Megszűnik az utolsó független magyar bormagazin

Szerző: Bukovics Martin
2020.08.05. 13:22

Betett nekik is a koronavírus-járvány: az őszi lesz a Pécsi Borozó utolsó print kiadása. Tizenhárom év és ötven lapszám után húzza le a rolót Győrffy Zoltán, a magazin alapítója.

Megszűnik az utolsó független magyar bormagazin

Noha évek óta egyre több borbár nyílik, egyre több jó magyar bor készül, egyre több hazai borászat veteti magát észre külföldön, egyre több pénzt költ az állam bormarketingre, és egyre divatosabb lett érteni minimálisan a borokhoz, az erről szóló lapok és felületek száma egyre csak csökken – most az utolsó független bormagazin, a Pécsi Borozó kiadója dobta be a törülközőt.

„Belefáradtam érzelmileg, fizikailag és anyagilag. Olyan már volt, hogy a három területből egy-egy nem stimmelt – az anyagi például soha. Minden évben ráfizetéses projekt volt, a veszteségeket pedig csakis én dotáltam. Lehet, hogy a válság felgyorsította a folyamatokat, de drasztikusan visszaestek a hirdetési bevételeink, és leginkább a nem borászati partnereink tűntek el” – így indokolta az Azonnalinak adott interjújában Győrffy Zoltánt, a lap alapítója és főszerkesztője a Pécsi Borozó online kiadásán bejelentett döntést.

A lap online felületén így ír erről Győrffy: „Az elmúlt fél év valószínűleg csak katalizálta az eseményeket. Visszaestek a hirdetési bevételeink, elmaradtak az eladások (gyakorlatilag árushelyek sem voltak igazán) és egyetlen rendezvényünket sem tarthattuk meg, se kis kóstolót, se nagy borfesztivált. A Pécsi Borozó sosem volt üzlet, nem volt olyan vállalkozás, ami eltartja a munkatársait, itt mindenki önkéntesként tette a dolgát, a bevételünk a működtetés költségeit fedezte, ha épp fedezte.

Most jutottunk el oda, hogy nem látom azt, a jövő hozna-e pozitív változást, törpekiadóként további kockázatot meg nem merek, nem tudok vállalni.”

Az országosan a nagyobb újságárusoknál terjesztett, kevéssel 1000 forint alatti áron értékesített Pécsi Borozó negyedévente 100-120 oldalon jelent meg. A magazin első harmadában a pécsi, villányi, szekszárdi és tolnai borvidékek által alkotott Pannon Borrégió volt a téma, itteni borászok, éttermek, programok voltak fókuszban. A lap középső harmada a többi magyarországi borvidékről szólt, az utolsó harmad pedig a tágabban értelmezett Közép-Európáról: itt elfért egymás mellett egy észak-macedóniai gigaborászat CEO-jával készített interjú is egy lengyelországi borkörkép mellett, nem beszélve arról, hogy számos külföldi borszakíró írt nekik aktuális ottani témákról. 

A Pécsi Borozó utolsó, ötvenedik száma szeptember 16-án jelenik meg terveik szerint. A magyar bormagazinpiacnak így lényegében két szereplője maradt csak: a PR-cikkekkel telezsúfolt VinCE és Borigo. Noha hozzájuk hasonlóan a Pécsi Borozó is csak a jó borokról írt – Győrffy elmondása szerint őt a rossz borok nem érdeklik, nem akar időt szánni még arra se, hogy megírja róluk, hogy rosszak, erre ott vannak a borblogok –, náluk minden esetben egyértelmű volt, hogy egy anyag szerkesztőségi tartalom vagy épp fizetett hirdetés-e. 

Ha tehát valaki a jövőben borokról akar olvasni magyarul, azt nyomtatva a Magyar Hangban Gazda Albert rovatában, online pedig a Pécsi Borozó online kiadása mellett a gasztronómiával is kiemelten foglalkozó Borsmentán, a Borrajongó blogon, a Művelt Alkoholistán, a Tokaj-központú Táncoló Medvéna Wine Flow-n, illetve hétvégétől kezdve az Azonnalin teheti ezt meg.

FOTÓ: A Pécsi Borozó tavaszi lapszáma / Pécsi Borozó, Facebook

Bukovics Martin
Bukovics Martin az Azonnali alapító-főszerkesztője

Német anyanyelv, gradišćei gyökerek, pécsi szőlő, olasz parkolási bírságok. Az Azonnalitól való távozása óta itt olvasható: Gemišt

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek