Elkészült a bukarestiek ötös metrója

2020.09.15. 09:16

A rendszerváltás után nulláról épített metróvonalat adtak át kedden a forgalomnak a román fővárosban. Az eleve jó lefedettségű metróhálózat ezzel az új vonallal nagyot fejlődik, de tizenkét évig tartott megépíteni.

Elkészült a bukarestiek ötös metrója
Tizenkét évnyi építkezés után kedden átadják a forgalomnak Bukarest új metróvonalát, az M5-öt.

A román főváros eddig is jól el volt látva metróvonalakkal, az M5 átadásával pedig 78 kilométeresre bővült a hálózat. A budapesti négy metróvonal 38,6 km-es hosszához képest a bukaresti ennek majdnem a duplája. A bukaresti metróhálózatnak a következő nagy lépést az M6-os vonal kiépítése jelentené, amely az Otopeni nemzetközi repülőtér és a fővárosi metróhálózat között biztosítana összeköttetést.

PONTOZOTT NARANCSSÁRGÁVAL AZ ÚJONNAN ÁTADOTT METRÓVONAL. RÖPKE 12 ÉVET KELLETT RÁ VÁRNI. FOTÓ: MLIU92 / WIKIPEDIA.
A bukaresti tömegközlekedés Romániában főleg a régi és elavult buszokról, villamosokról ismert. Az egyetlen kivétel, ami jól és korszerűen működik a román fővárosban, az a metró.

Ennek az az oka, hogy Bukarestben két külön cég üzemelteti a tömegközlekedést. A metrót üzemeltető Metrorex egy állami cég, a szállításügyi minisztérium cége, míg a buszokat, trolikat és villamosokat üzemeltető Bukaresti Közszállítási Vállalat (STB) a bukaresti önkormányzat cége. Ilyen értelemben Bukaresteben nincs egy BKK-hoz hasonló szervezet, amely a teljes fővárosi tömegközlekedést átfogná, vagyis olyan bérlettípus sem létezik, amivel az összes közlekedési eszközt lehetne használni, külön kell jegyet/bérletet venni a metróra és a többire.

A kedden átadott új metróvonal, az M5 az első, amelyet az 1989-es rendszerváltás után, a nulláról kezdtek el építeni. Ha magyar párhuzamot akarunk alkalmazni: 

ez a bukarestiek négyes metrója, hiszen az M5 építését is botrányok övezték és évekig húzódott az építése.

A bukaresti ötös vonal terve már az államszocializmusban felmerült, azonban csak a kétezres évek végén lépett a megvalósítás útjára. 2008-ban írták ki a közbeszerzést a Bukarest két külső kerületét (Drumul Taberei és Pantelimon nyugat-keleti irányú összekötése) érintő metróvonal tervezésére.

A metróvonal építéséhez sorozatos botrányok kapcsolódtak. Miután úgy tűnt, hogy jó ütemben halad az elkezdett építkezés, 2012-ben bekövetkezett az első nagyobb probléma. Victor Ponta akkori szociáldemokrata kormányfő az éves költségvetés kidolgozásakor a metróépítésre szánt költségeket több mint felével csökkentette.

A metróvonalat végül az EU mentette meg, mivel az építés költségeinek 85 százalékát vissza nem térítendő alapokból biztosította.

Azonban így is több évig – az eredeti tervek szerint 2014-ben kellett voln átadni – tartott az építése. Legutóbb az aktuális jobbközép nemzeti liberális kormány június 30-át jelölte ki az átadás napjának, azonban ezt akkor is kellett napolni. A kormány közlése szerint szellőzési gondok és vízszivárgás hátráltatták a metróvonal átadását.

A projekt teljes költségvetése 660 millió euróba (235 milliárd forint – a szerk.) került a román hírösszefoglalók szerint.

CÍMLAPFOTÓ: Bukaresti metrókocsik az egyik kocsiszínben. Nicubunu / Wikipedia

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek