Elolvastuk a Bizottság jogállamisági jelentését: ennél Sargentini is jobban törekedett a magyar helyzet megértésére

Szerző: Bakó Bea
2020.09.30. 17:22

Sok jogos kritikát és néhány érdemtelen dicséretet is tartalmaz az Európai Bizottság Magyarországról szóló jogállamisági jelentése, amit szerdán tettek közzé. Mivel azonban meg sem próbálták kontextusba helyezni a jelentésben felsorolt információkat, a dokumentum csak annyiban különbözik a „magyar helyzet” miatti aggódást kifejező eddigi közleményektől, hogy jóval hosszabb, és több időt meg energiát pocsékoltak el rá.

Elolvastuk a Bizottság jogállamisági jelentését: ennél Sargentini is jobban törekedett a magyar helyzet megértésére

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!

Már érkeznek is az Azonnali szerkesztőségi postafiókjába az első lelkes és/vagy felháborodott sajtóközlemények az Európai Bizottság első éves jogállamiság-jelentéséről, amit minden tagállamra vonatkozóan elkészítettek. A DK például a jelentésben is annak bizonyítékát látja, hogy Orbánék kontroll nélkül akarnak lopni, Varga Judit igazságügyi miniszter sorosozással és a bizottsági önkényre való panaszkodással reagált a szerda délután közzétett jelentésre, a Mi Hazánk pedig gyurcsányozva lépne ki miatta az EU-ból.

Miért írogat regényeket a jogállamiságról a Bizottság?

A bizottsági jelentésről elsősorban azt érdemes tudni, hogy az égvilágon semmilyen normatív kötőerővel nem bír, így sokkal kevesebb gyakorlati jelentősége van például annál a folyamatban lévő javaslatnál, ami lehetővé tenné az EU-s pénzek felfüggesztését a jogállamiság megsértése esetén (részletesen itt magyaráztuk el, ez az ügy hogy áll).

Ott ugye az az alapkoncepció, hogy ne kaphasson EU-s pénzt az a tagállam, ahol ezen pénzek egy részét ellopják, vagy csak pusztán megsértik a jogállamiságot (hogy pontosan melyik legyen és mennyire konkrétan, az most a vita tárgya), a Bizottság szerdán közzétett jogállamiságjelentése viszont csak egy, a kirakatba szánt politikai deklaráció, hogy megmutassák az elégedetlenkedőknek: oké, hogy évek óta állnak a hetes cikkes eljárások, de azért csak csinálunk valamit jogállamiságügyben. Ráadásul ezentúl évente, és minden tagállamra nézve, hogy szó ne érje a ház elejét.

Ugyanis miután a Magyarország és Lengyelország ellen indított hetes cikkes eljárások már vagy egy éve álltak,

az Európai Bizottság azzal próbálta demonstrálni, hogy nem csak a retorika szintjén fontos neki a jogállamiság, hogy tavaly nyáron bejelentette: olyan mechanizmust vezetnek be, amellyel ezentúl évente minden egyes tagállamban megvizsgálják a jogállamiság helyzetét,

hogy ne lehessen azt mondani, csak egyes tagállamokat (adott esetben a lengyeleket és minket) pécéztek ki. Az első ilyen jelentés pedig most készült el, tényleg minden tagállamról van egy külön, végig is lehet őket böngészni a Bizottság honlapján.

Hogyan készült a jogállamisági jelentés?

Ahogy arról már akkor is írtunk: az egész még egy korábbi, európai parlamenti ötlet felmelegítése volt, amiről pár éve a Bizottság még hallani sem akart, aztán kiherélve inkább mégis elővette a koncepciót azzal a különbséggel, hogy nem bajlódott olyan lényegtelen kérdésekkel, hogy hogyan lehet a tagállamokban meglévő különböző alkotmányjogi megoldásokat valamiképp egységes mércével mérni, és biztos, ami biztos, az EP által előirányzott szankciós lehetőségeket is inkább kihagyta a buliból.

Az eredmény: a Bizottság csak úgy megkérdezett random testületeket és szervezeteket a tagállamokból, méghozzá arról a négy (egyébként egyenként is nagyon összetett) kérdésről, ami a Bizottság szerint most épp a jogállamiság szempontjából fontos. Ez pedig a bíróságok függetlensége, a korrupció elleni harc, a médiapluralizmus és az „egyéb fékek és ellensúlyok”.

