Az új címkézési szabályokat – amelyeket először az ENSZ Biztonsági Tanácsának állandó tagjainál vezetnek be – a nagyobb átláthatóssággal indokolja a Twitter.
Új címkézési eljárást vezet be hamarosan a Twitter – áll a médiaplatform csütörtök esti közleményében, így akarva felhívni a figyelmet arra, ha a felhasználóik az aktuális kormányzati hatalom által írt vagy befolyásolt politikai tartalommal találkoznak. Az új gyakorlatot a Twitter első lépésben csak az ENSZ Biztonsági Tanácsának állandó tagjai, azaz Kína, Franciaország, Oroszország, Nagy-Britannia és az Egyesült Államok között vezetné be. A cég nem zárta ki, hogy ezen államok listája a későbbiekben bővülhet.
Az új címkézési metódus középpontjában „azok a magas rangú tisztviselők és szervek állnak, akik a nemzet hangját képviselik külföldön” – áll a Twitter közleményében. Azaz
Az államok elnökeinek és miniszterelnökeinek fiókjait azonban ki akarja zárni az új címkézési gyakorlatból a Twitter, mondván: ezek a fiókok széles körben ismertek úgy a közvéleményben, mint a médiában – vagyis az ismertségük miatt nem kell őket külön felcímkézni, hiszen úgyis tudja mindenki, hogy a legfőbb állami vezető fiókjáról van szó.
Egy másik címkével fogja továbbá jelölni a Twitter azokat a médiumokat, illetve ezek vezető munkatársainak hivatalos fiókjait is, amik a Twitter szerint valahogyan az állami hatalomhoz kapcsolódnak. A cég közleménye szerint
Kivételt képeznek ez alól azok az államilag finanszírozott médiumok, ahol – a Twitter saját mérlegelése alapján – független szerkesztőség működik – így nem fogják államilag befolyásolt médiumként felcímkézni például a BBC-t a briteknél, vagy a Nemzeti Közszolgálati Rádiót (NPR) az amerikaiknál. Azt azonban nem tudni, hogy konkrétan a Twitter mi alapján döntené el egy médiumról – legyen az kereskedelmi vagy közszolgálati –, hogy a fenti kitételek alá esik-e az adott Twitter-fiók – mindössze annyit közölt a cég, hogy előzetesen a saját szakértőit fogja megkérdezni erről.
Továbbá tudni azt is, hogy
„A célunk, hogy a nyilvános eszmecserét szolgáljuk, és ennek fontos része, hogy az embereknek biztosítsuk a kontextust, akik így maguk hozhatják meg a megalapozott döntésüket arról, hogy mit látnak és hogyan működnek a Twitteren” – indokolta a cég a bevezetendő intézkedéseket.
A Twitternek egyébként nem ez az első, a politikai tartalmakat érintő döntése: Donald Trump május végén a „konzervatív hangok” elnyomásának szándékával és cenzúrával vádolta meg a Twittert azért, mert jórészt az ő tweetjei mellé a cég odarakott egy fact-check sávot, amivel ellenőrizni lehet az amerikai elnök posztjainak igazságtartalmát. De tavaly óta nem lehet a Twitteren már politikai hirdetéseket feladni, és a szerinte állami hátterű médiumok hirdetéseit is letiltotta a közösségi oldal.
NYITÓKÉP: Esther Vargas / Flickr
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.