+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Illés Gergő
2020. május 29. péntek, 11:59
A járatritkításoknak még csak végdátuma sincsen, így nem tudni, meddig marad velünk az ún. járványügyi menetrend. A MÁV azzal indokol: a koronavírus miatt 70 százalékkal esett vissza a forgalom a vonalain, és egyébként is, a ritkítás csak az utasok 4 százalékát érinti.

Ahogyan arról az Azonnali már a múlt héten is írt, komoly vasúti mellékvonali járatritkításokra készül a koronavírus-járvány leple alatt az Innovációs és Technológiai Minisztérium, melyek keretében

 

sok kisforgalmú és nem túl korszerű mellékvonalról teljesen a buszokra terelnék át az utasokat.

 

Több, mint kétharmaddal esett az utasforgalom

 

Akkor még csak egy, a minisztériumban kerengő belső dokumentumból voltak nyilvánvalóak a ritkítások, hiszen az ITM a közvélemény felé csak egy szépen fogalmazott sajtóközleményt lobogtatott a párhuzamosságok megszüntetésének és a buszok ráhordó szerepének fontosságáról. Csütörtökön, vagyis a várható mellékvonali menetrendváltozások előtt alig több, mint egy héttel a MÁV-Start is kiadott egy sajtóközleményt, melyben megerősítik a járatritkítások tényét.

 

A vasúttársaság a lépést a március 15. és május 15. között a koronavírus miatt bekövetkezett utasforgalmi visszaeséssel magyarázza: a tavalyi év azonos időszakához képest ugyanis 70 százalékkal esett vissza a forgalom, és azt még nem látni, hogy a járvány előtti kerékvágásba mikor térhet vissza a magyar vasút.

 

Ezért viszont most szükség van a vonat- és buszközlekedés újjászervezésére a MÁV sajtóközleménye szerint, amely azt állítja: „az ideiglenes járványügyi menetrendek kialakítása során figyelembe veszik az utazóközönség változó igényeit”. A vasúttársaság szerint ugyanis a fővonalakon – ahol az elmúlt években valóban óriási beruházások történtek – a vasút gyorsabb és versenyképesebb a buszoknál, ezért ezeken csökkenthetők vagy meg is szüntethetők a buszos párhuzamosságok. A gond viszont az – és ezt már a MÁV közleménye nem teszi hozzá a történethez –, hogy

 

a járatritkítások részben olyan vonalakon történnek, ahol a vasút simán versenyképes, vagy jobb választás is lehetne a buszoknál.

 

Teljesen értelmetlen a fűnyírás egyes vonalakon

 

Vámosgyörk és Gyöngyös között például június 6-tól napi egy vonatpár fog csak közlekedni (vagyis egy járat indul csak Vámosgyörkről Gyöngyösre, és egy fordítva), a többi járat helyett pótlóbuszok járnak. Mindezt úgy, hogy a Budapest és Hatvan közötti 80a vasútvonal felújítása lassan befejeződik, így menetidőben közvetlen gyöngyösi vonatokkal kényelmesebb lenne eljutni a Mátra lábánál található városba.

 

A fűnyírás másik érthetetlen pontja például még az első Orbán-kormány idején felújított 25-ös (Zalaegerszeg–Őriszentpéter–Hodoš) vasútvonal, ahonnan bár a pálya gyors és jó állapotú, az állomások akadálymentesek és modernek, a „járványügyi menetrend” teljesen kifüstöli a személyvonatokat.

 

Ironikus módon a felújított vonalon csak az azon meg sem álló nemzetközi gyorsvonatok maradnának, míg mindezt pótlóbuszokból kísérheti figyelemmel az utazóközönség.

 

De vannak például olyan vonalak, ahol kellő mellékvonali koncepcióval a vasút szintén tudna versenyképes lenni. Ilyen például a 4-es (Esztergom-Komárom) vonal, amely az 5-össel (Székesfehérvár-Komárom) kiegészülve remekül össze tudná kötni a három várost. Ehelyett a már eddig is alibinek jó két vonatpár helyett mindkét vonalon egy vonatpár marad csak meg naponta.

 

Végdátum nélkül

 

A végeredmény az, hogy mivel teljesen megszűnni egyik mellékvonal sem fog, ezért a vasúttársaság ezek fenntartására, a jegykezelőkre, az üzemeltetésre továbbra is kénytelen pénzt áldozni, de a megszűnő járatok helyetti buszos pótlást is meg kell oldania. Tehát

 

könnyen lehet, hogy a kívánt spórolás helyett az egész felesleges ráfizetés lesz a vasútnak.

