Bécsben már ingyenes tömegközlekedéssel kampányolnak, de mi a helyzet Budapesttel?

2020.07.08. 18:05

Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes szerint Budapesten rövid távon biztosan nem lesz ingyenes a tömegközlekedés. A bécsi Zöldek viszont ezzel kampányolnak.

Bécsben már ingyenes tömegközlekedéssel kampányolnak, de mi a helyzet Budapesttel?

Legyen ingyenes minden bécsinek a tömegközlekedés egy éven át! – ezt szeretnék elérni az osztrák fővárosbeli zöldek, ezt szerdán jelezték közösségi oldalukon. Az őszi bécsi tartományi választásra ezzel az ígérettel ráforduló zöldek – akik alpolgármestert is adnak Birgit Hebein személyében – arra hivatkoznak, ezzel nemcsak a klímabarát közlekedést népszerűsítenék, de 365 eurót is spórolhatnának vele egy-egy ottlakónak a koronavírus-járvány utáni helyzetre tekintettel. Bécsben ugyanis ennyibe, napi 1 euróba kerül egy éves bérlet. Ha pedig egy bécsinek már van éves bérlete, akkor nekik egy évvel hosszabbítanák meg annak érvényességét.

Az ötletgazda Hebein szerint nagyjából 400 millió euró (136 milliárd forint) pluszpénzt kellene beletennie Bécs városának a Wiener Linienbe, a város közlekedési vállalatába ahhoz, hogy ez megvalósítható legyen, azaz hogy a hiányzó jegybevételeket valahogy kipótolják. A zöld politikus szerint a felszabaduló összeget a bécsiek fogyasztásra költenék, azaz étterembe mennének, vagy valamelyik belvárosi boltban vennének valami különlegesebb dolgot. Úgy látja, Luxembourg és Tallin példája mutatja, hogy milyen az, amikor egy város sikeresen biztosítja ingyenesen a tömegközlekedést. Ám Hebein ötlete szigorúan egy évre szólna csak, annak leteltével azt kiértékelné, és csak akkor döntenének a folytatásról.

David Ellensohn, a bécsi zöldek másik politikusa hozzátette: amikor pártjuk azt követelte, hogy 365 euró, azaz napi 1 euró legyen az éves bérlet ára, ugyanúgy azt harsogták kórusban, hogy ez nem megvalósítható. Csakhogy óriási siker lett az ötletből, és mivel szerinte a koronavírus-járvány menedzselésében apróságokra nem érdemes adni, ezért ezzel az ötlettel akarnak hozzájárulni ahhoz, hogy nagyvonalú megoldásokat találjanak.

A zöldek mostani és az őszi választást követően potenciális koalíciós partnere, a szociáldemokraták részéről az egyik politikus úgy kommentálta az ötletet a Kurier napilapnak, hogy „az ilyen populista javaslatok elhangzásakor vesszük észre: elkezdődött a kampány”, majd közölte, hogy így is Bécsben „a legolcsóbbak a tarifák Európa-szerte”. Ez egyébként nem igaz, a budapesti éves BKK-bérlet 103 ezer forintba (300 euróba) kerül, egy prágai éves bérlet pedig ennél is kevesebbe, 3650 cseh koronába (50 ezer forintba).

Rövid távon biztosan nem lesz ingyenesség Budapesten

Miután a magyar főváros vezetésében Bécshez hasonlóan több zöld-baloldali politikus is van például a párbeszédes főpolgármester, Karácsony Gergely, vagy éppen a szintén párbeszédes Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes személyében, kíváncsiak voltunk, hogy vajon megfordult-e a fejükben is ilyesmi. 

Dorosz Dávid arról írt az Azonnalinak: Bécs színvonalas közösségi közlekedést biztosít, így mindenképp figyelemre méltó a példájuk. Budapestről szólva viszont azt mondta: amíg az osztrák kormány pluszpénzt adott a járvány alatt az önkormányzatoknak, addig a magyar kormány csak elvett tőlük, pedig a fővárosban megtermelt adók 97 százalékát már eddig is elvonta a kormány.

Vagyis Dorosz szerint mivel az elmúlt hetekben is egy Lánchíd-felújítás árát vonta el Budapesttől a kormány, így rövid távon biztos nem valósítható meg a közösségi közlekedés ingyenessége.

Arra ugyanakkor Dorosz emlékeztetett: Budapesten az álláskeresők számára már ingyenessé tették a tömegközlekedést, és Karácsony Gergely főpolgármester maga is szorgalmazott még választási programjában közlekedési támogatást a budapestieknek (igaz, ez még azóta nem valósult meg). Sőt: a főváros igen csak olcsóvá, majdhogynem ingyenessé tette a MOL Bubi közbiciklit, havonta 100 forintos jelképes összegért lehet őket átmenetileg bérelni.

Kiss Ambrus, Budapest általános főpolgármester-helyettese pár hete arról beszélt egy háttérbeszélgetésen, hogy a koronavírus-járvány miatt hetente átlagosan 800 millió-egymilliárd forintnyi veszteség érte a BKK-t, ez csak június közepéig 12 milliárdnyi kiesést jelentett. De ha már a közlekedésről van szó: a kormány koronavírus-járvány miatt áprilistól július 1-ig ingyenessé tette a parkolást az ország egész területén, aminek az autósok örültek, ám egyes önkormányzatok kevésbé, mondván az ő zsebükből húzzák ki a bevételt Orbánék.

A budapesti ingyenes tömegközlekedés egy ma is aktív fővárosi politikus fejében megfordult már: az illető a szocialista Horváth Csaba, neki a 2010-es főpolgármester-választási fő üzenete az ingyen BKV volt.

Szerintetek kellene ingyenbérlet a budapestieknek egy évre? Szavazzatok!
Bukovics Martin
Bukovics Martin az Azonnali alapító-főszerkesztője

Német anyanyelv, gradišćei gyökerek, pécsi szőlő, olasz parkolási bírságok. Az Azonnalitól való távozása óta itt olvasható: Gemišt

olvass még a szerzőtől
Hutter Marianna
Hutter Marianna az Azonnali újságírója

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek