+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szerző: Petróczi Rafael
2020. augusztus 7. péntek, 10:09
Az új címkézési szabályokat – amelyeket először az ENSZ Biztonsági Tanácsának állandó tagjainál vezetnek be – a nagyobb átláthatóssággal indokolja a Twitter.

Új címkézési eljárást vezet be hamarosan a Twitter – áll a médiaplatform csütörtök esti közleményében, így akarva felhívni a figyelmet arra, ha a felhasználóik az aktuális kormányzati hatalom által írt vagy befolyásolt politikai tartalommal találkoznak. Az új gyakorlatot a Twitter első lépésben csak az ENSZ Biztonsági Tanácsának állandó tagjai, azaz Kína, Franciaország, Oroszország, Nagy-Britannia és az Egyesült Államok között vezetné be. A cég nem zárta ki, hogy ezen államok listája a későbbiekben bővülhet.

 

Az új címkézési metódus középpontjában „azok a magas rangú tisztviselők és szervek állnak, akik a nemzet hangját képviselik külföldön” – áll a Twitter közleményében. Azaz

 

külön címkét kaphatnak hamarosan a Twitteren az egyes külügyminiszterek, kormányszóvivők, nagykövetségek és a fontosabb diplomaták is.

 

„AMERIKAI KORMÁNYZATI FIÓK" – PÉLDÁUL ILYEN CÍMKÉKKEL FOGNAK A JÖVŐBEN TALÁLKOZNI A TWITTEREZŐK. A TWITTER KÖZLEMÉNYE SZERINT FONTOS LÉPÉS, HOGY EGY GEPOPOLITIKAI TÉMÁKAT TÁRGYALÓ TWEET ESETÉBEN MINDENKIT TÁJÉKOZTASSANAK ARRÓL, HOGY A TWEETELŐ SZEMÉLY MELYIK ORSZÁG ÉRDEKEIT KÉPVISELI. FORRÁS: A TWITTER KÖZLEMÉNYE

 

Az államok elnökeinek és miniszterelnökeinek fiókjait azonban ki akarja zárni az új címkézési gyakorlatból a Twitter, mondván: ezek a fiókok széles körben ismertek úgy a közvéleményben, mint a médiában – vagyis az ismertségük miatt nem kell őket külön felcímkézni, hiszen úgyis tudja mindenki, hogy a legfőbb állami vezető fiókjáról van szó. 

 

Egy másik címkével fogja továbbá jelölni a Twitter azokat a médiumokat, illetve ezek vezető munkatársainak hivatalos fiókjait is, amik a Twitter szerint valahogyan az állami hatalomhoz kapcsolódnak. A cég közleménye szerint

 

ebbe a körbe fog esni minden olyan médium, ami felett az állam gyakorol kontrollt, akár pénzügyi forrásokon, akár közvetett vagy közvetlen politikai befolyás útján, akár a tartalom előállításán és terjesztésén keresztül.

 

Kivételt képeznek ez alól azok az államilag finanszírozott médiumok, ahol – a Twitter saját mérlegelése alapján – független szerkesztőség működik – így nem fogják államilag befolyásolt médiumként felcímkézni például a BBC-t a briteknél, vagy a Nemzeti Közszolgálati Rádiót (NPR) az amerikaiknál. Azt azonban nem tudni, hogy konkrétan a Twitter mi alapján döntené el egy médiumról – legyen az kereskedelmi vagy közszolgálati –, hogy a fenti kitételek alá esik-e az adott Twitter-fiók – mindössze annyit közölt a cég, hogy előzetesen a saját szakértőit fogja megkérdezni erről.

 

„AZ OROSZ ÁLLAMHOZ KAPCSOLÓDÓ MÉDIA” – VIRÁGNYELVEN ÍGY FOGJÁK JELEZNI, HOGY A TWITTER SZERINT MELY MÉDIUMOK ÁLLNAK KORMÁNYZATI BEFOLYÁS ALATT. FORRÁS: A TWITTER KÖZLEMÉNYE

 

Továbbá tudni azt is, hogy

 

a Twitter maga fogja egyszer csak kiküldeni az érintetteknek az értesítést, ha államilag befolyásolt médiumként akarják címkézni őket – ez ellen a fióktulajdonosok fellebezhetnek a Twitternél, igaz, ennek módjáról sem adott a cég egyelőre bővebb tájékoztatást.

