+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Illés Gergő
2020. május 29. péntek, 11:59
A járatritkításoknak még csak végdátuma sincsen, így nem tudni, meddig marad velünk az ún. járványügyi menetrend. A MÁV azzal indokol: a koronavírus miatt 70 százalékkal esett vissza a forgalom a vonalain, és egyébként is, a ritkítás csak az utasok 4 százalékát érinti.

Ahogyan arról az Azonnali már a múlt héten is írt, komoly vasúti mellékvonali járatritkításokra készül a koronavírus-járvány leple alatt az Innovációs és Technológiai Minisztérium, melyek keretében

 

sok kisforgalmú és nem túl korszerű mellékvonalról teljesen a buszokra terelnék át az utasokat.

 

Több, mint kétharmaddal esett az utasforgalom

 

Akkor még csak egy, a minisztériumban kerengő belső dokumentumból voltak nyilvánvalóak a ritkítások, hiszen az ITM a közvélemény felé csak egy szépen fogalmazott sajtóközleményt lobogtatott a párhuzamosságok megszüntetésének és a buszok ráhordó szerepének fontosságáról. Csütörtökön, vagyis a várható mellékvonali menetrendváltozások előtt alig több, mint egy héttel a MÁV-Start is kiadott egy sajtóközleményt, melyben megerősítik a járatritkítások tényét.

 

A vasúttársaság a lépést a március 15. és május 15. között a koronavírus miatt bekövetkezett utasforgalmi visszaeséssel magyarázza: a tavalyi év azonos időszakához képest ugyanis 70 százalékkal esett vissza a forgalom, és azt még nem látni, hogy a járvány előtti kerékvágásba mikor térhet vissza a magyar vasút.

 

Ezért viszont most szükség van a vonat- és buszközlekedés újjászervezésére a MÁV sajtóközleménye szerint, amely azt állítja: „az ideiglenes járványügyi menetrendek kialakítása során figyelembe veszik az utazóközönség változó igényeit”. A vasúttársaság szerint ugyanis a fővonalakon – ahol az elmúlt években valóban óriási beruházások történtek – a vasút gyorsabb és versenyképesebb a buszoknál, ezért ezeken csökkenthetők vagy meg is szüntethetők a buszos párhuzamosságok. A gond viszont az – és ezt már a MÁV közleménye nem teszi hozzá a történethez –, hogy

 

a járatritkítások részben olyan vonalakon történnek, ahol a vasút simán versenyképes, vagy jobb választás is lehetne a buszoknál.

 

Teljesen értelmetlen a fűnyírás egyes vonalakon

 

Vámosgyörk és Gyöngyös között például június 6-tól napi egy vonatpár fog csak közlekedni (vagyis egy járat indul csak Vámosgyörkről Gyöngyösre, és egy fordítva), a többi járat helyett pótlóbuszok járnak. Mindezt úgy, hogy a Budapest és Hatvan közötti 80a vasútvonal felújítása lassan befejeződik, így menetidőben közvetlen gyöngyösi vonatokkal kényelmesebb lenne eljutni a Mátra lábánál található városba.

 

A fűnyírás másik érthetetlen pontja például még az első Orbán-kormány idején felújított 25-ös (Zalaegerszeg–Őriszentpéter–Hodoš) vasútvonal, ahonnan bár a pálya gyors és jó állapotú, az állomások akadálymentesek és modernek, a „járványügyi menetrend” teljesen kifüstöli a személyvonatokat.

 

Ironikus módon a felújított vonalon csak az azon meg sem álló nemzetközi gyorsvonatok maradnának, míg mindezt pótlóbuszokból kísérheti figyelemmel az utazóközönség.

 

De vannak például olyan vonalak, ahol kellő mellékvonali koncepcióval a vasút szintén tudna versenyképes lenni. Ilyen például a 4-es (Esztergom-Komárom) vonal, amely az 5-össel (Székesfehérvár-Komárom) kiegészülve remekül össze tudná kötni a három várost. Ehelyett a már eddig is alibinek jó két vonatpár helyett mindkét vonalon egy vonatpár marad csak meg naponta.

 

Végdátum nélkül

 

A végeredmény az, hogy mivel teljesen megszűnni egyik mellékvonal sem fog, ezért a vasúttársaság ezek fenntartására, a jegykezelőkre, az üzemeltetésre továbbra is kénytelen pénzt áldozni, de a megszűnő járatok helyetti buszos pótlást is meg kell oldania. Tehát

 

könnyen lehet, hogy a kívánt spórolás helyett az egész felesleges ráfizetés lesz a vasútnak.

