+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szerző: Varsányi Bence
2020. június 19. péntek, 20:51
Miért nincsenek kihasználva az új budapesti biciklisávok? Mit kéne tenni ahhoz, hogy többen üljenek kerékpárra? Az előrelépést sajnos a pártpolitika is hátráltatja. Biczók Pétert, a Város és Mobilitás Intézet igazgatóját kérdeztük.

A Budapesten újonnan felfestett biciklisávok vegyes reakciókat váltottak ki az emberekből: van, akik szerint ráléptünk a zöldebb, biciklisbarát fővároshoz vezető útra, de sokan erősen kritizálják a városvezetés döntését. A BKK és a fővárosi önkormányzat nagy erőkkel reklámozza az újítást, mondván, hogy még családostul, gyerekkel együtt is jó lehetőséget teremtettek a belvárosi kerékpározásra, a kormánypárti média viszont kifejezetten támadja Karácsony Gergelyék döntését. 

 

Az autósok közül szintén sokan kritikusan szemlélik az új sávokat, mert

 

azok szerintük nincsenek kihasználva, viszont az elfoglalt hely miatt dugókat okoznak.

 

Biczók Péter közlekedés- és várostervező, tanácsadó, a Város és Mobilitás Intézet igazgatója pénteken közzétett egy videót a Facebook-oldalán, amiben az új biciklisávok problémáit járják körül.

 

Érvelésük szerint a sávok mivel csak fel vannak festve az utak szélére,

 

nem adnak biztonságérzetet a biciklizőknek, ezért sok olyan ember nem használja őket, akik megfelelő körülmények között viszont szívesen járnának biciklivel.

 

Szerintük ezt támasztja alá az is, hogy Terézvárosban a gyalogosjárdára jelzéseket fújtak fel, hogy a kerékpárosok ne ott, hanem a biciklisávon közlekedjenek, a jelzések pedig minden bizonnyal azért kerültek ki, mert sok biciklis a járdát választotta, hiába van már felfestve nekik külön sáv.

 

A videót itt tudjátok megnézni:

 

 

A videóban azt is megemlítik, hogy például az Üllői úton a biciklisávot betonkockák választották el az autósoktól, ez némi biztonságérzetet adhatott a kerékpárosoknak, ezeket viszont időközben felszedték.

 

Az Azonnali megkereste Biczók Pétert, hogy megtudjuk, mi lehetne a megoldás a problémára.

 

Biczók szerint a semminél jobb volt a betonkockás megoldás, mert

 

informálta az autósokat, hogy itt valóban van már egy bicikliseknek fenntartott rész, viszont a kockák túl ritkásan voltak elhelyezve, nagyjából száz-kétszáz méterre egymástól.

 

Ez véleménye szerint nem elég hatékony, ennél sokkal sűrűbben kéne azokat elhelyezni, azért is, mert folytonosság nélkül ha valaki nekiment, akkor sokkal nagyobb kárt tudtak okozni, mint a sűrűbb kirakás esetén.

 

Az Azonnali kérdésére, hogy van-e konkrét adat a sávok kihasználtságára, Biczók elmondta, hogy a BKK ugyan közölt adatokat, azok már feldolgozottak voltak, így érdemes a LogLine nyersadatait nézni, amik azt mutatják, hogy tényleg nincs eléggé kihasználva a fővárosi újítás.

 

Azt is megkérdeztük Biczóktól, hogy lát-e ellenzéki konszenzust az élhető Budapest kialakításáról, de szerinte ez nem létezik, vagy legalábbis nem teljesen, ugyanis

 

még Karácsony Gergely főpolgármester pártján, a Párbeszéden belül is tud olyan politikusról, aki nem támogatta Biczók intézetének egyik projektjét, ugyanis „közbeszólt a politika”: a projektet időközben már felkarolta egy másik párt.

 

A megoldási lehetőségekre is kíváncsiak voltunk az Azonnalinál, itt Biczók kiemelte, hogy fontosak az időszakos megoldások, hogy lépésről lépésre haladjunk, de a különböző tanulmányok azt mutatják, hogy a holland modell a legműködőképesebb, és az kéne legyen a végcél, mert statisztikailag is az a legbiztonságosabb.

