írják. Egy táblázatot is mellékelnek mellé illusztrációként:
De a kutatásnak nem ez a legjobb része, hanem az, ahol arról van szó, hogy a 2010 óta tartó Fidesz-kormányzás alatt nemhogy csökkent volna az ún. balliberális médiumok száma, hanem épp ellenkezőleg, még több is lett belőlük. Mint írják: „Míg 2010-ben még 33 politikailag releváns ilyen felület működött Magyarországon, addig számuk 2020-ra 48-ra növekedett, ami 45 százalékos emelkedést jelent. A szerkesztőségek fenntarthatóságát mutatja, hogy tíz év alatt 19 balliberális felület kezdte meg működését és mindössze 4 médium szüntette meg tevékenységét.”
Az egy dolog, hogy külön médiumként számolják az ATV-t és az atv.hu-t, vagy épp a print HVG-t és a hvg.hu-t, ahogyan több más napi- vagy épp hetilapot és annak online felületét, ennél sokkal izgalmasabb, hogy
Ez nem vicc (vagy ha igen, annak jó), itt van róla a táblázatuk:
Az elemzés szerint a médiumok besorolása a „balliberális” Átlátszó osztályozását „követi”, az azonban nem balliberálisként, hanem nem kormánypártiként és kormánypártiként sorolta be az egyes médiumokat, a Kurucinfót pedig meg sem említette.
A Nézőpont sajtóosztálya telefonon nem tudott választ adni ennek miértjére, ám ígérték, elemzőik mailben hamarosan tájékoztatják az Azonnalit a módszertanról. Erről természetesen beszámolunk majd.
FRISSÍTÉS (15:44): Megtudtuk az okokat. Részletek itt.
A cikk korábbi verziójában azt írtuk, hogy ez a Nézőpont Intézet elemzése lett volna, ez azonban nincs teljesen így: a Nézőpont Intézet és a Médianéző Központ a Nézőponton belül egymástól külön működő műhelyek, mindkettő a Nézőpont – tehát nem a Nézőponton belül működő Nézőpont Intézet – márkája. A tévedésért olvasóink elnézését kérjük.
CÍMLAPFOTÓ: Orbán Viktor / Facebook
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.