Ezt aztán külön országjelentésekben publikálták, és csináltak egy összefoglalót is a főbb tendenciákról. Utóbbiban próbálják a tagállamokban tapasztalt kifejezetten pozitív vagy épp aggasztó elemeket kiemelni. Beszédes, hogy az aggasztó kategóriában általában kelet-európai tagállamok szerepelnek, valamint az EU-hoz velük együtt csatlakozott két kis szigetország, Málta és Ciprus.

De nézzük, mit írtak Magyarországról!

1. A Bizottság megdicsérte a magyar bíróságokat

A jelentés a bíróságok függetlenségével kezdődik, de kritikát leginkább a bíróságokon belüli belharcok vonatkozásában tartalmaz. Először is felemlegetik a bírák és Handó Tünde között elmérgesedett harcot (a lényeg: Handó az Országos Bírósági Hivatal elnökeként sokszor nem akarta a pályázatokon győztes bírókat a megpályázott pozícióba kinevezni, inkább érvénytelenítette a pályázatokat), aminek a vége az lett, hogy Handó felfelé bukott az Alkotmánybíróságra, az utódja, Senyei György Barna pedig jóval kompromisszumosabb gyakorlatokat látszik követni.

Nem maradt ki a jelentésből az az eset sem, amikor egy bíró az Európai Bírósághoz fordult Handó visszás kinevezési gyakorlata miatt, erre pedig a Kúria jogellenesnek nyilvánította az indítványt. (Erre egyébként a Kúriának nincs hatásköre, szóval a döntéstől függetlenül az ügy folyamatban van az Európai Bíróságon.)

Aztán jött a dicséret – csakhogy megalapozatlanul. A Bizottság ugyanis afölött örömködik, hogy a bírósági rendszer teljesítményét évente mérő EU Justice Scoreboard szerint az új eljárásjogi törvényeknek hála mennyivel felgyorsultak a bírósági ügyek Magyarországon.

A Bizottság jelentéstevője egyszer eljöhetne ide, és megpróbálhatna egy közigazgatási pert indítani (nem is kell feltétlenül Kövér László ellen), hogy lássa: milyen könnyű úgy gyorsnak lenni, ha egy csomó keresetet élből érdemi vizsgálat nélkül visszautasítanak egy-két hét alatt.

Az ugye eléggé feldobja a statisztikákat, de ettől mondjuk nem lesz nagyobb az igazság meg a jogállam az országban.

Brüsszelből azonban ez nem látszik, csak a statisztikák. Pedig a melléklet szerint az ügyvédi kamara képviselőivel is beszéltek a jelentés elkészítéséhez: csak úgy tűnik, pont nem erről kérdezték őket, hanem arról, hogy csúnyákat írt a közpénzmédia a börtönkártérítéseket érvényesítő ügyvédekről, meg ítéleteket kritizált a kormányközeli sajtó. Tényleg ez van ugyanis pont ugyanabban a jelentésben, ami két ponttal lejjebb a sajtószabadságért aggódik, de az ítéletek kapcsán azt meg sem említi, hogy a kormány törvénnyel függesztette fel jogerősen megítélt kártérítések kifizetését például.

Lehet, hogy mondjuk egy jogállamiság-jelentéshez a Magyar Közlönyt lett volna érdemes gyakrabban olvasgatni, nem az Origót.

2. Égető korrupciós kérdések

Sztoikusok számára a legszórakoztatóbb, lánglelkű ellenzékieknek a legelkeserítőbb része a jelentésnek kétségtelenül a korrupcióról szóló rész. Azt vártad, hogy felsorolják az OLAF-jelentéseket, hogy mennyi EU-s pénzt használtak fel szabálytalanul Magyarországon, és hányszor indított ezek közül nyomozást az ügyészség? Vagy hogy megemlítik, hogy a szuverenitás jegyében nem csatlakoztunk az Európai Ügyészséghez, nehogy Polt Péteren kívül más is vizsgálhassa az EU-s pénzek eltűnését?

Ugyan már! A jelentés tanúsága szerint sokkal égetőbb problémák vannak a korrupció terén: például komolyan érdemesnek tartják rugózni a parlamenti képviselők vagyonnyilatkozati szabályain Magyarországon, a strómanok országában, meg a lobbizás nem eléggé teljes szabályozásán, miközben párhavonta fogadnak el egyedileg haverokra szabott törvényeket az országban.

De nem, az nem korrupció. Az valami más lehet, bár hogy látszik-e Brüsszelből, az kétséges, legalábbis a jelentés nem tesz említést a jogállami magyar valóság ezen, talán legsajátosabb tulajdonságáról.

3. A KESMA-tól az Indexig

A médiapluralizmus cím alatt sok újdonság nem derül ki: rugóznak egy kicsit a Médiahatóság függetlenségén, leírják a KESMA-sztorit, és azt, hogy se a Gazdasági Versenyhivatalnak, se az Alkotmánybíróságnak nem volt egy szava se a „nemzetgazdasági jelentőségű” közpénzmédia-fúzióhoz, megemlítik az átláthatatlan tulajdonviszonyokat, az Index-ügyet és azt, hogy mennyire nehéz közérdekű információkhoz hozzájutni, mert néha a bírósági ítéleteknek se lehet e téren érvényt szerezni.

Ehhez a részhez az ihletet a Mérték Médiaelemző Műhelytől és a Főszerkesztők Fórumától merítették, és megkérdezték azért az NMHH-t is. A listából fájóan hiányzik az MTVA – bár lehet, hogy ott lesorosügynöközték volna megszokásból a brüsszeli bürokratákat, ki tudja…

4. Végül a pont, ahol kiderül, hogy a Bizottsághoz képest Sargentini kifejezetten felkészült volt

Anno olvashattatok már hőbörgést az Azonnalin amiatt, hogy mennyi pontatlanság, oltári kamu, vagy pont épp levegőben hagyott magas labda van a Magyarország ellen 7-es cikkes eljárást megindító Sargentini-jelentésben, a helyzet viszont az, hogy a Sargentini-jelentés egyenesen doktori értekezésnek tűnik a Bizottság mostani jelentéséhez képest, pláne, ha a végét, az „egyéb fékek és ellensúlyok” közcímet nézzük.

Eléggé randomnak tűnő válogatás alapján emlegetnek olyan, a magyar valósághoz szokott ember számára már teljesen lényegtelennek tűnő dolgokat, minthogy a törvények társadalmi véleményezése gyakorlatilag nem működik, és leírják, hogy hogyan hatalmazta fel magát Orbán a járvány miatt veszélyhelyzet idejére, majd hogyan alakították ezt egészségügyi válsághelyzetté, és felhozzák azt is, hogy most már közigazgatási szervek is élhetnek alkotmányjogi panasszal az Alkotmánybíróság előtt.

De hogy ennek mi a relevanciája, mondjuk mit lehet csinálni egészségügyi válsághelyzetben a veszélyhelyzethez képest, gyakorlatilag mi lesz a következménye annak, ha mostantól nem csak Tóth Jancsi, hanem a NAV alsó-jásznagykun járási szintű hivatala is az Alkotmánybírósághoz fordulhat (itt olvashatsz róla az Azonnalin), arról nincs egy szó se. Arról meg pláne nincs, hogy milyen AB ez az AB (haverokkal feltöltött, a politikai ügyek esetén a döntést a végtelenségig halogató, vagy végül csendben behódoló).

Az „egyéb fékek és ellensúlyok” össze lettek lapátolva a jelentés végére, pedig a fékek és ellensúlyok jelentéséből is egyértelmű, hogy ezeknek a nagy egészhez viszonyítva, a többi intézmény és szabály kontextusában van értelmük.

Az orbáni törvénygyár legújabb innovációival pedig még a magyar jogászoknak sem mindig könnyű lépést tartani, nem ám a hírhedt „brüsszeli bürokratáknak”. Csak így meg nagyon beégnek, ha kívülről próbálnak szakérteni.

Ennek ugyanis az lett a vége, hogy felemlegettek pár viszonylag köztudott disznóságot, de ettől senki nem került közelebb a magyar „illiberális alkotmányosság” megértéséhez, a Fidesz meg nem épp alaptalanul kiabálhatja, hogy micsoda politikailag motivált fércmunka ez már megint. Akkor is, ha a többi huszonhatról is csináltak egy ugyanilyet.

Olvass még Bakó Beától az Azonnalin!

FOTÓ: Laurie Dieffembacq / Európai Parlament

Bakó Bea
Bakó Bea az Azonnali alapító-főszerkesztője

EU-jogász. 2021 márciusa óta anyasági szabadságon.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek