+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szerző: Hutter Marianna
2020. május 12. kedd, 18:27
A MÁV-Volán összevonásra készen lenne Budapest, de ez Orbán Viktoron fog múlni, nem azon, hogy Tarlós miről ír levelet, mondta az Azonnalinak Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes, akit a volt főpolgármester többi közlekedési ötletéről is megkérdeztünk.

„Az, ami Tarlós István leveléből kitűnik, bizonyítja, a budapestiek jól döntöttek, mikor nyugdíjba küldték őt” – mondta az Azonnali megkeresésére Dorosz Dávid klímavédelmi és fejlesztési főpolgármester-helyettes az írásról, amelyet a volt főpolgármester jegyez, és részleteit a Népszava közölte. Tarlós István a levélben azzal kapcsolatban tesz javaslatot, hogy milyen közlekedési tárgyú döntéseket kellene meghozni a kormánynak a koronavírus-járvány alatt.

 

Tarlós egyébként – miután elvesztette a tavalyi főpolgármester-választást Karácsony Gergellyel szemben – miniszterelnöki megbízott lett, akinek a feladata egészen pontosan a „személyes tanácsadás az országos közlekedési és közszolgáltatási infrastruktúra fejlesztése vonatkozásában”. 

 

Dorosz Dávid viszont arra emlékeztett: a volt főpolgármester megígérte, nem fog Budapest ügyeibe beleszólni, mert az nem lenne elegáns,

 

ehhez képest pedig „levelezőtagozatot működtet és a korábban ígért eleganciáját sikerült otthon hagynia”.

 

De mit tenne Tarlós?

 

Tarlós a levelében többek között arról ír, hogy a MÁV-ot és a Volánt össze kéne vonni, időben elcsúsztatható, de akár véglegesen elhagyható a Széchenyi-hegyre járó fogaskerekű felújítása és meghosszabbítása, mert kicsi az utasforgalma, bezárható a Llibegő, mivel „megszűnőben az érdeklődés iránta”. Emellett szerinte elvethető az M2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése, mert nagyon drága és nem gazdaságos, halasztható az M3-as metróvonal Káposztásmegyerig történő meghosszabbítása, de a 2-es villamos vonalának felújítása is.

 

Az Indexnek egyébként azt mondta Tarlós a levélről, hogy két hónappal ezelőtt írta és nem kapott rá hivatalos választ. Egyébként számára prioritás lenne a P+R parkolók építése, a Körvasútsori körút építése, az M0-s nyugati szakaszának építése, a kisföldalatti felújítása. A libegővel kapcsolatban pedig úgy fogalmazott: „talán erős kifejezés volt a libegő megszüntetése, de vannak fontosabb dolgok nála”, hiszen „költsünk 3 milliárd forintot a libegőre, a Lánchíd meg közben rohad?”

 

Mit gondolnak az exfőpolgármester ötleteiről a városházán?

 

Arra, hogy a fővárost hogyan érintené a MÁV és a Volán összevonása (igaz, a cégek az államhoz tartoznak), úgy válaszolt Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes az Azonnalinak: az, hogy regionálisan nézzük Budapesten és az agglomerációban élők közlekedését, alapvető szükség, és minden szakmai szempontból követendő irány.

 

„Budapest kész arra, hogy ez elinduljon”, de ez Orbán Viktor döntésén fog múlni, nem azon, hogy „Tarlós István milyen levelet írogat”

 

vagy hogy a volt BKK-vezető, a most a kormányzati Budapest-politika szakmai műhelyeként jellemezhető Budapesti Fejlesztési Központot irányító Vitézy Dávid mit posztol a közösségi oldalára. Dorosz szerint ugyanis ebben a kérdésben a Fidesz-kormány semmit nem tett az elmúlt tíz év kormányzása során, szerinte pedig vannak olyan lobbiérdekek, ami miatt ezt nem is fogja fontosnak tartani a jövőben sem. „Nyilván a MÁV meg a Volán államok az államban” – mondta, vagyis összevonásuk sok érdeksérelemmel járna.

 

Egyébként a MÁV és a Volán összevonásának ötlete, mint az Azonnali megírta, a Palkovics László vezette innovációs minisztériumban is felmerült, ők úgy képzelték el azt, hogy a jelenleg tárcájukhoz tartozó MÁV mellé kapnák meg a Volánt is, ami a nemzeti vagyon kezeléséért felelős Bártfai-Mager Andrea tárca nélküli miniszter portfóliójához tartozik. Az ötletből azóta se lett semmi.

 

Eddig nem kértek tanácsot Tarlóstól

 

A fogaskerekű kapcsán Dorosz arról beszélt, az egy kötöttpályás közlekedési eszköz, és neki klímavédelmi politikusként a kötöttpálya
fejlesztése alapvető érdek. „A kötöttpálya-ellenesség, ami kiviláglik Tarlós István soraiból, finoman fogalmazva minimum 1975 óta kiment a
divatból.”

 

Ugyanakkor elmondta, a fogaskerekű-projekt kapcsán hatalmas pénzekről van szó – több tízmilliárd forintnyi nagyságrendű összegről –, és nem látja, ez mikor és hogyan fog tudni megvalósulni anélkül, hogy az állam beleszállna.

 

Dorosz Tarlós többi ötletének kommentálását arra hivatkozva hárította el, hogy egyrészt nincsen bennük koncepció, azok Budapest fejlődésével ellentétesek, másrészt a levélből azt is hiányolja, hogy egy szót sem szól arról Tarlós, hogy frontális támadást indítottak Budapest ellen „azok, akiket szolgál”.

 

Egyébként mint kérdésünkre Dorosz Dávid elmondta, eddig nem kértek tanácsot Tarlós Istvántól, igaz, a főváros átadás-átvétele kapcsán néhányszor beszélt vele Karácsony Gergely főpolgármester.

 

Mit kellene megvalósítani a koronavírus ellenére is?

 

Dorosz Dávid szerint a járvány a már eleve nehéz helyzetben lévő, „kormány által kivéreztetett Budapestet” még rosszabb helyzetbe sodorta, például jelentősen le fog csökkeni a legfőbb bevételükként szolgáló iparűzési adó, nemcsak idén, de várhatóan a jövő évben is, nem is beszélve a BKK jegybevételének jelentős kieséséről.

 

Ezért hozták meg azt a döntést, hogy első körben 60 milliárd forint értékű fejlesztést és beszerzést fagyasztanak be az idei költségvetésből, ami több projektjüket érintette.

 

Ennek ellenére mindenképp idén meg fog valósulni a pesti fonódó villamoshálózat egy fontos szakaszának kivitelezése, a Haller utcai deltavágány szakasza, aminek már elindult a megvalósítása. „Ezzel az a célunk, hogy ez a szakasz már a metrópótlásban tudjon segítséget nyújtani novembertől kezdve” – magyarázta.

 

És hogy mi az, ami csúszhat? A főpolgármester-helyettes szerint a Lánchíd felújítását – amely kapcsán eleve vitájuk volt a felújítási költségek fedezése kapcsán a kormánnyal – „alapvetően újra kell gondolni”. A felvetésre, hogy Tarlós István is azt vette fel, hogy a libegőre hárommilliárdot költünk, miközben rohad a Lánchíd, úgy válaszolt: igen, csakhogy ez a kettő nem ilyen összefüggésben van egymással, és ezt szerinte Tarlós is tudja.

 

NYITÓKÉP: Bakó Bea / Azonnali, Bukovics Martin / Azonnali

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Az eheti Tsúfos Tükör a német-magyar mérkőzést egy új szemszögből kívánja bemutatni.

Mindez azelőtt derült ki, hogy novemberben ők tartják majd a következő klímakonferenciát.

Ez csak ráerősíthet azon tézisekre, hogy laborból indult a járvány. Mi következik ebből?

Az egyik legfontosabb angol baloldali lap szerkesztője kiakadt azon, hogy a magyar focistákat és szerinte a magyar társadalmat is összemossák Orbán Viktor homofóbiájával és szélsőjobboldaliságával.

A miniszter a kormányinfón az Azonnalinak a főpolgármesterrel készített interjújára is reagált.

5,5 millió beoltottnál nem kell sehova sem maszk, és már védettségi igazolvány is csak a tömegrendezvényekre kell.

Nemes Balázsnak a körzet jelenlegi országgyűlési képviselőjével, Mellár Tamással kell majd megmérkőznie.

A hét kérdése

Nem sikerült a csoda, de az a két pont még így is kettővel több, mint amit a papírforma alapján a szakértők vártak. A kérdés már csak az, hogy a továbbiakban kiknek fogsz drukkolni.

Azért ide elnéznénk

A magyar hiphop Álmos vezére és a feltörekvő rapcsillag együtt szántják fel Kőbányát július 3-án szombaton.

Kiállítás Budapesten Fiuméről és a magyar kereskedelmi tengerészet történetéről, egészen október 31-ig.

Gyere az Azonnali olvasói Facebook-csoportjába kibeszélni mindent!

Ezt is szerettétek

Miben más az olajlobbi 2021-ben, mint amit a hollywoodi filmek alapján elképzelünk? Hidi Jánossal beszélgettünk.

Az OMOH évek óta fix igazodási pont a magyar LMBTQ-bulizók körében, indulásuk óta vállaltan az LMBTQ-közösséghez szólnak. Marton Péter DJ-vel beszélgettünk. Podcast!

Buktatható-e Lukasenka titkosszolgálati eszközökkel, és ha igen, ki tehetné ezt meg? Miért nem annektálta még Belaruszt Oroszország?

A Helyzetben vele beszélgettünk arról, miért nincs több nő a magyar rapben, mit gondol a motyogós rappről, és hogyan alkotott a lockdown idején.

Hogyan lett egy csepeli utcagyerekből a Blade Runner 2049, az Atomic Blonde, vagy a Hellboy 2 utcaképeinek az elkövetője? Mit gondol ma az egykori legendás graffitis a régi házak falainak összefirkálásáról? Podcast!

Meddig adminisztratív hiba az állam részéről, ha nem küldi valakinek az igazolásokat, és honnan súlyosabb mulasztás?

Manek Gábor számos budapesti étterem tulajdonosaként is építi a fővárosi gasztronómiát. Vele beszélgettünk az éttermek újranyitásáról, a Lärm jövőjéről, valamint a nyári fesztiváltervekről. Podcast!

Twitter megosztás Google+ megosztás