 

„A célunk, hogy a nyilvános eszmecserét szolgáljuk, és ennek fontos része, hogy az embereknek biztosítsuk a kontextust, akik így maguk hozhatják meg a megalapozott döntésüket arról, hogy mit látnak és hogyan működnek a Twitteren” – indokolta a cég a bevezetendő intézkedéseket.

 

A Twitternek egyébként nem ez az első, a politikai tartalmakat érintő döntése: Donald Trump május végén a „konzervatív hangok” elnyomásának szándékával és cenzúrával vádolta meg a Twittert azért, mert jórészt az ő tweetjei mellé a cég odarakott egy fact-check sávot, amivel ellenőrizni lehet az amerikai elnök posztjainak igazságtartalmát. De tavaly óta nem lehet a Twitteren már politikai hirdetéseket feladni, és a szerinte állami hátterű médiumok hirdetéseit is letiltotta a közösségi oldal.

 

NYITÓKÉP: Esther Vargas / Flickr

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

A belarusz ellenzéki vezető úgy látja: Belaruszban eszkalálódik a helyzet, ezért az országoknak gyorsan kellene cselekedni. Cihanouszkaja nem látja értelmét a hazatérésnek.

Mivel nem látnak garanciát arra, hogy ne kerülhetnének megint politikai nyomás alá, maradnak mindenképpen Bécsben.

„Nem várhatja el tőlem, hogy egy nappal később már egy teljesen kidolgozott tervvel állok elő” – védekezett a brit miniszterelnök szóvivője.

A széndioxid-kibocsátás éves növekedése 2021-ben a második legmagasabb lehet a 2008-as világválságot követő felépülés óta – mondja a Nemzetközi Energiaügynökség.

Mélyülnek tőle a társadalmi egyenlőtlenségek, indokolja mindezt a világszervezet.

Az Ibizába belebukott politikus azt kéri volt pártjától, hogy vegyék vissza. A párt közben azon vitázik, mennyire álljon bele a lockdownellenességbe.

A szállításügyi miniszter közben cukornádültetvényen pöffeszkedő ültetvényesnek nevezte a miniszterelnököt.

A hét kérdése

A brit ellenzék vezetőjét személyesen egy bathi kocsma tulaja dobta ki, amiért pártolta a hosszan eltartó járványügyi lezárásokat. Magyarországon ki ne ihasson, ha lesz nyitás?

Azért ide elnéznénk

Mi is, képzelheted. Gyere az Azonnali olvasói Facebook-csoportjába kibeszélni mindent!

Ezt is szerettétek

Letoha Tamás, a gyógyszerfejlesztéssel foglalkozó kutató koronavírussal kapcsolatos olvasói kérdésekre válaszol, és azt is elmondja, miért fél a biológiai háborútól.

A galériatulajdonos műgyűjtő elmondja, hogy a szobor a világ bármely részén múzeumi tárgy lehet a jövőben: a BLM-szobor jó értelemben provokál.

Eddigi bevételeik 10 százalékát keresik most meg, hiszen a szakmájukat konkrétan nem tudják gyakorolni. A Music Hungary Szövetség elnöke, Weyer Balázs a Helyzetben!

Hogyan lehet úgy szürreális műveket írni, ha a világ maga is egyre szürreálisabb? Veres Attila íróval erre kerestük a választ.

Renczes Ágoston, az Azonnali újságírója elmondja, miért lehet jobb vezető Matovič betonkatolikus menedzser utódja, és hogyan érintheti ez a felvidéki magyarságot.

A popzenészek és sztársportolók legújabb bevételi forrásáról Bornemissza Márkkal, az egyik legsikeresebb cipőbolthálózat, a Footshop magyar brand managerével beszélgettünk.

Az Európai Bizottság nemrég nyilvánosságra hozta az EU-s védettségi igazolásról szóló tervet. Lattmann Tamás nemzetközi jogásszal elemeztük, hogyan válhat valóra. Podcast!

Twitter megosztás Google+ megosztás