 

Ezt a társaság azzal magyarázza, hogy egyes mellékvonalakon az utasok kiszolgálását a buszok a korábbival megegyező, vagy jobb színvonalon tudják ellátni, és egyébként is,

 

a ritkított viszonylatokon a vonatok átlagos utasforgalma nem éri el a tíz főt, 11 vonal esetében pedig az átlagos forgalom járatonként két fő.

 

Így a MÁV szerint a járványügyi menetrend a teljes utasforgalom 4 százalékát érinti.

 

A legaggasztóbb azonban, hogy a járványügyi menetrendeknek hivatalos végdátuma nincsen: vagyis bár a június 6-i bevezetés biztosnak látszik, de nem tudni, a buszos pótlás meddig marad velünk. Sőt, mikor már egy alacsony kihasználtságú vasúti mellékvonal megindul a járatritkítás, majd a buszos pótlás útján, onnan már egyenes út vezethet a vonalbezárásokig is – amelyet a Fidesz-kormányok már csak presztízsből sem tehetnek meg, hiszen pont a fideszesek tiltakoztak a leghangosabban a 2007-es vonalbezárások ellen, és indították újra sok vonalon a közlekedést 2010-től.

 

A gond a mellékvonalakkal viszont pont a koncepciótlanságuk: jelenlegi formájukban valóban fenntarthatatlanok, viszont jó járműállomány, jó állapotú pálya és utasforgalmi koncepció nélkül nincs nagy jövőjük, mint az a RegionalBahn vasúti szaklap szerzői az Azonnalin is megjelent írásukban írják. Tehát a takaréklángon üzemelő mellékvonalak egy ideig velünk maradnak, a MÁV közleménye szerint figyelemmel kísérik majd az utasforgalmi adatokat, és a megrendelővel (vagyis az ITM-mel) közösen vizsgálják felül a menetrendeket és alakítják ki a kapacitásokat.

 

De mely vonalak is az érintettek?

 

Június 6-tól egy vonatpár közlekedik, a többi helyett pedig pótlóbuszok járnak naponta:

 

  • Nagyatád–Somogyszob (38-as vasútvonal)
  • Villány–Mohács (66-os vasútvonal)
  • Balassagyarmat–Ipolytarnóc (78-as vasútvonal)
  • Vámosgyörk–Gyöngyös (85-ös vasútvonal)
  • Nyékládháza–Tiszaújváros (89-es vasútvonal)
  • Kál-Kápolna–Kisújszállás (102-es vasútvonal)
  • Fehérgyarmat–Zajta (113-as vasútvonal)

 

Szintén egy vonatpár marad, de a buszos pótlást a párhuzamosan közlekedő helyközi buszokkal oldják meg:

 

  • Komárom–Esztergom (4-es vasútvonal)
  • Székesfehérvár–Komárom (5-ös vasútvonal)
  • Székesfehérvár–Sárbogárd (45-ös vasútvonal)
  • Godisa–Komló (47-es vasútvonal)
  • Abaújszántó–Hidasnémeti (98-as vasútvonal)
  • Karcag–Tiszafüred (103-as vasútvonal)
  • Nyíregyháza-Nyírbátor (113-as vasútvonal)
  • Mátészalka–Csenger (114-es vasútvonal)
  • Mezőhegyes–Újszeged (121-es vasútvonal)
  • Mezőhegyes–Battonya (125-ös vasútvonal)
  • Szentes–Orosháza (147-es vasútvonal)

 

Két vonatpárt hagynak meg, a többi helyett pótlóbuszok járnak:

 

  • Gyékényes–Barcs (60-as vasútvonal)
  • Mátészalka–Záhony (111-es vasútvonal)
  • Nyíregyháza–Vásárosnamény (116-os vasútvonal)
  • Szarvas–Mezőhegyes (125-ös vasútvonal)
  • Szeghalom–Gyoma (127-es vasútvonal)
  • Szeghalom–Püspökladány (128-as vasútvonal)
  • Kötegyán–Szeghalom (128-as vasútvonal)
  • Szentes–Hódmezővásárhely (130-as vasútvonal)
  • Lakitelek–Szolnok (145-ös vasútvonal)
  • Kiskunfélegyháza–Szentes (147-es vasútvonal)

 

Teljesen megszűnik a személyvonatok közlekedése, helyettük pótlóbuszok közlekednek (és csak a nemzetközi gyorsvonatok maradnak):

 

  • Zalaegerszeg–Bajánsenye (25-ös vasútvonal)

 

Érintettek továbbá:

 