 

Ezt a társaság azzal magyarázza, hogy egyes mellékvonalakon az utasok kiszolgálását a buszok a korábbival megegyező, vagy jobb színvonalon tudják ellátni, és egyébként is,

 

a ritkított viszonylatokon a vonatok átlagos utasforgalma nem éri el a tíz főt, 11 vonal esetében pedig az átlagos forgalom járatonként két fő.

 

Így a MÁV szerint a járványügyi menetrend a teljes utasforgalom 4 százalékát érinti.

 

A legaggasztóbb azonban, hogy a járványügyi menetrendeknek hivatalos végdátuma nincsen: vagyis bár a június 6-i bevezetés biztosnak látszik, de nem tudni, a buszos pótlás meddig marad velünk. Sőt, mikor már egy alacsony kihasználtságú vasúti mellékvonal megindul a járatritkítás, majd a buszos pótlás útján, onnan már egyenes út vezethet a vonalbezárásokig is – amelyet a Fidesz-kormányok már csak presztízsből sem tehetnek meg, hiszen pont a fideszesek tiltakoztak a leghangosabban a 2007-es vonalbezárások ellen, és indították újra sok vonalon a közlekedést 2010-től.

 

A gond a mellékvonalakkal viszont pont a koncepciótlanságuk: jelenlegi formájukban valóban fenntarthatatlanok, viszont jó járműállomány, jó állapotú pálya és utasforgalmi koncepció nélkül nincs nagy jövőjük, mint az a RegionalBahn vasúti szaklap szerzői az Azonnalin is megjelent írásukban írják. Tehát a takaréklángon üzemelő mellékvonalak egy ideig velünk maradnak, a MÁV közleménye szerint figyelemmel kísérik majd az utasforgalmi adatokat, és a megrendelővel (vagyis az ITM-mel) közösen vizsgálják felül a menetrendeket és alakítják ki a kapacitásokat.

 

De mely vonalak is az érintettek?

 

Június 6-tól egy vonatpár közlekedik, a többi helyett pedig pótlóbuszok járnak naponta:

 

  • Nagyatád–Somogyszob (38-as vasútvonal)
  • Villány–Mohács (66-os vasútvonal)
  • Balassagyarmat–Ipolytarnóc (78-as vasútvonal)
  • Vámosgyörk–Gyöngyös (85-ös vasútvonal)
  • Nyékládháza–Tiszaújváros (89-es vasútvonal)
  • Kál-Kápolna–Kisújszállás (102-es vasútvonal)
  • Fehérgyarmat–Zajta (113-as vasútvonal)

 

Szintén egy vonatpár marad, de a buszos pótlást a párhuzamosan közlekedő helyközi buszokkal oldják meg:

 

  • Komárom–Esztergom (4-es vasútvonal)
  • Székesfehérvár–Komárom (5-ös vasútvonal)
  • Székesfehérvár–Sárbogárd (45-ös vasútvonal)
  • Godisa–Komló (47-es vasútvonal)
  • Abaújszántó–Hidasnémeti (98-as vasútvonal)
  • Karcag–Tiszafüred (103-as vasútvonal)
  • Nyíregyháza-Nyírbátor (113-as vasútvonal)
  • Mátészalka–Csenger (114-es vasútvonal)
  • Mezőhegyes–Újszeged (121-es vasútvonal)
  • Mezőhegyes–Battonya (125-ös vasútvonal)
  • Szentes–Orosháza (147-es vasútvonal)

 

Két vonatpárt hagynak meg, a többi helyett pótlóbuszok járnak:

 

  • Gyékényes–Barcs (60-as vasútvonal)
  • Mátészalka–Záhony (111-es vasútvonal)
  • Nyíregyháza–Vásárosnamény (116-os vasútvonal)
  • Szarvas–Mezőhegyes (125-ös vasútvonal)
  • Szeghalom–Gyoma (127-es vasútvonal)
  • Szeghalom–Püspökladány (128-as vasútvonal)
  • Kötegyán–Szeghalom (128-as vasútvonal)
  • Szentes–Hódmezővásárhely (130-as vasútvonal)
  • Lakitelek–Szolnok (145-ös vasútvonal)
  • Kiskunfélegyháza–Szentes (147-es vasútvonal)

 

Teljesen megszűnik a személyvonatok közlekedése, helyettük pótlóbuszok közlekednek (és csak a nemzetközi gyorsvonatok maradnak):

 

  • Zalaegerszeg–Bajánsenye (25-ös vasútvonal)

 

Érintettek továbbá:

 

