+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szerző: Varsányi Bence
2020. június 19. péntek, 20:51
Miért nincsenek kihasználva az új budapesti biciklisávok? Mit kéne tenni ahhoz, hogy többen üljenek kerékpárra? Az előrelépést sajnos a pártpolitika is hátráltatja. Biczók Pétert, a Város és Mobilitás Intézet igazgatóját kérdeztük.

A Budapesten újonnan felfestett biciklisávok vegyes reakciókat váltottak ki az emberekből: van, akik szerint ráléptünk a zöldebb, biciklisbarát fővároshoz vezető útra, de sokan erősen kritizálják a városvezetés döntését. A BKK és a fővárosi önkormányzat nagy erőkkel reklámozza az újítást, mondván, hogy még családostul, gyerekkel együtt is jó lehetőséget teremtettek a belvárosi kerékpározásra, a kormánypárti média viszont kifejezetten támadja Karácsony Gergelyék döntését. 

 

Az autósok közül szintén sokan kritikusan szemlélik az új sávokat, mert

 

azok szerintük nincsenek kihasználva, viszont az elfoglalt hely miatt dugókat okoznak.

 

Biczók Péter közlekedés- és várostervező, tanácsadó, a Város és Mobilitás Intézet igazgatója pénteken közzétett egy videót a Facebook-oldalán, amiben az új biciklisávok problémáit járják körül.

 

Érvelésük szerint a sávok mivel csak fel vannak festve az utak szélére,

 

nem adnak biztonságérzetet a biciklizőknek, ezért sok olyan ember nem használja őket, akik megfelelő körülmények között viszont szívesen járnának biciklivel.

 

Szerintük ezt támasztja alá az is, hogy Terézvárosban a gyalogosjárdára jelzéseket fújtak fel, hogy a kerékpárosok ne ott, hanem a biciklisávon közlekedjenek, a jelzések pedig minden bizonnyal azért kerültek ki, mert sok biciklis a járdát választotta, hiába van már felfestve nekik külön sáv.

 

A videót itt tudjátok megnézni:

 

 

A videóban azt is megemlítik, hogy például az Üllői úton a biciklisávot betonkockák választották el az autósoktól, ez némi biztonságérzetet adhatott a kerékpárosoknak, ezeket viszont időközben felszedték.

 

Az Azonnali megkereste Biczók Pétert, hogy megtudjuk, mi lehetne a megoldás a problémára.

 

Biczók szerint a semminél jobb volt a betonkockás megoldás, mert

 

informálta az autósokat, hogy itt valóban van már egy bicikliseknek fenntartott rész, viszont a kockák túl ritkásan voltak elhelyezve, nagyjából száz-kétszáz méterre egymástól.

 

Ez véleménye szerint nem elég hatékony, ennél sokkal sűrűbben kéne azokat elhelyezni, azért is, mert folytonosság nélkül ha valaki nekiment, akkor sokkal nagyobb kárt tudtak okozni, mint a sűrűbb kirakás esetén.

 

Az Azonnali kérdésére, hogy van-e konkrét adat a sávok kihasználtságára, Biczók elmondta, hogy a BKK ugyan közölt adatokat, azok már feldolgozottak voltak, így érdemes a LogLine nyersadatait nézni, amik azt mutatják, hogy tényleg nincs eléggé kihasználva a fővárosi újítás.

 

Azt is megkérdeztük Biczóktól, hogy lát-e ellenzéki konszenzust az élhető Budapest kialakításáról, de szerinte ez nem létezik, vagy legalábbis nem teljesen, ugyanis

 

még Karácsony Gergely főpolgármester pártján, a Párbeszéden belül is tud olyan politikusról, aki nem támogatta Biczók intézetének egyik projektjét, ugyanis „közbeszólt a politika”: a projektet időközben már felkarolta egy másik párt.

 

A megoldási lehetőségekre is kíváncsiak voltunk az Azonnalinál, itt Biczók kiemelte, hogy fontosak az időszakos megoldások, hogy lépésről lépésre haladjunk, de a különböző tanulmányok azt mutatják, hogy a holland modell a legműködőképesebb, és az kéne legyen a végcél, mert statisztikailag is az a legbiztonságosabb.

 

Időszakos megoldásként Dánia példáját hozta fel, ahol a legtöbb városi biciklisáv az autóút és járda között található, előbbinél kicsit magasabban, utóbbinál viszont némileg alacsonyabban. Ez a megoldás a kerékpárosok viszonylagos elkülönítettsége miatt ugyan ad némi biztonságérzetet, de ha egy autós hibázik, akkor nem nyújt valós védelmet.

 

Biczók itt kiemelte, hogy

 

kifejezetten fontos az adott ország kerékpáros kultúráját is figyelembe venni, amikor a lehetséges megoldásokról beszélünk:

 

a dánoknál például egészen jól működik ez a megemelt biciklisáv, viszont ott az autósok jelentős része szokott kerékpárral is közlekedni, ezért jobban odafigyel rájuk akkor is, ha épp autóban ül, ez viszont Magyarországon nem jellemző, így nálunk más megoldások működhetnek jobban.

 

NIYTÓKÉP: Unsplash

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Pénzzel, de volt, hogy néha tejtermékekkel fizettek le rendőröket Romániában.

Az indiai tagállamokat a központi kormányzat versenyre késztette a magánszektorral annak érdekében, hogy több gyártó települjön Indiába. Az eredmény a szegényebb tagállamokban fellépő vakcinahiány lett.

A volt kormányfő meglepő nyíltsággal nyilatkozott a nemzetközi sajtónak 2005-ben. Hidegháború, Gorbacsov, ellenzéki kerekasztal, Orbán Viktor, minden van benne.

A szociáldemokrata Heiko Maas közölte, még több EU-s pénzt kell adni Ankarának a menekültek ellátására, mert „pénz nélkül nem fog menni”.

Egy új közvélemény-kutatás szerint a budapesti 3-as választókerületben megtartott ellenzéki előválasztáson jelenleg a DK-s Komáromi Zoltán a szavazatok abszolút többségét is megszerezné a momentumos Hajnal Miklóssal szemben.

A házigazda Katar kormánya szerint csak így lehet biztonságosan teltházas meccseket tartani.

A választás tisztaságával kapcsolatban komoly kétségek merültek föl, a nacionalista ellenzék bejelentette: el sem fogadja az eredményeket.

A hét kérdése

Magyarország hiába szerepelt eddig jól az Eb-n, mivel a legnehezebb csoportba került, így az esélyek egyáltalán nem nekünk kedveznek. Ennek ellenére matematikailag van esélyünk, hogy továbbjussunk. Szerinted sikerülni fog?

Azért ide elnéznénk

Pár napja TGM az Azonnalira megírta, hogy szerinte mit érdemes olvasni. Június 18-án a saját könyvét dedikálja.

A MONYO sörfőzde új kőbányai telephelyén rendes söröket is lehet inni az indie rock mellé június 19-én szombaton.

A magyar hiphop Álmos vezére és a feltörekvő rapcsillag együtt szántják fel Kőbányát július 3-án szombaton.

Kiállítás Budapesten Fiuméről és a magyar kereskedelmi tengerészet történetéről, egészen október 31-ig.

Gyere az Azonnali olvasói Facebook-csoportjába kibeszélni mindent!

Ezt is szerettétek

Miben más az olajlobbi 2021-ben, mint amit a hollywoodi filmek alapján elképzelünk? Hidi Jánossal beszélgettünk.

Az OMOH évek óta fix igazodási pont a magyar LMBTQ-bulizók körében, indulásuk óta vállaltan az LMBTQ-közösséghez szólnak. Marton Péter DJ-vel beszélgettünk. Podcast!

Buktatható-e Lukasenka titkosszolgálati eszközökkel, és ha igen, ki tehetné ezt meg? Miért nem annektálta még Belaruszt Oroszország?

A Helyzetben vele beszélgettünk arról, miért nincs több nő a magyar rapben, mit gondol a motyogós rappről, és hogyan alkotott a lockdown idején.

Hogyan lett egy csepeli utcagyerekből a Blade Runner 2049, az Atomic Blonde, vagy a Hellboy 2 utcaképeinek az elkövetője? Mit gondol ma az egykori legendás graffitis a régi házak falainak összefirkálásáról? Podcast!

Meddig adminisztratív hiba az állam részéről, ha nem küldi valakinek az igazolásokat, és honnan súlyosabb mulasztás?

Manek Gábor számos budapesti étterem tulajdonosaként is építi a fővárosi gasztronómiát. Vele beszélgettünk az éttermek újranyitásáról, a Lärm jövőjéről, valamint a nyári fesztiváltervekről. Podcast!

Twitter megosztás Google+ megosztás