 

Időszakos megoldásként Dánia példáját hozta fel, ahol a legtöbb városi biciklisáv az autóút és járda között található, előbbinél kicsit magasabban, utóbbinál viszont némileg alacsonyabban. Ez a megoldás a kerékpárosok viszonylagos elkülönítettsége miatt ugyan ad némi biztonságérzetet, de ha egy autós hibázik, akkor nem nyújt valós védelmet.

 

Biczók itt kiemelte, hogy

 

kifejezetten fontos az adott ország kerékpáros kultúráját is figyelembe venni, amikor a lehetséges megoldásokról beszélünk:

 

a dánoknál például egészen jól működik ez a megemelt biciklisáv, viszont ott az autósok jelentős része szokott kerékpárral is közlekedni, ezért jobban odafigyel rájuk akkor is, ha épp autóban ül, ez viszont Magyarországon nem jellemző, így nálunk más megoldások működhetnek jobban.

 

NIYTÓKÉP: Unsplash

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

A kormány elveszi a várostól a Samsung-gyár által fizetett iparűzésiadó-bevételt. Megkérdeztünk néhány gödit, mit szólnak ehhez. Videó!

Zoran Zaev egy beszélgetésrészlet alapján úgy tűnik, többre tartja magát, mint nyolcmillió euró, ráadásul a saját pártját is ő finanszírozza.

Andrzej Dudának nagyon nem tetszett egy lengyel bulvárlap róla szóló cikke, most a német nagykövettől követelik a kiadóvállalat megregulázását.

Legalábbis miután az ügyből felháborodás lett, állítják: a bizottsági elnök csak személyes minőségében akarta megtolni a HDZ kampányát.

Továbbra sem kell létező e-mail cím a kitöltéshez.

Újabb közös pontra lettünk figyelmesek Szerbiával a pécsi vásárban: 1900 forintért bárki hirdetheti Oroszország urát.

Ma választ Horvátország. Mivel győzködték vagy riogatták a pártok a választókat? Spoiler: menekültekkel nem. Választás előtti plakátkörkép!

A hét kérdése

Szeptemberig pihenőre megy a parlament, kell is, mert sok minden történt: összegyűjtöttünk 10+1 emlékezetes pillanatot, te pedig szavazhatsz a kedvencedről!

Azért ide elnéznénk

Ivan Krastev bolgár filozófus beszélget a járvány utáni Európáról a bécsi Kreisky Forum online-rendezvényén július 6-án.

Miért menekülnek el melegek még ma is Kelet-Európából? A berlini ZOiS online-rendezvényén erről lesz szó július 9-én.

Hogyan kéne támogatni a válság és az automatizáció miatt munkájukat veszített embereket? A Friedrich Ebert Stiftung és az Új Egyenlőség online rendezvénye. Július 9.

Mi köti össze Kozma Lajost, a fényképész házát és Nagy Imrét? Mi volt Karády Katalin Amerikából való hazatérésének titokban tartott feltétele és mi köze ennek a Rózsadombhoz? Kultúrtörténeti séta július 11-én.

Július 30-án újra vitáznak az újságírók: most Pető Péter, a 24.hu, és Békés Márton, a Kommentár főszerkesztője fog „összecsapni” a MagNet Közösségi Házban.

Ezt is szerettétek

A sugárzástól nem kell félnünk, nem úgy a környezeti károktól és a privátszféránk szűkülésétől.

Milyen lehet elindulni egy olyan ország választásán, ahol az egyik ellenzéki vezető szerint „minden kibaszott rossz”?

Donald Trump annyira rosszul kezelte a koronavírus-járványt, hogy azt már a Fox News sem hagyja szó nélkül. Hatással lehetett ez a George Floyd halálát követő tüntetésekre és az elszabaduló indulatokra?

Járvány utáni munkaerőpiaci körkép a Helyzetben.

Sepsiszentgyörgy polgármestere, Antal Árpád szerint nem igaz, hogy a székelyek még nem értek meg az önállóságra. Podcast!

Mi áll Klaus Johannis román államelnök magyarellenes kirohanása mögött? Podcast.

Akár az egészségügynek, akár a gazdaságnak akarnak kedvezni a politikusok, katasztrofális következményekbe futnak bele.

Twitter megosztás Google+ megosztás