  • Szombathely–Nagykanizsa között három vonatpár esetében másik szerelvénybe kell átszállni Zalaszentiván állomáson (17-es vasútvonal).
  • A Kisbárapáti–Tab–Siófok szakaszon egyes vonatok rövidebb útvonalon közlekednek, több járat helyett pótlóbuszok indulnak (35-ös vasútvonal).
  • Dunaújváros–Rétszilas–Simontornya/Cece között naponta három vonatpár közlekedik, két vonatpár utasait Dunaújváros–Cece–Simontornya között viszik pótlóbuszok (43-as vasútvonal).
  • Nagyoroszi és Balassagyarmat között négy vonatpár marad, a többi vonat utasainak pótlóbuszon utazhatnak ezen a szakaszon (75-ös vasútvonal).
  • A Vámosgyörk–Újszász–Szolnok vonalon négy vonat helyett jár pótlóbusz Újszász és Jászapáti között (86-os vasútvonal).
  • A Debrecen–Tiszalök vonalon négy vonatpár jár naponta, pénteken és szombaton további egy, vasárnap további két vonattal kiegészülve. A többi vonat helyett pótlóbusz közlekedik (109-es vasútvonal).
  • Lakitelekről–Kunszentmártonba napi egy, ellenkező irányba napi két vonat közlekedik. A vasútvonal Lakitelek–Kiskunfélegyháza szakaszán Lakitelek irányába napi két vonat, Kiskunfélegyháza felé napi három vonat, a szakaszon a többi vonat helyett pótlóbusz közlekedik (146-os vasútvonal).

 

BORÍTÓKÉP: Beroesz / Wikipedia Commons

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

A belarusz ellenzéki vezető szerint hazájában eszkalálódik a helyzet, ezért az országoknak gyorsan kellene cselekedni. Cihanouszkaja nem látja értelmét visszatérnie Belaruszba.

Mivel nem látnak garanciát arra, hogy ne kerülhetnének megint politikai nyomás alá, maradnak mindenképpen Bécsben.

„Nem várhatja el tőlem, hogy egy nappal később már egy teljesen kidolgozott tervvel állok elő” – védekezett a brit miniszterelnök szóvivője.

A széndioxid-kibocsátás éves növekedése 2021-ben a második legmagasabb lehet a 2008-as világválságot követő felépülés óta – mondja a Nemzetközi Energiaügynökség.

Mélyülnek tőle a társadalmi egyenlőtlenségek, indokolja mindezt a világszervezet.

Az Ibizába belebukott politikus azt kéri volt pártjától, hogy vegyék vissza. A párt közben azon vitázik, mennyire álljon bele a lockdownellenességbe.

A szállításügyi miniszter közben cukornádültetvényen pöffeszkedő ültetvényesnek nevezte a miniszterelnököt.

A hét kérdése

A brit ellenzék vezetőjét személyesen egy bathi kocsma tulaja dobta ki, amiért pártolta a hosszan eltartó járványügyi lezárásokat. Magyarországon ki ne ihasson, ha lesz nyitás?

Azért ide elnéznénk

Mi is, képzelheted. Gyere az Azonnali olvasói Facebook-csoportjába kibeszélni mindent!

Ezt is szerettétek

Letoha Tamás, a gyógyszerfejlesztéssel foglalkozó kutató koronavírussal kapcsolatos olvasói kérdésekre válaszol, és azt is elmondja, miért fél a biológiai háborútól.

A galériatulajdonos műgyűjtő elmondja, hogy a szobor a világ bármely részén múzeumi tárgy lehet a jövőben: a BLM-szobor jó értelemben provokál.

Eddigi bevételeik 10 százalékát keresik most meg, hiszen a szakmájukat konkrétan nem tudják gyakorolni. A Music Hungary Szövetség elnöke, Weyer Balázs a Helyzetben!

Hogyan lehet úgy szürreális műveket írni, ha a világ maga is egyre szürreálisabb? Veres Attila íróval erre kerestük a választ.

Renczes Ágoston, az Azonnali újságírója elmondja, miért lehet jobb vezető Matovič betonkatolikus menedzser utódja, és hogyan érintheti ez a felvidéki magyarságot.

A popzenészek és sztársportolók legújabb bevételi forrásáról Bornemissza Márkkal, az egyik legsikeresebb cipőbolthálózat, a Footshop magyar brand managerével beszélgettünk.

Az Európai Bizottság nemrég nyilvánosságra hozta az EU-s védettségi igazolásról szóló tervet. Lattmann Tamás nemzetközi jogásszal elemeztük, hogyan válhat valóra. Podcast!

Twitter megosztás Google+ megosztás