  • Szombathely–Nagykanizsa között három vonatpár esetében másik szerelvénybe kell átszállni Zalaszentiván állomáson (17-es vasútvonal).
  • A Kisbárapáti–Tab–Siófok szakaszon egyes vonatok rövidebb útvonalon közlekednek, több járat helyett pótlóbuszok indulnak (35-ös vasútvonal).
  • Dunaújváros–Rétszilas–Simontornya/Cece között naponta három vonatpár közlekedik, két vonatpár utasait Dunaújváros–Cece–Simontornya között viszik pótlóbuszok (43-as vasútvonal).
  • Nagyoroszi és Balassagyarmat között négy vonatpár marad, a többi vonat utasainak pótlóbuszon utazhatnak ezen a szakaszon (75-ös vasútvonal).
  • A Vámosgyörk–Újszász–Szolnok vonalon négy vonat helyett jár pótlóbusz Újszász és Jászapáti között (86-os vasútvonal).
  • A Debrecen–Tiszalök vonalon négy vonatpár jár naponta, pénteken és szombaton további egy, vasárnap további két vonattal kiegészülve. A többi vonat helyett pótlóbusz közlekedik (109-es vasútvonal).
  • Lakitelekről–Kunszentmártonba napi egy, ellenkező irányba napi két vonat közlekedik. A vasútvonal Lakitelek–Kiskunfélegyháza szakaszán Lakitelek irányába napi két vonat, Kiskunfélegyháza felé napi három vonat, a szakaszon a többi vonat helyett pótlóbusz közlekedik (146-os vasútvonal).

 

BORÍTÓKÉP: Beroesz / Wikipedia Commons

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

A tömeg az elhallgatott járványhelyzettel, a rossz egészségüggyel és az autoriter politikával elégedetlen; széljobbosok viszont újságírókra támadtak.

Aleksandar Vučić szerb elnök pedig úgy reagált a tüntetésekre: ha az ellenzék változást akar, akkor vagy nyerjék meg a választásokat vagy öljék meg őt.

Belgrádban folytatódnak a rendszerellenes tiltakozások: a tüntetők „a vírus és a rezsim áldozataiért“ imádkoznak.

Az EU nem egy bankautomata olyan tagállamok számára, akik figyelmen kívül hagyják az alapvető szabályokat, írták a néppárti EP-képviselők.

A fából készült alkotást július 4-én, az amerikai függetlenség napján gyújtották fel.

A jobbközép Andrej Plenković annyira egyértelmű győzelmet aratott, hogy nem szorul rá egyetlen nagyobb pártra se koalíciós partnerként. Csak a kisebbségekre, lényegében.

Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes szerint Budapesten rövid távon biztosan nem lesz ingyen a BKV. De mit és miért akarnak a bécsi zöldek?

A hét kérdése

Vége a parlamenti szezonnak, vége a járvány durvábbik részének, és már rendeleti kormányzásra való felhatalmazása sincs Orbánnak, ideje hát megnézni, profitált-e ebből bármelyik párt. Szavazz!

Azért ide elnéznénk

Hogyan kéne támogatni a válság és az automatizáció miatt munkájukat veszített embereket? A Friedrich Ebert Stiftung és az Új Egyenlőség online rendezvénye. Július 9.

Mi köti össze Kozma Lajost, a fényképész házát és Nagy Imrét? Mi volt Karády Katalin Amerikából való hazatérésének titokban tartott feltétele és mi köze ennek a Rózsadombhoz? Kultúrtörténeti séta július 11-én.

Három borásztehetség, bor, bogrács, vezetett kóstoló, dűlőtúra. Mád, július 11.

Duda vs. Trzaskowski: a párharcot többek közt Pál Benedek, az Azonnali szerzője is értékeli július 14-én délután!

Az egyik legszebb pincesoron nyit ki a Planina borház július 31-én este. Vigyázat, sokac temperamentum + jó borok!

Ezt is szerettétek

A sugárzástól nem kell félnünk, nem úgy a környezeti károktól és a privátszféránk szűkülésétől.

Milyen lehet elindulni egy olyan ország választásán, ahol az egyik ellenzéki vezető szerint „minden kibaszott rossz”?

Donald Trump annyira rosszul kezelte a koronavírus-járványt, hogy azt már a Fox News sem hagyja szó nélkül. Hatással lehetett ez a George Floyd halálát követő tüntetésekre és az elszabaduló indulatokra?

Járvány utáni munkaerőpiaci körkép a Helyzetben.

Sepsiszentgyörgy polgármestere, Antal Árpád szerint nem igaz, hogy a székelyek még nem értek meg az önállóságra. Podcast!

Mi áll Klaus Johannis román államelnök magyarellenes kirohanása mögött? Podcast.

Akár az egészségügynek, akár a gazdaságnak akarnak kedvezni a politikusok, katasztrofális következményekbe futnak bele.

Twitter megosztás Google+ megosztás